اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. آذر 1398 - 14:17   |   کد مطلب: 28495
دانشیار آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان:
زنگ خطر شیوع مصرف قلیان در همدان
دانشیار آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه شیوع مصرف قلیان به عنوان خطر جدی ما را تهدید می‌کند، گفت: خانواده‌ها از خطرات مصرف سیگار و قلیان مغفول مانده‌اند.
زنگ خطر شیوع مصرف قلیان در همدان

به گزارش صبح الوند، سعید بشیریان در همایش پیشگیری از سرطان در همدان، به رابطه سبک زندگی و سرطان اشاره کرد و افزود: هفته دوم بهمن ماه به نام «هفته ملی مبارزه با سرطان» نامگذاری شده و فرصتی است که به ترس بزرگ بشری یعنی سرطان با دید دیگری نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر در جهان و ایران از سونامی سرطان شنیده‌ایم، گفت:‌ سرطان دومین علت مرگ و میر در کشورهای توسعه‌یافته و سومین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه عنوان شده است.

دانشیار آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پیش‌بینی شده در سال 2030 نخستین علت مرگ و میر، سرطان باشد که در ایران نیز این بیماری روند رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، افزود:‌ متاسفانه این روند ناشی از چند دلیل بوده است.

وی با تاکید به اینکه بیش از یک‌سوم انواع سرطان‌ها قابل پیشگیری است و گفته شده سرطان دستاورد مدرنیته و تغییر سبک زندگی است، خاطرنشان کرد:‌ واقعیت این است که بشر با سرطان مواجه می‌شود اما یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

دکتر بشیریان با اشاره به عوامل خطرساز محیطی در بروز سرطان، گفت:‌ 5 تا 10 درصد بروز سرطان‌ها به عوامل ژنتیکی برمی‌گردد اما 90 درصد عوامل محیطی هستند که می‌توان آن را کنترل و پیشگیری کرد.

وی با تاکید به اینکه باید سبک زندگی را تغییر داد، افزود: 50 تا 70 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان به رفتار و عادات غلط انسان از جمله مصرف دخانیات، عدم فعالیت بدنی و عادت تغذیه‌ای نامناسب برمی‌گردد.

دانشیار آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سبک زندگی غلط قابل اصلاح است به شرطی که آگاهی لازم به مردم داده شود، گفت:‌ مصرف دخانیات و قلیان عامل بروز سرطان‌ها به شمار می‌آید، خطرات جدی ما را تهدید می‌کند و متاسفانه سن سیگار کاهش یافته و به 12 یا 14 سالگی رسیده است.

وی با بیان اینکه در زنان مصرف سیگار شیوع بیشتری یافته و ثابت شده سیگار دروازه مصرف مواد مخدر است، افزود: خانواده‌ها از خطرات مصرف سیگار و قلیان مغفول مانده‌اند اما معلمان به خطرات شیوع مصرف قلیان و سیگار توجه کنند و درصدد کنترل این موضوع باشند.

دکتر بشیریان با اشاره به اینکه شیوع مصرف قلیان به عنوان خطر جدی ما را تهدید می‌کند، گفت: تنباکو به خودی خود خطر کمی دارد اما متاسفانه به تنباکو مواد افزودنی و روانگردان نیز اضافه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار تا حدودی ناهنجار شناخته شده است، در صورتی که خانواده‌ها قلیان را ناهنجاری نمی‌دانند، افزود: متاسفانه فروش قلیان درآمد بسیار بزرگ تلقی می‌شود و شاهدیم که در همدان نیز چندین مغازه، قلیان و مشتقات آن را به مردم می‌فروشند.

دانشیار آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه یک سوم سرطان‌ها مرتبط با غذا و 35 درصد سرطان‌ها به خاطر تغذیه نامناسب است، گفت: فعالیت بدنی و فیزیکی تاثیر حفاظتی در سرطان دارد و فعالیت بدنی با کاهش میزان سرطان پروستان مرتبط  است.

وی با بیان اینکه فعالیت فیزیکی قابل قبول می‌تواند پیشگیرانه باشد، افزود:‌ بی‌تحرکی و اضافه وزن در ابتلا به سرطان موثر است.

دکتر بشیریان با اشاره به ارتباط اشعه آفتاب با سرطان، تاکید کرد: در روز آفتابی کلاه، چتر، دستکش و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

وی با بیان اینکه رابطه سواد سلامت و سرطان هم از بعد پیشگیری و هم تشخیص زودرس آن اثبات شده است، گفت:‌ متاسفانه سواد سلامت جامعه بسیار پایین است و کمتر از 30 درصد افراد سواد سلامت، در حد قابل قبول دارند که باید روی این موضوع بسیار کار کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان