اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. دى 1396 - 11:34   |   کد مطلب: 28113
اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه باید دروازه ی واردات بسته شودتاکید کرد: بایستی تغییر و تحول ساختاری در نظام اداری ایجاد کنیم به طوریکه معاونت های تخصصی وزارت خانه باید به ستاد خلق اشتغال و تشکل های جدید تبدیل شوند.

عبدالمجید شیخی در گفتگو با صبح الوند، با تاکید بر اینکه لازمه ی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی نیازمند چند راهکار کلیدی است گفت: برای اینکه از این منجلاب  و باتلاق رکود اقتصادی و حاکمیت بازار پول بر بخش حقیقی خارج شویم نیازمند چند راهکار کلیدی هستیم.

 

*دروازه ی واردات باید بسته شود

 این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید دروازه ی واردات بسته شود چراکه ظرفیت بازارها محدود است و اگر بازار داخلی را پر از کالاهای خارجی کنیم جایی برای عرضه تولید داخلی نمی ماند تاکید کرد: بایستی تغییر و تحول ساختاری در نظام اداری ایجاد کنیم به طوریکه معاونت های تخصصی وزارت خانه باید به  ستاد خلق اشتغال و تشکل های جدید تبدیل شوند  به گونه ای که این مهم می تواند با انواع حمایت ها از محل منابع تسهیلات بانکی و با ایجاد صندوق ویژه انجام پذیرد.

 

*باید به دنبال احیاء روستا ها باشیم

وی در ادامه با بیان اینکه بایستی به سراغ احیای روستاها پیشروی کنیم گفت: با خلق  قطب های اقتصادی در بحث کشاورزی،  تولیدی، تامین مسکن شاغلین در کنارشان در خود روستا، باید به سراغ تعطیل کردن تمام قرار دادهای بانکی فعلی برویم به گونه ای که بایستی از صفر مبادلات و معاملات را بر حسب عقد قراردادهای جدید تعریف کنیم.

 

* نرخ سود عقود بایستی تحققی باشد نه تعیینی

شیخی با اشاره به اینکه نرخ سود عقود بایستی تحققی باشد نه تعیینی یادآور شد:  نرخ سود بایستی تحققی و از دل فعالیت ها بیرون بیاید  به گونه ای که بایستی نرخ سود های تعیینی در اقتصاد تماما تعطیل شود تا یک استحاله ای در بخش پولی ایجاد نکنیم.

 

 وی در این راستا با بیان اینکه دچار بلا های سماوی خواهیم شد و نعمت نیز بر ما بسته می شود عنوان کرد:  بایستی به سراغ  تقویت تولید داخلی پیشروی کنیم به طوریکه تعرفه های تجاری و تعرفه های واردات کالاهای ضروری را به شدت بالا ببریم و از واردات  کالاهایی را که حتی استعداد تولید فناوری آن ها در داخل  کشوراست جلوگیری کنیم.

 

*تولید به قصد تجارت محوری بنا شود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تولید را بایستی به قصد تجارت محوری، رفع نیاز داخلی کشور و صادرات  بنا کنیم افزود: باید در حوزه ی نفت خام فروشی را بلافاصله تعطیل کنیم و با بکار گیری استعداد پتروشیمی ها با  فرآوری نفت خام و گاز بتوانیم  مواد فراورده های نفتی را با ارزش افزوده و سود بالا صادر کنیم.

 

*افزایش قیمت بنزین به ضرر اقتصاد کشور است

وی همچنین در رابطه با اجرای مصوبه افزایش قیمت بنزین با بیان اینکه دولت طبق مصوبه ای که سال 95صادر کرده قیمت گذاری پلکانی را در گاز برداشته بود و در تبصره 18 لایحه بودجه  پیش بینی  کرده که حامل های انرژی را نیزافزایش می دهد و میخواهد ظاهرا 50 درصد افزایش دهد خاطر نشان کرد: این کار بشدت در اقتصاد تکان هایی ایجاد خواهد کرد و مسلما به زیان اقتصاد کشور خواهد بود و باعث تهدید تورم می شود.

 

شیخی در ادامه با تاکید بر اینکه این مهم یک امرسویی است کلیه بخش ها بویژه قشر مستضعف را تحت تاثیر قرار می دهداظهار کرد: راه حل آن این است که دولت کارت سوخت را احیا وآبونمان تمام خدماتی را که دولت از مردم میگیرد پلکانی کند.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه  نرخ سود باید پلکانی شود و در کنار آن نیز طرح هدفمند کردن یارانه ها را به خوبی اجراشود افزود: بهترین راه حل برای این مهم حذف یارانه ثروتمندان و به طبع آن تقویت یارانه مستضعفین است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان