اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. بهمن 1396 - 23:53   |   کد مطلب: 28421
فرماندار شهرستان اسدآباد گفت: وضعیت منابع آب دشت اسدآباد ممنوعه بحرانی شده و در صورت عدم برنامه‌ریزی و مدیریت تا 10 یا 15 سال آینده احتمال کویری شدن این دشت وجود دارد و در زمینه تأمین منابع آب دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایسنا، حسین افشاری در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اسدآّباد، اظهار کرد: در حال حاضر در این شهرستان 1682 حلقه چاه آب دارای پروانه وجود دارد که از این تعداد چاه، سالانه بیش از 140 میلیون مترمکعب آب برداشت شده و این میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی شهرستان 10 برابر برداشت آب سد اکباتان همدان است. 

وی با اشاره به اینکه در دشت اسدآباد تقریبا چاه غیرمجاز وجود ندارد، افزود: در شهرستان اسدآباد 285 حلقه چاه غیرمجاز وجود داشته که تا کنون از این تعداد، 205 حلقه مسدود شده و از 80 حلقه چاه باقیمانده، حکم انسداد 17 حلقه گرفته شده و پرونده مابقی نیز در دست رسیدگی است. 

افشاری با بیان اینکه شهرستان اسدآباد در انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان همدان و کشور پیشرو بوده و بیشترین هدررفت آب ناشی از چاه‌های دارای پروانه در شهرستان است، گفت: در حال حاضر 573 حلقه چاه شهرستان معادل 43 درصد، مجهز به کنتور هوشمند هستند و 85 درصد زمین‌های مستعد کشاورزی دشت اسدآباد به سیستم نوین آبیاری مجهز شده‌اند. 

وی با تأکید بر اینکه باید از فشار بر روی زمین‌های زراعی توسط کشاورزان با روی آوردن به سمت اشتغال دیگر و توسعه صنعت شهرستان بکاهیم، خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت، انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه به سمت زمین‌های زراعی با لوله، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و تبیین و توضیح اهمیت آب از دیگر اقداماتی بوده که در راستای منابع آبی شهرستان انجام گرفته و باید تداوم داشته باشد. 

وی در ادامه با تأکید بر آموزش و تببین چهره به چهره و آگاه‌سازی کشاورزان و روستائیان توسط مدیران امور آب و فاضلاب شهری و روستایی در سطح مساجد روستاها با همکاری بخشداران و دهیاران و شوراها، اظهار کرد: اگرچه اسدآباد در انسداد چاه‌های غیرمجاز پیش‌رو بوده اما در میزان مصرف آب کاهش نداشته که باید با برنامه‌های ترغیبی و تشویقی نسبت به این امر اقدام و هفته‌ای 2 روستا هدف‌گذاری شده و وضعیت و زنگ خطر کاهش منابع آب دشت اسدآباد را برای آنان تببین کرده و نیز از خانوارهایی که در کاهش مصرف آب پیش‌رو بوده‌اند، تجلیل شود.   

افشاری با بیان اینکه در حال حاضر 98 دهم درصد منابع آب دشت اسدآباد در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: میزان بارش‌های این شهرستان 84 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 44 درصد و نسب به بلندمدت 55 درصد کاهش داشته است. 

فرماندار اسدآباد در ادامه با اشاره به دو پروژه سد تغذیه مصنوعی اداره امور آب شهرستان گفت: یک مورد از طرح‌ها در هلور وارد فاز اجرایی شده و دیگری نیز در شهر آجین به‌زودی انجام خواهد گرفت که در تقویت منابع آب‌های زیرزمینی شهرستان نقش موثری خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان