اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. شهريور 1396 - 23:33   |   کد مطلب: 26645
مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان:
یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی همدان با مشارکت تعاونی‌ها
مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان از اجرای طرح ارتقای بهره‌وری با مشارکت تعاونی‌ها و بهره‌برداران کشاورزی خبر داد و گفت: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی با ورود تعاونی‌ها اتفاق می‌افتد.

به گزارش صبح الوند، رضا عباسی یکشنبه 26 شهریور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ۲۶۰ تشکل فراگیر بخش کشاورزی در این استان فعال است، اظهار کرد: با تحول در مدیریت روستاها و ورود ماشین‌آلات مدرن، باعث شده کشاورزی همانند گذشته به صورت جمعی انجام نشود و از طرفی خرد شدن اراضی موجب سخت شدن بهره‌برداری از منابع شده که تعاون روستایی به دنبال ارتقای بهره‌وری از طریق مشارکت بهره‌برداران و تشکل‌های مردم نهاد است.

وی با تأکید بر اینکه در یکپارچه‌سازی اراضی مالکیت محفوظ است، تصریح کرد: تعاون روستایی به دنبال رفع نقیصه‌های موجود در بخش کشاورزی توسط تشکل‌هاست و در یکپارچه‌سازی اراضی مالکیت کشاورزان بهم نمی‌خورد و فقط مرزها برداشته می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان استان به جابجایی اراضی و یکپارچه‌سازی آن اقدام کرده‌اند، افزود: بسیاری از کشاورزان به صورت تجربی کار می‌کنند در حالیکه امروزه یافته‌های علمی زیادی در کشاورزی موجود است که اگر به بهره‌برداران انتقال داده شود، بهره‌وری افزایش می‌یابد.

عباسی تأکید کرد: بیش از 85 درصد از هزینه‌های اجرای طرح‌های نوین آبیاری در حوزه‌هایی که یکپارچه‌سازی شده، انجام می‌گیرد توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به توافق 3 ‌ جانبه جهادکشاورزی، تعاون روستایی و بهره‌برداران بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: در این همکاری ۳ جانبه توافق شده در صورتی‌که کشاورزی افزایش تولید در واحد سطح داشته باشد هزینه‌های کارشناس و تعاونی توسط دولت پرداخت می‌شود که این طرح در ۱۰۰۰ هکتار از مزارع کلزا، جو و گندم آغاز شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با تأکید بر اینکه تعاونی‌ها در سازماندهی بهره‌برداران بخش کشاورزی نقش دارند، گفت: تعاونی‌ها و تشکل‌های استان همدان از زیرساخت‌های کافی برخوردارند به طوریکه امسال نیز ۳۰ هزار تن به ظرفیت انباری تشکل‌های استان اضافه شد.

وی با بیان اینکه امسال 379 هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شده است، ادامه داد: امسال 379 هزار تن گندم به ارزش 492 میلیارد تومان خرید تضمینی شد که از این میزان، 227 هزار تن توسط شبکه تعاون روستایی بوده است.

عباسی با اشاره به خرید توافقی 30 هزار تن محصول کشاورزی توسط تشکل‌های این بخش، یادآور شد: امسال بیش از 500 تن گوجه‌فرنگی در شهرستان‌های تویسرکان و نهاوند خرید حمایتی صورت گرفته است همچنین 23هزار تن جو به ارزش 24 میلیارد و 200 میلیون تومان به صورت قیمت تضمینی در بورس خریداری شد.

وی با بیان اینکه تأمین نهاده‌های کشاورزی یکی از وظایف تشکل‌های کشاورزی است، تصریح کرد: بیش از 32 هزار تن انواع کود توسط تشکل‌ها برای کشاورزان تأمین و توزیع شده که از این میزان 9000 تن به طور مستقیم از پتروشیمی‌ها خریداری شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان افزود: بیش از 15 هزار تن بذر گندم دیم و آبی در استان همدان فرآوری شده است و شبکه‌های تعاونی روستایی و تشکل‌ها کارگزاری آن بذور را بر عهده دارند.

وی با تأکید بر اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود کشاورزان در استفاده از بذور اصلاح و فرآوری شده استقبال بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: در صورت نیاز آمادگی داریم بذور مورد نیاز کشاورزان را از سایر استان‌ها تأمین کنیم.

عباسی از ایجاد تشکل ویژه صادرات محصولات کشاورزی در استان همدان خبر داد و گفت: این تشکل به بحث بازاریابی و حفظ بازارهای بیرون از مرزها کمک می‌کند.

وی با اشاره به کشت نشائی چغندرقند در استان همدان، ادامه داد: برنامه داریم در سال آینده 50 هزار هکتار از مزارع چغندرقند استان را به صورت نشائی مورد کشت قرار دهیم که مقدمات این کار فراهم شده است و ایجاد تشکل چغندرکاران در این زمینه موثر خواهد بود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با تأکید بر اینکه تشکل‌های با سابقه در تمامی روستاهای استان وجود دارد و ضرورتی برای موازی کاری نمی‌بینیم، بیان کرد: ایجاد تشکل‌های موازی کمکی به بخش کشاورزی نمی‌کند بلکه باید همه بهره‌برداران کمک کنند تا تشکل‌های موجود کارآمد شوند به طوریکه اگر مشکل مدیریتی وجود دارد، مدیریت را عوض کنند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های کشاورزی باید فراگیر باشند و سرمایه‌های خرد بهره‌برداران را تجمیع کنند، تصریح کرد: در استان همدان در چندین بخش تعاونی موازی وجود داشته و در تعاونی زنبورداران نیز این مشکل وجود دارد که راهکار ما برای حل این مشکل تجمیع شدن این تعاونی‌ها و تعامل با یکدیگر است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان یادآور شد: در 6 ماهه امسال 13 هزار تن آرد در روستاهای فاقد خبازی توسط تعاون روستایی توزیع شده است.

وی با اشاره به آخرین تصمیم دولت برای خرید کشمش، گفت: به دنبال خرید امانی کشمش در سالجاری هستیم به طوریکه کشاورز محصول تولیدی خود را با دریافت 80 درصد بها به تعاون روستایی تحویل می‌دهد و  تا 3 ماه فرصت دارد که در صورت تغییر بازار از دولت پس بگیرد اما پس از 3 ماه هر چه قیمت تضمینی کشمش باشد به دولت اختصاص می‌یابد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با بیان اینکه کشمش تولیدی ملایر تیزابی است و این محصول مصرف داخلی کمی دارد، خاطرنشان کرد: در بحث کشمش به دنبال این هستیم که از انحصار تیزابی خارج شود و به صورت تازه‌خوری و سایه‌خشک نیز عرضه صورت گیرد تا کشاورز وابسته به یک بازار خاص نباشد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان