اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. فروردين 1396 - 14:14   |   کد مطلب: 24638
کارگردان موفق تئاتر ملایرگفت: حضور در جشنواره‌های بین المللی خصوصاَ خارج از کشور بهانه ای است برای بهتر دیدن و تجربه کسب کردن و مقایسه شدن با تئاتر جهان است.

به گزارش صبح الوند، رضا فقیهی متولد 20 فروردین 1361 در ملایر است. وی فارغ التحصیل رشته فیلم‌سازی جامع مقطع کاردانی بوده و تاکنون سابقه فعالیت متعددی از جمله بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی تئاتر را در کارنامه هنری خود دارد. دعوت از این هنرمند خوش ذوق برای شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ترکیه بهانه‌ای شد تا با او به صحبت بپردازیم که خلاصه ای از آن در ادامه ارائه می‌گردد.

 

فقیهی در گفت‌و‌گو با صبح الوند در خصوص چگونگی وورد خود به هنر نمایش اظهارکرد: سال  1372 و با تئاتر دانش آموزی به هنر نمایش علاقمند و  ازسال 1377 زیر نظر مرحوم استاد غلامرضا خورشیدی اساتیدی و همچنین پیشکسوتانی چون ایرج سعدی و بابک ابراهیمی در انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر  کار خود را آغاز کردم و فعالیت‌های هنری خود را به صورت حرفه‌ای تا کنون ادامه دادم.

 

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» ملایر با بیان اینکه این جشنواره از سوی شهرداری شهر اسکیشهیر ترکیه و از 30 اردیبهشت تا 5 خرداد ماه 1396 برگزار خواهد شد، افزود: هدف این جشنواره، گردهم‌ آمدن هنرمندان سراسر دنیا به منظور به اشتراک‌گذاری آثار خود برای ارایه‌ی حس همدلی به کودکان، صلح در دنیا و یکپارچگی جهان است. در این رویداد هنری علاوه بر ارایه‌ی آثار نمایشی، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: نمایش "رویای کاغذی" گروه ما نیز که پیش از این در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز به روی صحنه رفته است از بین 12 اثر ارسالی ایران به جشنواره‌ اسکیشهیر انتخاب شده است و به عنوان تنها نماینده ایران موفق شد به این جشنواره راه یابد.

 

عضو شورای نظارت بر نمایش و صدور پروانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از سال 1391 تا 1394 گفت: البته مضمون این اثر صلح جهانی است و داستان آن به رویای دختربچه‌ای می‌پردازد که به دنیای بازی‌ها سفر می‌کند؛ اما در طول خواب به نقطه‌ای از جهان می‌رسد که جنگ بر آن حاکم است و کودکان زیادی در آن آسیب می‌بینند.

 

وی با اشاره به اینکه نویسنده متن و کارگردان این نمایش برعهده خودماست، افزود: در این کار بازیگرانی همچون فاطمه اکبری، مرجان آقا نوری، مهران بیاتی، حامد آقا نوری حضور داشته که مرجان خرسند به‌ عنوان دستیار کارگردان ، طراح صحنه وسازنده اسلایدهمچنین محود زندوکیلی به عنوان مسوول روابط عمومی و مترجم با گروه همکاری دارند.

 

فقیهی با اشاره به روند پذیرش نمایش «رویای کاغذی» در جشنواره ترکیه گفت: این نمایش در سال 1393 تولید شد و پس از اجرای عمومی در ملایر متقاضی شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شد که پس از ارزیابی هیئت انتخاب به این جشنواره راه یافت و موفق به دریافت جایزه تقدیر در کارگردانی گردید.

 

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» ملایر افزود: همچنین در سال 1394 متقاضی شرکت در جشنواره سراسری تئآتر ارسباران در شهرستان اهر شد و به این جشنواره نیز راه یافت  و در همان سال پس از کسب رتبه اول در جشنواره نمایش استانی مدرسه عشق  به جشنواره سراسری نیز راه یافت و موفق به دریافت مقام دوم بخش نمایش این جشنواره شد.

 

وی ادامه داد: پس از آن در سال 1395 متقاضی شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ترکیه شد که از سوی اسیتیژ تئاتر ایران اقدامات شرکت در این جشنواره فراهم شد و به همراه 12 اثر دیگر از ایران به این جشنواره ارسال گردید که از میان این 12 اثر تنها این تئاتر از سوی هیئت انتخاب جشنواره‌ ترکیه پذیرفته شد و قرار است در این کشور بروی صحنه برود.

 

هنر تئاتر درایران بسیار پویا و پر افتخار است اما متاسفانه از  لحاظ مالی و حمایتی حال روز خوبی ندارد.

 

نویسنده و مولف کتاب تاریخ نمایش در ملایر با تاکید بر تاثیرات مثبت حضور در جشنواره های برون مرزی برای تئاتر کشور و استان همدان گفت: حضور در جشنواره‌های بین المللی خصوصاَ خارج از کشور بهانه ای است برای بهتر دیدن و تجربه کسب کردن و مقایسه شدن با تئاتر جهان و اراده کردن برای ارتقاع بخشیدن و به‌روز شدن در عرصه هنرهای نمایشی.  

 

وی که این روزها ساکن تهران و مشغول فعالیت در تلویزیون است در مورد برنامه های هنری آتی خود نیز اظهارکرد: به تازگی نگارش دو نمایشنامه جدید که در قالب کودک و نوجوان و بزرگسال است را پس از یک سال به پایان رسانده ام و انشاالله در سال 96 قصد تولید آنها را دارم.

فقیهی با بیان اینکه هنر تئاتر در ایران بسیار پویا و پر افتخار است اما متاسفانه از  لحاظ مالی و حمایتی حال روز خوبی ندارد، افزود: این مساله در شهرستان ها بسیار وخیم تر و جدی تر از پایتخت بوده و تئاتر استان همدان هم علی‌رغم داشتن هنرمندان با استعداد و فعال متاسفانه کمتر مورد توجه و حمایت مالی قرار می گرد. 

انتهای پیام/ 91

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان