اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. مهر 1396 - 12:00   |   کد مطلب: 27023
شهردار جدید شهر همدان با بیان اینکه از امضای وزیر در خصوص ابلاغ حکمم خبری ندارم گفت: در هر صورت امیدوارم با توجه به تجربیاتی که دارم بتوانم به همدان کمک کنم.
شهردار جدید همدانی

به گزارش صبح الوند، با توجه به انتخاب حسین مرادی شهردار سابق منطقه 22 تهران، به عنوان شهردار همدان  گفتگوهایی با  شهردار جدید جهت اطلاع از میزان برنامه هایش صورت گرفت.

 

*با توجه به طولانی شدن اعلام زمان حکم شهرداری همدان از سوی وزارت کشور و برخی حواشی در این زمینه نظرتان چیست؟

هنوز از اعلام حکمم خبری ندارم و موضوع را از طریق استانداری و شورای شهر همدان پیگیری کنید.

 

*راهکار اجرایی شما برای حل مشکل ترافیک چیست؟

مطالعه دقیقی روی طرح جامع ترافیکی ندارم اما بعد از بررسی این طرح اگر نیازمند به بازنگری و تغییراتی باشد حتما خواهم گفت و در بحث های مختلف که در حمل و نقل است مشارکت و سرمایه گذاری مهم است.

 

*دادستان همدان جریمه های نقدی برای حذف پارکینگ را خیانت به مردم دانسته است، پاسخ شفاف شما چیست؟

در بحث جریمه پارکینگ اگر از ابتدا طرح تفضیلی داشته باشیم و در صدور پروانه، پارکینگ مد نظر باشد اشتباه است، باید قبل از صدور پروانه نیازهایی به پارکینگ را در نظر بگیریم و پارکینگ های عمومی پاسخگوی این مسئله باشند تا شهر دچار مشکل نشود.

 

 

*با مهمان های ناخوانده در شهرداری چه خواهید کرد؟

قطعا در نگاه کلی از مدیران متعهد، متخصص، باتجربه، پاکدست و کارآمد استفاده خواهیم کرد؛ من با اعضای شورا هم صحبت کردم و گفتم اگر فردی دارای این پارامترها بود مورد استفاده قرارگیرد؛ ما باید چارچوبی برای منابع انسانی داشته باشیم، مدیران توانمند باید انتخاب شوند تا بتوانند درکنار من شهر را تغییر بدهند و من مدیرانی که پاسخگو نباشند را درکنارخود نگه نمیدارم.

 

 

*نظر شما در خصوص اینکه در برنامه ششم توسعه سهم ناچیزی برای شهرداری ها صورت گرفته چیست؟

این موضوع متوجه شهر همدان نیست و شامل همه شهرها و کلانشهرها میشود و تلاش براین است با توجه به رایزنی ها و ارتباطی که با مجلس و دولت هست اصلاحاتی صورت گیرد ؛ اعتراضات و نگرانی ها هست و باید با هماهنگی سایر کلانشهرها در شورای اداری شهرها پیگیری شود تا موضوعات مرتفع شود.

 

*به مردم وعده دادید برای توسعه و حل مشکلات باید طرحی نو داشت،بااین خزانه خالی تا چه حد میتوان به این هدف رسید؟

من ناامید نیستم و ظرفیت هایی در شهر هست که بتوان با همکاری سایر مدیران استان از آن ها استفاده کرد و مشکلات را مرتفع کرد اما اینکه یک شبه تغییرات اساسی و زیرساختی انجام شود امکان پذیر نیست و حتما باید برنامه ها اقتصاد شهری، سرمایه گذاری،در آمد های پایدار  ومشارکت مردمی را تعریف کرد و بستر را برای سرمایه گذاران فراهم کرد تا با کمک مدیریت شهری مشکلات را حل کنیم.

 

*توزیع عدالت اجتماعی پروژه ها وامکانات شهری در مناطق محروم یکی از انتظارات مناطق محروم است، برنامه شما در این خصوص چیست؟

بحث مهمی که هست حاشیه نشینی است، مناطقی که باید در بحث خدمات و زیرساخت به آن ها توجه شود و در کنار آن حقوق شهر هم حفظ کنیم، برای رونق اقتصاد و تعادل اجتماعی باید طرح خوب تهییه کرد و باید بستر هایی فراهم شود تا اختلاف بین شمال و جنوب از بین رود.

 

*برنامه ای در زمینه معماری اسلامی در سطح شهر دارید؟

در طرح جامع یک چشم انداز داریم و باید هویت ایرانی اسلامی را مد نظر بگیریم و باید در ابتدا مطالعه شود و دستورالعمل و ضوابطی تهیه شود و طبق آن ها پیش برویم؛ البته افق طرح ما 1404 است چرا که اگر قرار باشد یک شهر فقط در عرض 4  سال تغییر ناگهانی داشته باشد شکست میخورد.

 

 

*با توجه به این که برای فرهنگ ارزش قائلید قول میدهید جشنواره فیلم را دوباره به همدان برگردانید؟

بحث اجتماعی و فرهنگی صرفا شامل شهرداری نیست و دیگر ارگان ها باید دست به دست هم دهیم تا یکپارچگی و مدیریتی واحد برای تحول فرهنگی ایجاد شود.

 

*میدانید مردم همدان از نظر درآمد اوضاع خوبی نسبت به مردم دیگر استان ها ندارند،و اختلاف طبقاتی زیاد است، نقش شهرداری در اقتصاد خانواده ها چیست؟

رونق اقتصادی به برنامه ای که داریم برمیگردد؛ برنامه به طرح جامعه تفصیلی برمیگردد و اگر طرح ها به خوبی انجام شود به همراه خود رونق فرهنگی و اقتصادی و کارآفرینی و توانمند سازی می آورد.

 

*برنامه شما برای ساماندهی ورودی شهرها چیست؟

باید برای این موضوع حتما طرح و برنامه داشته باشیم. بعضی مشاغل مزاحم هست که ابتدا باید برای آن ها کاری کرد که با رضایتمندی تغییر شغل دهند و باید برای آن ها تسهیلات و شرایطی ایجاد کرد که با رقبت آن مکان ها را ترک کنند و به جاهای بهتری بروند.

 

*چه وعده ای برای حل مشکل مردمی که در حاشیه شهر هستند میدهید؟

فقط بخشی از بحث زیرساختها شامل حال شهرداری است و بحث دیگر اشتغال زایی است، ما تلاش میکنیم کمیسیون هایی ایجاد کنیم که ادارات و کمیسیون های خدماتی در کنار ما قرار گیرند، به هرحال این سازمانها باید به شهر و شهرداری کمک کنند و اینکه شهرداری بخواهد به تنهایی مسائل و مشکلات را حل کند امکان پذیر نیست چرا که منابع مورد نیاز در اختیار نیست اما از ظرفیت ها باید به خوبی استفاده شود و  تاجایی که شهرداری بتواند به سازمانها کمک کند و مدیریت واحد شهری ایجاد شود .

 

*به نظر شما چرا بسیاری از سازمانها برای ایجاد مدیریت واحد شهری مقاومت میکنند؟

این موضوع به صورت یکپارچه از شورای عالی استان ها پیگیری شد ولی به سامان نرسید و مصوب نشد اما به نظر میرسد این موضوع دوباره در حال بازنگری است؛ چراکه اگر هم افزایی شود و موازی کاری نشود قطعا یک سری از ظرفیت ها از بین نخواهد رفت، این موضوع صرفا فقط در همدان نیست و در کل کشور است و درحال بازنگری است تا اگر مصوب شود شامل همدان نیز شود.

 

*شورای شهر تعدادی طرح 5 ساله دارد تا شمااجرایی کنید، آیا شما با اولویت قبول میکنید تا طرح ها اجرا شود؟

من اعتقاد دارم اگر قرار است برنامه 5 ساله داشته باشیم اول باید طرح جامع مصوب داشته باشیم، براساس طرح مصوب جامع و طرح تفضیلی میشود برنامه ارائه داد اما بدون داشتن هر سند اجرای طرح اشتباه است ولی ممکن است در برنامه 5 ساله هم که فرمودید برنامه هایی باشد که قابلیت اجرا  داشته باشد و باعث لطمه به طرح جامع نشود؛ اما معتقدم برای هرطرح اول باید سند داشت تا آن را اجرا کرد.

 

*باتوجه به اینکه هگمتانه قابلیت جهانی شدن دارد برای تقویت آن چه برنامه ای پیشنهاد دارید؟

ظرفیت ها و پتانسیل هایی هست و باید آن ها را گام به گام مطرح کرد، بحث بافت های تاریخی شهر یکی از ظرفیت های بالا و ویژه شهر محسوب میشود، هر شهری از این ظرفیت بالا برخوردار نیست و به هرحال همدان تاریخ  تمدن ایران است و باید به این مسائل بپردازیم و به صورت ملی مطرح کنیم؛ ولی میدانید که برای مطرح کردن شهر در سطح کشور باید همه مدیران استان همکاری لازم را داشته باشند.

 

*در  زمینه محور های توسعه در سطح استان به ویژه همدان چه برنامه ریزی هایی دارید؟

این مباحث در سطح استان مطرح میشود و حتما باید مورد بررسی قرار گیرد، در طرح جامع هم که در نظر گرفته این حتما باید به این موضوعات بپردازیم ، اگر قرار باشد طرح جامع فقط در خود شهر باشد اشتباه است.

 

*رضایتمندی کارکنان شهرداری  تاثیر زیادی در جامعه دارد، برای کاهش بروکراسی چه برنامه ای دارید؟

گام اول سیستمیک کردن امور است، وقتی به سمت شهر الکترونیک میرویم کاهش مکاتبات و رفت و آمد ها و تردد ها را در نظر داریم ولی در ابتدا باید زیرساختهای آن در نظر گرفته شود؛ در این خصوص تجربه های خوبی در تهران بدست آوردیم و میتوان در همدان از آن ها استفاده کرد ولی به هرحال در ساماندهی و توجه به منابع انسانی و آموزش به پرسنل باید فعالیت کرد.

 

*بحث مشارکت مردم در فعالیت های شهرداری کمرنگ است، و مشکل تیم شهرداری همدان هم در لیگ دست دو است و مشکلات مالی دارد، شما برای این موضوع چه اقدامی انجام خواهید داد؟

برای مشارکت مردمی اول باید بستر فراهم شود و زیرساخت ها آماده شود؛ اعتمادسازی باید صورت گیرد، شهروندان باید اعتماد کنند تا مشارکت داشته باشند هرچند اعتما سازی معقوله ای گسترده است و باید اقداماتی صورت بگیرد تا مردم بپذیرند شهرداری در راستای آرامش و آسایش آنها گام برمیدارد .

 

براساس مصوبات شورای اسلامی شهر کمک خواهیم کرد برای پیشرفت تیم شهرداری، مسئله توجه به جوانان باید مد نظر باشد، ممکن است بگوییم شهرداری آنقدری منابع ندارد ولی با حداقل هزینه واستفاده از ظرفیت ها و مشارکت میتوان حضور جوانان را پررنگ کرد.

 

*شنیده میشود شما از مدیرانی هستید که در تهران تمکن مالی خوبی داشتید، شورای شهر همدان چه پیشنهادی به شما داد که راضی شدید به همدان بیایید؟

موضوع تمکن را قبول ندارم، چون اگر کسی به دنبال تمکن مالی باشد تهران خیلی بهتر به این موضوع دسترسی پیدا میکند اما واقعیت این است که در جلسه شورای شهر و بازدید ها دیدم میتوانم با تجربه ای که دارم میتوانم به شهر کمک کنم وانگیزه ای در بحث خدمت دارم وگرنه در خصوص بحث منابع و درآمد تهران شرایط بهتری دارد و با اینجا قابل مقایسه نیست.

 

*چه برنامه ای برای قشر آسیب پذیر جامعه در نظر دارید؟

به هرحال این موضوعات در نظر گرفته شده و مصوباتی دارد ، قطعا بهتر شدن شرایط مستمندان و معلولین در نظر ماهست و مدیریت شهری باید کمک کند تا نتیجه داشته باشد.

 

*درخصوص پدافند غیرعامل برنامه خاصی دارید؟

باید ساختار منسجمی ایجاد کنیم که در مجموع ساختاری که  ارگان ها و سازمان ها و مجموعه های خدماتی که باید کمک کنند را محکم تر کنیم تا در بحران ها از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

 

*برای توسعه گردشگری برنامه ای دارید و آیا از ظرفیت پایتخت هم استفاده میکنید؟

الگوهای مختلفی در تهران دیدم و اجرا هم کردم و ظرفیت های خوبی در اختیار بود ولی با توجه به نیاز ها هر پروژه که بخواهد اجرا شود باید در ابتدا همه مسائل مربوط به آن در نظر گرفته شود و توسعه گردشگری و تفریحی به ظرفیت های شهر بستگی دارد و حتما از سرمایه گذاران و ظرفیت های تهران استفاده میکنیم.

 

*با جناح بازی های سیاسی موجود در شورا چه برخوردی میکنید؟

من آدم تعاملگرایی هستم و تلاش براین دارم چالشی ایجاد نشود اما در کنار این ها چارچوبی را ایجاد میکنم و نگران این موضوعات نیستم و در انتخاب من هیچ گروه، جناح و هیچ گرایشی از من حمایت نکرد .

 

*سیاست بازآفرینی بافت تاریخی شهر مغفول مانده است، چه برنامه ای دارید؟

یکی از لایه های طرح تفضیلی همین بافت های تاریخی است، وقتی این موضوع وارد طرح تفضیلی شود حتما برای آن برنامه هم تعریف خواهد شد.

 

*سرمایه گذاری شهرداری همدان در بحث تله کابین گنجنامه و امثالهم سهم خوبی دارد اما در پایان هرسال معلوم نمیشود این سهم به کجا میرود در این زمینه سیاست خاصی دارید ؟

هر پروژه ای که به صورت مشارکتی باشد در چاچوب و مقررات است و نباید حقوق کسی ضایع شود چه در بحث خصوصی و چه در بخش شهرداری و این مهم است که مسائل حقوقی در نظرگرفته شود و اگر در پایان سال حق شهرداری خورده میشود حتما یک جای کار اشکال دارد و باید بررسی شود.

 

 

*همکاری شما با استانداری و تشکل های مردم نهاد و  بحث واگذاری فرهنگسراها به تشکل ها محقق میشود؟

مطمئنم که استاندار و مسولین همدان علاقمند به شهر هستند و قطعا از کمک های همه جانبه خود دریغ نمیکنند و نگران نیستم.

 

 من نگاه مشارکتی دارم و استفاده از همه ظرفیت های فرهنگی اعم از کالبدی و غیر کالبدی است؛ به هرحال قرار است شهرداری خدمات به شهر و شهروندان دهد و استفاده از ظرفیت ها ملاک عمل است ولی اینکه انتقال قطعی صورت گیرد مد نظر استاندار محترم هم نیست و ما مشارکت خواهیم داشت.

 

بهترین روش اعتماد سازی ما ، واگذاری امور به مردم است و مردم هم تشکل های تعریف شده دارند و استفاده از این ظرفیت ها در اصل برگ برنده آن هم مردم اند و هم ما ولی باید همه جوانب را سنجید.

 

برای موفقیت مدیریت شهری حمایت های همه جانبه ی همه ی مدیران و مجموعه و تشکل ها و متخصصین را نیازمندیم و باید همه کمک کنند تا شهر خوب بسازیم وگرنه اگر من بگویم به تنهایی میتوانم کار کنم امکان پذیر نیست واگر واقعا همه عوامل دلسوز باشند مطمئن هستم هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

پایان بخش دوم

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان