اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. خرداد 1396 - 22:28   |   کد مطلب: 25400
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان:
سرمازدگی به ۲ هزار هکتار از اراضی گردوی استان همدان خسارت زد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ‌همدان با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی تولید باغات استان ‌گفت: سرمازدگی به ۲ هزار هکتار از اراضی گردو در استان ‌خسارت وارد کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، محمدشهرام پرورش ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سطح اراضی باغات استان همدان 74 هزار و 508 هکتار است، اظهار داشت: 69 هزار و 770 هکتار از این اراضی مثمر و 4 هزار و 728 هکتار غیرمثمر هستند.

وی با بیان اینکه سطح اراضی باغات گردو در استان همدان 19 هزار هکتار است افزود: بر اساس آخرین آمار سال گذشته 17 هزار و 909 هکتار از این باغات بارور بوده است و مجموع برآورد تولید در سال قبل 53 هزار و 276 تن بود.

پرورش با اشاره به کاهش دما در دهه اول آذرماه سال گذشته، بیان کرد: با کاهش دما در اکثر شهرستان‌های استان در آذرماه سال گذشته به 10 الی 15 درجه یا حتی در برخی نقاط به 18 درجه زیر صفر، عدم بارندگی در مهر و آبان و در حقیقت به خزان نرفتن درختان سبب شد که برخی درختان در استان به‌خصوص درختان گردو دچار سرمازدگی شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: درختان و باغ‌هایی که از حساسیت بالایی برخوردار بودند دچار سرمازدگی و خشکیدگی در ناحیه تنه و سرشاخه‌ها شدند.

پرورش با تأکید بر اینکه بازدیدهایی توسط نمایندگان دانشگاه، جهاد کشاورزی و تحقیقات از باغات سطح استان انجام شد، گفت: این بازدیدها از باغ‌های اطراف مریانج انجام شد که بازدیدکنندگان متوجه عارضه سرمازدگی در بین درختان شدند و سرمای آذرماه سال گذشته اتفاقی بود که کل کشور را در بر گرفته و به باغات گردو، انار و غیره خساراتی وارد کرد.

وی با بیان اینکه توصیه ما به کشاورزان برای جلوگیری از این مشکل رسیدگی به مسائل بهداشتی باغات است، اظهار داشت: قطع سرشاخه‌های خشکیده، تغذیه و آبدهی مناسب از دیگر توصیه‌های کارشناسان به باغداران است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: شدت سرما به‌گونه‌ای بوده است که  یک هزار و 200 هکتار از مزارع کلزا نیز دچار مشکل سرمازدگی شدند.

پرورش با بیان اینکه کشاورزی با طبیعت ارتباط مستقیم دارد، افزود: دما، بارندگی و خاک مناسب از عوامل اثرگذار در بهبود تولیدات است.

وی با اشاره به اینکه حساسیت اصلی ما موضوع سرمازدگی است، گفت: در باغاتی که خشکیدگی کمتری اتفاق افتاده است قابلیت بازگشت درخت وجود دارد و به دلیل دیرخزانی درختان بیشترین خسارت شامل درختان گردو شد چرا که اگر وارد خزان می‌شدند تحمل سرمای 20 الی 25 درجه را داشتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه نزدیک به 2 هزار هکتار از اراضی گردو دچار خسارت زدگی شده‌اند، بیان کرد: این 2 هزار هکتار دچار خسارت‌هایی شده‌اند اما به طور کلی از بین نرفته‌اند.

پرورش با بیان اینکه 38 درصد کاهش تولید در باغات استان رخ داده است، عنوان کرد: برآورد خسارت سرمازدگی به درختان گردو 184 میلیارد ریال است که بیشترین خسارات شامل شهرستان‌های ملایر و تویسرکان می‌شود اما شهرستان‌های دیگر نیز دچار خسارت‌هایی شده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان