اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. مهر 1396 - 9:35   |   کد مطلب: 26914
مدیر کل بهزیستی استان همدان مطرح کرد:
بیش از 50 درصد کودکان پسر کار اموزش توانمندسازی دیده اند
رییس سازمان بهزیستی همدان در خصوص خدماتی که به کودکان کار در بهزیستی داده شده است پرداخت و افزود: در سال گذشته به بیش از 50 درصد از پسران و 100 درصد از دختران خدمات توانمند سازی کودکان کار داده شده است.

به گزارش صبح الوند، حمید رضا الوند در خصوص احقاق حقوق کودک با توجه به هفته ملی کودک در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند گفت: سازمان بهزیستی به رشد متعادل و یکپارچه کودکان تاکید دارد یعنی ابعاد مختلف رشد باید در یک کودک در نظر گرفته شود.

 

وی افزود: ابعاد رشد کودک در حیطه های جسمی حرکتی، شناختی، روانی عاطفی و اجتماعی است و به طور مشخص رشد اجتماعی کودکان در محیط های جمعی اتفاق می افتد.

 

مدیر کل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه رشد اجتماعی کودکان امروزه در گروه همسالان در مهدهای کودک بروز و ظهور پیدا می کند، اظهار کرد:  در شرایط فعلی چون خانواده ها دارای تک فرزند یا دو فرزند با فاصله سنی زیاد هستند؛ لذا تامین رشد اجتماعی کودک در مهد کودک ها اهمیت بسزایی دارد.

 

الوند در خصوص رشد شناختی و عاطفی در کودکان نیز خاطرنشان کرد: رشد شناختی کودکان  شامل آموزش کودک در محیط خانواده و هم در مهد کودک هاست و در رشد عاطفی کودک باید به این نکته توجه داشت که با استفاده از مقایسه کودکان با یکدیگر تخریب عاطفی کودکان شکل می گیرد.

 

وی با تاکید بر این نکته که اگر بتوانیم رشد همه جانبه کودک را در نظر بگیریم حقوق کودک را تامین کرده ایم، یادآور شد: شعار "خواسته کودک مهم نیست مهم نیاز کودک است" بازگو کننده رشد همه جانبه کودک است.

 

الوند در خصوص رشد جسمانی کودک که دارای بقاست نیز گفت: وقتی پای کودک آزاری به میان می آید در خانواده این کار بیشتر به ولایت پدر باز می گردد چراکه با کودک آزاری علاوه بر خلأهای قانونی رشد عاطفی کودک نیز تخریب می شود.

 

وی تصریح کرد: توجه به رشد همه جانبه در بردارنده حقوق کودکان است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه ابعاد رشد کودک فراگیر است.

 

* فعال بودن 300 مهد شهری و روستایی در استان همدان

مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه همه مهدهای کودک شهری و روستایی زیر نظر بهزیستی هستند، بیان کرد: هم اکنون 300 مهد شهری و روستایی در استان همدان فعال است که آموزش ها در راستای یکسان سازی محتوای دروس آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

 

الوند با اشاره به اینکه سطح بندی مهدکودک ها توسط بهزیستی به صورت تک ستاره، دو ستاره و... انجام شده است، اضافه کرد: در دو سال گذشته بهزیستی استان حایز رتبه برای محتوای آموزشی در کشور بوده و به تازگی طرح یاوران نماز برای ترویج مفاهیم دینی به کودکان در مهدکودک ها در حال اجرا است.

 

وی در خصوص خدماتی که به کودکان کار در بهزیستی داده شده است پرداخت و افزود: در سال گذشته به بیش از 50 درصد از پسران و 100 درصد از دختران خدمات توانمند سازی کودکان کار داده شده است. 

 

الوند در مورد این خدمات گفت: کمک موردی درمانی، لوازم ضروری منزل و پرداخت هزینه تحصیلی، پرداخت تسهیلات اشتغال، معرفی به کارفرمایان جهت اشتغال والدین و... از جمله این خدمات توسط بهزیستی به کودکان کار شناسایی شده است.

 

*برگزاری اردوهای فرهنگی و هنری برای کودکان کار

وی به برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی با توجه به سن کودکان  کار اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری این اردوها روشی مناسب جهت ایجاد اوقات فراغت سالم همراه با آموزش های غیر مستقیم و تقویت روحیه جمعی  آنهاست  که البته حرفه آموزی والدین و اشتغال برای آنها توسط بهزیستی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که علت آن اولویت داشتن شغل والدین برای کاهش میزان کار کودکان و توجه مرکز در راستای حرفه آموزی است.

 

الوند خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده به کودکان خیابانی برپایی کلاس های آموزشی، فرهنگی و ورزشی- خدمات اشتغالزایی از طریق حرفه آموزی و خدمات اشتغالزایی بدون حرفه آموزی تاکنون بوده است.

 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان