اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. آبان 1396 - 11:58   |   کد مطلب: 27338
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هدف آل سعود از توطئه حریری ، نه لبنان و نه حزب الله لبنان هم بد بلکه اساسا تاثیر گذاری رو فضای سیاسی لبنان با هدف برگرداندن حزب الله از سوریه به لبنان و درگیر کردن حزب الله در مسایل داخلی لبنان بود تا در سوریه بتوانند به وضعی که می خواهند برسند.

به گزارش صبح الوند، سعدالله زارعی در گفتگو با صبح الوند، با اشاره به استعفای سعد حریری گفت: عربستان سعودی در این ماجرا دست به یک اقدام بی سابقه در عرف بین الملل زد و بهانه کرد که سعد حریری به جز اینکه شهروند لبنان باشد شهروند عربستان هم هست و ضمنا در یک پرونده اختلاس نامش هست و وی را برای ارائه  توضیحات فرا خواندیم.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: این صورت قضیه بود و بر همگان آشکاراست که رابطه خاندان حریری با آل سعود آنقدر نزدیک است که  اینها دست به چنین کاری علیه خانواده حریری نمی زنند.

 

وی با بیان اینکه موضع عربستان در خصوص حریری به لبنان بر میگشت نه خاندانش گفت: هدف آل سعود حزب الله لبنان هم نبود بلکه اساسا تاثیر گذاری رو فضای سیاسی لبنان با هدف  برگرداندن حزب الله از سوریه و درگیر کردن حزب الله در مسایل داخلی لبنان بود .

 

زارعی با بیان اینکه اقدام آل سعود یک توطئه ای علیه سوریه و نه بر علیه حزب الله بود افزود: هدف آل سعود این بود که در غیاب حزب الله در سوریه بتوانند به وضعی که می خواهند برسند.

 

وی در خصوص برخی گفته ها مبنی بر یمن سازی لبنان گفت: مساله اینجاست که  آل سعودی ها نمی خواهند بجنگند که بگوییم لبنان قرار است یمن بشود ريالعربستان در خود یمن هم شکست خورده و اساسا این قابلیت وجود ندارد که لبنان شبیه یمن شود و سعودی ها توانایی اثرگذاری آن چنانی بر جامعه لبنان را ندارند.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در واقع سعودی ها در حدود سی سال گذشته دائما در لبنان یک شرایط رو به ضعفی را طی کردند و این شرایط تمام امکانات را برای اثر گذاری بر جامعه لبنان تحلیل برده است.

 

وی تاکید کرد: ما نباید گول تبلیغات را بخوریم و جنگ روانی که راه افتاده مبنی بر برجسته سازی قدرت عربستان را جدی بگیریم و براساس آن بنشینیم  تجزیه و تحلیل کنیم.

 

زارعی با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که آل سعود حریری را زندانی کنند افزود: اینها مشکلی با سعد حریری ندارند بلکه مشکل این است که آنها علی رغم تلاش های حریری نتوانستند در جامعه لبنان جا پای محکمی برای خودشان درست کنند.

 

وی افزود: آل سعود از شدت عصبانیت  دست به اقدامات غیر معقول میزند و  این  نشانه قدرت نیست نشانه این است که دیگر راه حلی ندارد.

 

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان به موضع حزب الله لبنان در خصوص عملکرد آل سعود اشاره کرد و گفت: همینکه حزب الله در لبنان موضع گرفت و نشان داد که مشکل حزب الله و لبنان نیست و مشکل آل سعود است در روابط خارجی خاورمیانه اثر گذار بود و اینکه تمامی اعضای لبنان هم خواستار بازگشت حریری هستند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان