اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. مهر 1396 - 22:54   |   کد مطلب: 26840
نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بيان اينكه از ریاست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان همدان استعفا داده است، گفت: اتاق بازرگانی همدان از کشاورزان به عنوان سیاهي‌لشكر استفاده می‌کند.
کشاورزان همدانی

به گزارش صبح الوند، ابوالقاسم سوزنچی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه از ریاست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان همدان استعفا داده است، اظهار کرد: در اتاق بازرگانی از کشاورزی به عنوان سیاهی‌لشکر استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بافت اتاق بازرگانی سنتی است، افزود: نقش کشاورز کمتر دیده می‌شود و مسؤولیت آن هم کم است.

رئیس سابق کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه از ریاست اتاق بازرگانی به خاطر برخی از اقداماتش باید تقدیر کرد، ادامه داد: البته آقای زبردست تک‌روی بسیاری دارد و آنچه خود تشخیص بدهد انجام خواهد داد که نتایج آن در آینده مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اختیارات اتاق بازرگانی بیشتر به دست خانم ایزدی است، تصریح کرد: ایشان هم خط خاصی را دنبال می‌کنند که ادامه همکاری بنده با مجموعه اتاق بازرگانی را ممکن نکرد.

سوزنچی در ادامه با بیان اینکه بنا به آمار دولتمردان 40 درصد وعده‌های داده شده در ستاد تسهیل و رونق استان محقق نشده است، خاطرنشان کرد: آنچه تاکنون اتفاق افتده بیشتر مُسکن بوده است، بعضا مسکن‌های قوی نیز تزریق نشده و بیشتر برای برخی از افراد منفعت داشته است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات با نرخ 18 درصد نمی‌تواند به تولید کمک کند، گفت: یک واحد تولیدی با چه میزان سود باید کالای خود را در بازار رقابتی امروز تولید کرده و به فروش برساند که بتواند تسهیلات 18 درصدی استفاده کند؟

نماینده کشاورزان استان همدان در ادامه درباره وضعیت آب استان همدان نیز اظهار کرد: طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی اقدام بسیار بجا و مطلوبی است اما سرعت انجام آن مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح پس از 18 تا 20 سال بر اساس این طرح 11.5 میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهد شد، افزود: در این صورت سطح ایستایی آب به میزان ثبت شده در سال 79 خواهد رسید.

سوزنچی با تأکید بر اینکه سال گذشته دولت نتوانست بودجه لازم برای این طرح را تأمین کند، تصریح کرد: هرچند وزیر نیرو از معدود وزیرانی است که آب را می‌فهمد اما امروزه در جلسات مختلف تنها آمار ارائه و دیگری را مقصر جلوه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه چاره‌ای برای رفع مشکل اندیشیده نمی‌شود، ادامه می‌دهد: بر اساس طرح سازمان حفاظت از محیط زیست، باید 20 تا 30 درصد کشاورزی را کاهش دهیم تا بتوانیم آب را مهار کنیم.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بیان اینکه چاه‌های کم‌بازده‌ای در بخش کشاورزی وجود دارد که باید مسدود شوند، خاطرنشان کرد: خروجی این چاه‌ها تنها می‌تواند برای گلخانه کاربرد داشته باشد و در سایر موارد کارایی نخواهد داشت؛ بنابراین در قانون آمده که این چاه‌ها توسط دولت خریداری و از مدار خارج شوند که البته به دلیل نبود بودجه تا کنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح یک مشکل عمده نیز دارد، اظهار کرد: اگر هر چاه به قیمت 150 تا 200 میلیون خریداری شود و برای هزینه‌کرد آن برنامه‌ای تدوین نگردد باعث مهاجرت بیشتر روستاییان به شهر خواهد شد.

سوزنچی با اشاره به اینکه برای این بخش از طرح، چاره‌ای اندیشیده نشده است، افزود: امروز دولت در بودجه مقابل سدهای نیمه‌تمام را گرفته که اقدام خوبی است و بودجه آن را می‌توان در راه حفظ منابع آب در نظر گرفت؛ البته باید تدبیر لازم درباره تبعات آن را نیز اندیشید.

وی با بیان اینکه حدود 30 هکتار از اراضی آبی استان همدان به دیم تبدیل شدند، تصریح کرد: با این وجود از میزان تولید محصولات استان کاسته نشده و این نشان می‌دهد که با بهره‌گیری از علم روز و شیوه‌های مدرن می‌توان میزان برداشت محصولات از سطح زیر کشت را افزایش داد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بخش ترویج جهاد کشاورزی باید بیشتر کار کرده و از اتاق‌های خود خارج شوند، ادامه داد: بخش ترویج باید در روستاها و در مزارع حضور داشته باشند و صرفا به وسیله شبکه‌های اینترنتی نمی‌توان اصول مدرن کشاورزی را منتقل کرد زیرا ضریب نفوذ اینترنت در کشاورزان زیاد نیست.

وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیز به اندازه کافی نبوده و ما با کمبود مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: اگر ترویج به خوبی وارد شود و سرمایه‌گذاری لازم انجام گیرد، می‌توان به آینده کشاورزی در استان امیدوار بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان