اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. دى 1396 - 21:42   |   کد مطلب: 28104
کارشناس مسئول اختلالات اوتیسم اداره‌کل بهزیستی استان همدان از شناسایی ۱۵۵ کودک مبتلا به اوتیسم در سطح استان همدان خبر داد
اوتیسم

به گزارش صبح الوند، رضا افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه اوتیسم یک اختلال روانی است، خاطرنشان کرد: طرح غربالگری اوتیسم از سال ۹۰ در استان همدان آغاز شده است و تا کنون ۱۵۵ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌اند .

وی با بیان اینکه افراد مبتلا به اوتیسم در تعامل اجتماعی، ارتباط و رفتار مشکل دارند، افزود: نشانه‌های این بیماری از قبل 3 سالگی در فرد ظاهر می‌شود به طوریکه دارای علائمی چون وسواس، حساسیت بالا یا بی‌حسی، بیزاری از تماس جنسی، مشکلات تکلم و مشکل در درک کنایه‌ها است .

افشاری با اشاره به اینکه اوتیسم بیماری قرن است و از اواسط قرن بیستم، برای نخستین‌بار در آمریکا شناخته شده است، گفت: علت این بیماری مشخص نیست اما جهش ژنتیکی، عوامل محیطی و یا افزایش اقدامات تشخیصی را می‌توان از دلایل افزایش اوتیسم نام برد .

وی با اشاره به اینکه درمان قطعی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد، تصریح کرد: بهترین زمان درمان و شناسایی ۳ تا ۵ سالگی است که از طریق کاردرمانی و گفتاردرمانی عوارض این بیماری کاهش می‌یابد .

کارشناس مسئول اختلالات اوتیسم اداره‌کل بهزیستی استان همدان با اشاره به وجود یک مرکز توانبخشی در همدان گفت: مراحل شناسایی و غربال کودکان شامل سه مرحله پرسشنامه، آزمون هیبا که توسط افراد آموزش‌دیده غربال اوتیسم انجام می‌شود و آزمون گارف ۲ است .

وی با تأکید بر اینکه درمان اوتیسم فرد به فرد است، گفت: درمانگر تنها ساعاتی از روز را می‌تواند به درمان کودک بپردازد و یکی از والدین باید در دیگر ساعات روز با آموزش‌هایی که دیده‌اند، به درمان فرزندشان کمک کنند.

به گزارش ایسنا، اوتیسم یک اختلال پیچیده نوروبیولوژیک است که معمولا تا پایان عمر یک فرد طول می‌کشد. اوتیسم در تمام گروه‌های نژادی، قومی و اجتماعی رخ می‌دهد و احتمال ابتلای پسران چهار برابر بیشتر از دختران است. توانایی مبتلایان به این بیماری در برقراری ارتباط با دیگران ضعیف است همچنین این مبتلایان رفتارهای تکراری نیز زیاد انجام می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان