اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. آبان 1396 - 12:35   |   کد مطلب: 27158
کارشناس فضای مجازی با اشاره به ضعف سیستم آموزشی در برآورده کردن نیاز توجه دانش آموزان گفت: به دلیل نادیده گرفتن نیاز به دیده شدن دانش آموزان توسط سیستم آموزشی ما شاهد رشد بی رویه چالش های اینترنتی همچون نهنگ آبی در سطح کشور هستیم.
چالش های اینترنتی همچون نهنگ ابی در حال گسترش هستند

به گزارش صبح الوند،  نهنگ آبی خوره ای است که قشر نوجوان ایران را تهدید می کند و مخاطب هر روز با طی مراحل آن به مرگ نزدیکتر میشود.

 

در یک مرحله مخاطب باید عکس نهنگ را با تیغ برروی دستش بکشد و ارسال کند، در مرحله بعد باید ساعت  4 بلند شود و فیلم ترسناکی را ببیند، در یک مرحله باید سعی کند از بالای یک جرثقیل بپرد، در یک مرحله مخاط باید به بالای  پشت بام برود و پاهایش را آویزان کند و اگر هم مخاطب اینها را انجام ندهد به او لقب  ترسو  می دهد و اگر هم بخواهد بازی را ترک کند به آن میگوید آدرست را داریم و جانت به خطر می افتد .

 

با توجه به اینکه این چالش اینترنتی در حال گسترش است جهت بررسی بیشتر این چالش مصاحبه ای با کارشناس فضای مجازی، روح الله مومن نسب صورت گرفت.

 

روح الله مومن نسب در گفتگو با صبح الوند،  با بیان اینکه نوجوانان  بسیار علاقه مند به سرگرمی و نیاز به دیده شدن دارند گفت: این دو ویژگی قشر نوجوانان سبب تولید بازی های زیادی برای آنان  شده است.

 

*نظریه "اقتصاد توجه" مبنای شکل گیری چالش های اینترنتی

کارشناس فضای مجازی با اشاره به نظریه "اقتصاد توجه" گفت:این تفکر و نیاز به دیده شدن سبب ایجاد تشکل های فراوانی در سطح جهان شده است و برخی شرکت ها مدل های اقتصادی در این خصوص طراحی میکنند و به دنبال ایده هایی هستند که چطور از علاقه نوجوانان به دیده شدن استفاده و از آن درآمد کسب کنند.

 

وی با اشاره به پدید آمدن چالش های اینترنتی گفت: بازی ها شکل های مختلفی دارند اما چیزی که اخیرا مورد توجه نوجوانان قرار گرفته ، سرگرمی هایی هست که به صورت کارگروهی است و در آن افراد گروه چالشی را طراحی و خود را با آن سرگرم می کنند که نهنگ آبی از این نوع چالشها هست.

 

 

مومن نسب با بیان اینکه شاهد روی آوردن بی رویه دانش آموزان به  چالش های اینترنتی هستیم گفت: دانش اموزان به دلیل علاقه خود به دیده شدن گروهی جذب این گروه ها می شوند و در نهایت ممکن است برای دیده شدن بیشتر روی به خودکشی بیاورند.

 

وی با اشاره به اینکه راهی برای مسدود کردن چالش نهنگ آبی وجود ندارد گفت: یک چالش میتواند به شکلهای مختلف ظهور پیدا کند و چالش نهنگ ابی از یک واقعیت زیستی نشات گرفته چرا که نهنگ ها هم خودکشی دسته جمعی دارند و هنوز هم دانشمندان علت آن را نفهمیده اند.

 

*دختران به دلیل نیاز به توجه بیشتر در دام نهنگ آبی می افتند

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه دخترها بیشتر به این چالش ها روی می آورند گفت: دختران چون عاطفی تر و نیاز به توجه بیشتر دارند روی به این بازی ها می آورند و متاسفانه بیشتر قربانی این امر می شوند.

 

وی افزود: برخلاف تصور خیلی ها افرادی که روی به این چالش ها می آورند به هیچ وجه افسرده نیستند بلکه ممکن است با نشاط هم باشند اما در گروهای خود تصمیم به کارهای خطرناکی همچون خودکشی می گیرند.

 

*بالاترین امتیاز دربازی  نهنگ آبی مرگ است

مومن نسب با بیان اینکه بالاترین امتیازات در چنین سرگرمی هایی مرگ است گفت: این بازی ها به نوعی هستند که اگر در ساعات مورد نظر مراحل بازی را انجام ندهد از گروه خارج و به آن ترسو می گویند و اگر هم خودکشی اتفاق نیفتد شاهد ضعف درسی و گوشه گیر شدن دانش آموز خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه مدارس در جلوگیری از ایجاد چنین چالش هایی کم کاری نکرده اند گفت: همیشه در مدارس چالش هایی وجود داشته اما در مسیر مثبت بوده اما حال به دلیل برنامه نداشتن و سیستم آموزشی ناصحیح دانش آموزان خصوصا در بحث فضای مجازی شاهد اینگونه چالش های منفی هستیم.

 

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه نمیشود با جلوگیری از ورود دانش آموزان به فضای مجازی فقط صورت مساله را حل کرد گفت: باید سرگرمی هایی متناسب با نیاز نسل حاضر در فضای مجازی  طراحی و از ورود محصولات بی محتوا خودداری کنیم.

 

 

وی در خصوص کنترل والدین برای فرزندان خود در خصوص استفاده از فضای مجازی گفت:  والدین تصور می کنند با چک کردن موبایل فرزندانشان می توانند انان را کنترل کنند در صورتی که اینگونه نیست و این یک چالش گروهی است و جالب اینکه هنگامی که پدر و مادر خود مدام در شبکه های اینترنتی هستند چطور میشود انتظار داشت کودک از آنها الگو برداری نکند و خود والدین زمینه این چالش را فراهم کرده اند.

 

 *تشکل های دانش آموزی در برآورده کردن نیازبه دیده شدن  نوجوانان ضعف دارند

مومن نسب با بیان اینکه قبلا تشکل های دانش آموزی با هدف برآورده کردن نیاز دیده شدن آنان شکل می گرفتند گفت: ما دیگر شاهد رشد این تشکل ها نیستیم و برنامه هایشان حالت تکراری به خود گرفته و نسل جدید ما هم در فضای مجازی به دنبال برآورده کردن نیاز دیده شدن خود است.

 

وی با بیان اینکه دربازی های اینترنتی به مرور قبح کشته شدن و خودکشی ازبین میرود گفت: این بازی ها به مرور خشونت را در نوجوانان رشد می دهند و عدم اطلاع خانواده ها هم بر مضرات آن می افزاید.

 

کارشناس فضای مجازی در پایان گفت: جهت جلوگیری از چنین چالش هایی باید مسئولین بنابر نیاز دانش آموزان برنامه ریزی داشته باشند و با راه اندازی اینترنت ملی دسترسی آنها به فضای مجازی را محدود کنند و به نظر بنده یک نهضت آموزش فضای مجازی در کشور لازم است.

 

به گزارش صبح الوند، متاسفانه تعداد فراوانی از نوجوانان دانش آموز  ما به دلیل نیاز به دیده شدن که بسیار در این بازی به آن توجه شده است به دام این بازی افتاده اند که اگر مسئولین به همین روال در برخورد با نیازهای قشر نوجوان پیش روند شاهد بروز چالش هایی مشابه  نهنگ آبی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان