اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. دى 1396 - 8:43   |   کد مطلب: 28211
فرماندار همدان از کاهش ورودی آب سد اکباتان به ۳۰۰ متر مکعب خبر داد و گفت: احتمال بروز بحران کم آبی در همدان دور از انتظار نیست.

به گزارش صبح الوند، علی تعالی در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان گفت:کاهش محسوس بارندگی لزوم برنامه ریزی و مدیریت دقیق منابع آب را در سال جاری می طلبد.

 

وی اظهار داشت: با توجه به گذر از زمان عمده بارش های جوی و فصل پاییز تنها  ۹ میلیون متر مکعب از حجم سد اکباتان آبگیری شده و این در حالی است که سال گذشته ۱۳ میلیون متر مکعب آب تا این تاریخ در سد اکباتان همدان ذخیره شده بود.

 

وی به کاهش دبی ورودی آب به سد اکباتان در فصل بارندگی جدید اشاره داشت و اضافه کرد: دبی ورودی آب سد اکباتان پس از پاییز سال گذشته بیش از ۸۰۰ لیتر در ثانیه بوده که این میزان در سال جاری با کاهش ۵۰۰ لیتری روبرو شده است.

 

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان همدان از کاهش ورودی آب سد اکباتان به ۳۰۰ متر مکعب در هر ثانیه اشاره کرد و گفت:  افت آب بستر و منابع رودخانه ها باعث افزایش تقاضا و برداشت از خروجی سد اکباتان همدان شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مبنای مدیریت منابع آب در سال جاری باید مدیریت بحران کم آبی باشد، ادامه داد: نکته تامل برانگیز این است که میزان مصرف آب متقاضیان در فصل پاییز سال جاری هم نسبت به سال گذشته و فصول گرم  افزایش داشته که لزوم تحلیل و اقدام مقتضی را در این زمینه می طلبد.

 

تعالی اظهار داشت: اگر چاه های پشتیبان منابع آب شهرستان همدان در تامین آب و قابلیت اتصال به شبکه مهیا نشوند با مشکل جدی آب روبرو خواهیم شد.

 

وی خواستار مدیریت منابع آب توسط مردم شد و اضافه کرد: رسانه ها و صدا و سیما با تهیه مصاحبه و گزارش؛ فضایی برای اطلاع رسانی و آگاه سازی از وضعیت کم آبی پیش رو داشته و مردم را در مدیریت مصرف همراه کنند.

فرماندار گفت: سال گذشته فرمانداری همدان در روند اجرای تکمیل طرح تامین و ذخیره منابع آب شهر همدان اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال را اختصاص داده است.

 

تعالی افزود: با همراهی معتمدین و اهالی دره مرادبیگ مسائل اجتماعی اجرای طرح ساماندهی آب رودخانه این منطقه رفع و امکان اتصال این منبع آب به شبکه آب شهری مهیا شده است.

 

وی ادامه داد: اعتباری از سوی کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان همدان برای اجرای سد خاکو تخصیص داده شد که سبب ذخیره و افزایش دبی تامین آب همدان از ۲۰۵ تا ۴۰۰ لیتر در فصول گرما شد.

 

فرماندار همدان گفت: گذر از بحران کم آبی و عدم جیره بندی آب در سال گذشته حاصل زحمات اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان بود.

 

وی با اشاره کاهش بارندگی و احتمال بروز بحران کم آبی در روستا ها تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم شهرستان همدان تامین آب شرب روستا های کم آب در فصل تابستان است که مدیر آبفار شهرستان همدان باید ضمن ارائه برنامه و راه کار کارشناسی، احتمال بروز مشکلات را سنجیده و برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

 

فرماندار گفت: پس از پیگیری های صورت گرفته ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب روستا هایی که بهره مندی بسیار پایینی از آب شرب داشتند تخصیص داده شد.

 

وی خواستار مدیریت جهادی اجرای پروژه های تامین و ذخیره سازی آب شد و عنوان کرد: متوجه شدیم در روند اجرای پروژه ای در بخش قهاوند تعدادی لوله در جریان اجرای نیمه کاره انتقال آب، سال ها است زمین مانده که با همکاری بخشداری این لوله ها در اجرای انتقال آب به منطقه ای دیگر استفاده شد.

 

تعالی با اشاره به حفر چاه های غیر مجاز باغ های شهرستان همدان گفت: جلسه ای با حضور نماینده فرمانداری، دستگاه قضایی و آب و فاضلاب شهری و رستایی درخصوص کنترل برداشت های بیش از حد و انسداد چاه های غیر مجاز برگزار شود.

 

در ادامه این جلسه مهندس محمد رضی مدیر منابع آب شهرستان همدان گفت: از ابتدای اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی تاکنون تعداد 331 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان پرومسدود شده است که به میزان بیش از 18 میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی را در برداشته است. 

 

وی افزود: عمق انسداد این تعداد چاه مسدود شده در شهرستان بیش از هشت هزارمتر است که این روند با سرعت در حال انجام است.

 

رضی تصریح کرد: تاکنون تعداد 643 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های مجاز شهرستان نصب شده است که میزان برداشت آنها دائما" توسط امورآب شهرستان رصد می شود.

 

وی افزود: نصب کنتور هوشمند برروی چاه های مجاز کشاورزی ضمن کنترل آب آنان، روند توزیع آب بر اساس سطح زیرکشت اراضی کشاورزی انجام می‌گیرد

 

مدیر منابع آب شهرستان همدان تاکید کرد: جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجازنیز در دستور کار این شرکت قراردارد و از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد 32 چاه مجاز دارای اضافه برداشت شناسائی و پیگیری لازم برای پرداخت خسارت به آبخوان وجریمه اضافه برداشت و همچنین نصب کنتور واصلاح منصوبات بعمل آمده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان