اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. ارديبهشت 1396 - 23:49   |   کد مطلب: 25074
روحانی ضمن انتقاد از لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، نسبت به بروز اختلافات شدید میان اصلاح طلبان و تأثیر آن بر فضای انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده است.
روحانی: اصلاح طلبان در لیست شوراها «گند زدند»

به گزارش صبح الوند به نقل از صبح نو، تنها 6 روز دیگر مردم به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا نمایندگان پارلمان شهری خود را انتخاب کنند. در این میان اما انتخاب مستاجران جدید بهشت را بتوان یکی از سخت‌ترین تصمیم گیری‌ها دانست، چراکه یکی از جریان‌های سیاسی کشور لیست‌های متعددی را برای انتخابات شوراها در پایتخت منتشر کرده است.

اصلاح طلبان به شدت مصرند تا بتوانند پیروزی انتخابات مجلس را تکرار کرده و سرنوشتی چون لیست امید را برای نامزدهای انتخابات شوراها رقم بزنند، تا بر این اساس بتوانند اداره پایتخت را در دست بگیرند چراکه اداره تهران جایگاهی در حد ریاست جمهور است! آقای محمدرضا راه چمنی، رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب حدود یک ماه قبل در گفت‌وگویی به روزنامه صبح نو در این مورد گفته بود: «شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر لیستی با عنوان لیست 1+21 ارائه خواهد داد و در این لیست کاندیداهای اصلاح‌طلب حضور خواهند داشت. ممکن است برخی از کاندیداهای ما با کاندیداهای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مشترک و برخی تفاوت داشته باشد؛ ولی تلاش خواهیم کرد که مشترکات بیشتری با هم داشته باشیم؛ البته بدین معنا نیست که لیست ما مانند لیست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باشد. کمیته ارزیابی شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب قرار است افرادی که فرم شورا را پر کرده‌اند و ما را قبول دارند، براساس شاخص‌های تعیین‌شده ارزیابی کنند و در نهایت پس از امتیاز دادن به افراد، لیست را در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بررسی کنیم و مجموعه شورا تصمیم می‌گیرد که چه کسی کاندیدای ما باشد یا نباشد.»

با توجه به مطالب بالا و لیست‌های متعدد از سوی اصلاح طلبان اما شکاف و انشقاق میان این جریان به وضوع نمایان است و اختلافات در جریان اصلاح طلب برای اعلام لیست نهایی و انتخاب افراد مدنظر، به اوج خود رسیده است. به‌طوری‌که یکی از عناصر تصمیم‌گیر اعلام کرده: «اجازه دهید بعد از رونمایی آقایان هادی خامنه‌ای، محسن رهامی و مصطفی کواکبیان از لیست مورد حمایتشان، لیست اصلی را منتشر کنید تا بتوانیم افرادی که به‌ظاهر خود را اصلاح طلب معرفی می‌کنند از آن خط بزنیم.»

از سویی، اخبار به‌دست آمده از مجادله محمدرضا عارف با خاتمی در خصوص لیست شوراهای اصلاح طلبان حکایت دارد. گویا پس از تنظیم لیست شوراها عارف به دیدار لیدر اصلاحات رفته و از او خواسته:« شما باید از این لیست حمایت کنید» اما خاتمی که نسبت به لیست عارف انتقاد داشته، تأکید می‌کند: «محال است که از این لیست حمایت کنم.»  این امر سبب می‌شود تا رییس فراکسیون امید به حالت قهر از جلسه خارج شده و در جلسه مشترک خاتمی با اصلاح طلبان حاضر نشود.

روحانی: اصلاح طلبان در لیست شوراها« گند زدند»

از سوی دیگر، این رییس جمهور است که نسبت به لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر انتقاد دارد. روحانی ضمن انتقاد از لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، نسبت به بروز اختلافات شدید میان اصلاح طلبان و تأثیر آن بر فضای انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده است و گفت: «قطعاً این وضعیت و جنگ قدرت اصلاح طلبان تأثیر خود را بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.  

رییس جمهور معتقد است که اصلاح طلبان در بستن لیست « گند زدند» و اتفاق‌های اخیر در فضای عمومی، اختلاف اصلاح طلبان را به نمایش گذاشته و جنگ قدرت اصلاح طلبان را نشان می‌دهد. البته تعبیر روحانی درباره لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها تعبیر درستی است چراکه بر اساس خبرها اصلاح‌طلبان با دریافت پول لیست خود را بسته‌اند! روزنامه آرمان در گفت وگویی با یکی از کاندیداهای اصلاح طلب شورای شهر، به دریافت پول از کاندیداها از سوی اصلاح طلبان برای حضور در لیست این جریان در انتخابات شورای شهر مهر تائید زده است.

این نامزد اصلاح طلب شورای شهر در این زمینه گفت: «غروب پنجشنبه طی تماسی از من خواسته شد اگر تمایل به حضور در لیست دوم اصلاح‌طلبان دارم، به مکانی در غرب تهران مراجعه کنم و تأکید داشتند که باید ظرف مدت کوتاهی به آنجا برسم. زمانی که به محل مورد نظر رسیدم، با تعدادی از آقایان مواجه شدم که از من درخواست ارائه اطلاعاتی درباره فعالیت‌هایم در حوزه شهری و اجتماعی و همچنین تحصیلاتم کردند که من هم هر آنچه بود، برای آنها شرح دادم. آن‌ها پس از شنیدن شرایط و موقعیت من گفتند که در این مرحله امتیاز لازم برای حضور در لیست را کسب کرده‌ام و چنین عنوان کردند که باید مرحله بعد هم طی شود.»

وی همچنین افزود: «در این مرحله بدون ارائه توضیحی درخواست 20‌میلیون تومان پول کردند و زمانی که پرسیدم دلیل این درخواست چیست، پاسخ دادند که برای حضور در لیست انتخاباتی لازم است که هزینه کنید که پس از این اظهارات جلسه را ترک کردم.»  

اصلاح طلبان سابقه خوبی در پارلمان شهری ندارند و سابقه حضور اصلاح طلبان در شورای شهر اول منجر به انحلال آن شورا شد، چراکه طیف‌های مختلف اصلاح طلبی حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نبودند. حال به نظر می‌رسد این اختلاف‌ها به پیش از انتخابات و بستن لیست مشترک رسیده است. باید دید مردم حاضرند شهر خود را به دست افرادی با این همه اختلاف و منفعت طلبی بسپارند؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان