اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. اسفند 1396 - 13:12   |   کد مطلب: 28753
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد مطرح کرد
احتمال بازگشت میش‌مرغ به دشت اسدآباد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تأیید کوچ و بازگشت میش‌مرغ به دشت اسدآباد در انتظار جواب آزمایشات و بررسی‌های DNEدر رابطه با این پرنده کمیاب است.

به گزارش صبح الوند، روح‌الله زال‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: در اوایل زمستان سال گذشته چندین مورد گزارش مردمی مبنی بر مشاهده میش‌مرغ در دشت اسدآباد اعلام شد و این درحالیست که بیش از ٨ سال بود که هیچ موردی از میش‌مرغ در دشت اسدآباد گزارش نشده بود.

وی افزود: به همین منظور شواهد و مدارک لازم چون آثاری از پر و مدفوع این پرنده کمیاب در محل زیستگاه و محل خواب این پرنده نمونه‌برداری شد تا با آزمایشات و بررسی‌های DNE زمان حضور این پرنده در دشت اسدآباد مشخص شود.

زال‌پور با بیان اینکه نمونه‌ها به علت عدم وجود دستگاه‌های لازم به خارج از کشور فرستاده شده و منتظر پاسخ آزمایشات هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از زیستگاه‌های پرنده میش‌مرغ دشت اسدآباد است و با مشخصاتی که شاهدان از پرنده مشاهده شده داده‌اند، احتمال قوی کوچ و بازگشت مجدد این پرنده کمیاب به دشت اسدآباد وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد ادامه داد: پیش از این در دشت اسدآباد بین روستاهای مزرعه‌بید و سیف‌آباد و زمین‌های شهرک صنعتی بیشترین نقطه‌ای بود که میش‌مرغ مشاهده می‌شد.

زال‌پور با بیان اینکه سال‌هاست میش‌مرغ به علت عدم امنیت از دشت اسدآباد کوچ کرده بود، گفت: طی سال‌های اخیر استفاده از سموم، وجود شهرک صنعتی در نزدیکی دشت اسدآباد، توسعه کشاورزی و صنعتی، ورود عشایر به دشت و زیستگاه میش‌مرغ، تردد مختلف افراد در دشت، خشکسالی و کمبود بارندگی و شکار غیرمجاز از مهمترین دلایل کوچ و انقراض این پرنده کمیاب در دشت اسدآباد بوده است.

وی با اشاره به اینکه میش‌مرغ در هر منطقه‌ای وجود ندارد، افزود: این پرنده زیبا تنها در سه منطقه دشت اسدآباد و بوکان و دشت کردستان دیده شده که از ٨ سال پیش تا کنون نیز منطقه اسدآباد را ترک کرده و بازنگشته است.

زال‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان بوکان تنها نقطه‌ای است که این پرنده نادر در حال زیست است و به علت فاصله کم هوایی دشت اسدآباد با بوکان احتمال بازگشت و کوچ مجدد این پرنده کمیاب به این منطقه وجود دارد که نتیجه آزمایشات پاسخ این سوال و صحت و سقم مشاهدات برخی از افراد مبنی بر دیده شدن میش‌مرغ در دشت اسدآباد را مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان