اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. اسفند 1396 - 13:53   |   کد مطلب: 28835
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان مطرح کرد
افزایش 11 درصدی نرخ مسکن در همدان/حال و روز بد مستأجران در سال 96
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان از افزایش 11 درصدی نرخ مسکن در همدان خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال 96 شاهد رشد 11 درصدی نرخ مسکن و رشد 8.5 درصدی در حجم معاملات مسکن در همدان بودیم.
مسکن در همدان

به گزارش صبح الوند، شهرام رحیم‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با بیان اینکه امسال اتفاق خاصی در حوزه بازار مسکن در کشور پیش نیامد، اظهار کرد: ابتدای سال 96 بازار مسکن همچنان با رکودی که در سال 95 درگیر بود، ادامه داشت تا اینکه در نیمهدوم امسال با تغییر سیاست‌های کلان کشور در حوزه مسکن و تصمیم بانک مرکزی در رابطه با کاهش سود سپرده بسیار تأثیرگذار بود و شاهد تغییراتی در بازار مسکن بودیم.

وی با تأکید بر اینکه واکنش‌های بازار به سیاست‌های دولت در تحرک بازار مسکن بی‌تأثیر نبوده است، ادامه داد: از ابتدای سال تا 8 اسفند 10 هزار و 736 فقره معامله مسکن در همدان  ثبت شده که از این تعداد، 3900 فقره مربوط به اجاره‌نامه و مابقی مربوط به مبایه‌نامه، سرقفلی و خرید و فروش بوده است.

رحیم‌بخش تصریح کرد: داده‌های آماری نشان می‌دهد افزایش 2 درصدی نرخ قیمت مسکن در اسفندماه نسبت به بهمن در همدان وجود دارد و به لحاظ رشد حجمی شاهد رشد 13 درصدی حجم معاملات نسبت به میانگین 8 ماهه سال 96 بوده‌ایم.

نشانه‌های ادامه رونق در بازار مسکن وجود دارد

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان با اشاره به اینکه نشانه‌هایی در بازار وجود دارد که این رونق ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اوراق گواهی تسهیلات مسکن که در فرابورس عرضه می‌شود نیز شاهد رشد 14 درصدی به لحاظ ارزشی بوده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار بانک مرکزی از سال 81 رکودی بی سابقه در بازار مسکن حاکم بود که تا اواسط سال 96 ادامه داشت، افزود: در سال 95 در کشور تنها 382 هزار و 500 واحد مسکونی و در خوش‌بینانه‌ترین حالت 400 هزار واحد مسکونی وارد بازار شد در حالیکه نیاز بازار مسکن در کشور، سالانه 800 هزار واحد مسکونی است.

وی گفت: دولت تسهیلات و امکاناتی را فراهم کرده و از طرفی تمرکز زیادی بر روی بافت‌های فرسوده دارد که امیدواریم با تصویب این طرح شاهد تأثیرات خوبی در بازار مسکن باشیم.

رحیم‌بخش درباره توان خرید مسکن مردم همدان، تصریح کرد: آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان‌دهنده این است که نقدینگی در کشور کم نیست بلکه این نقدینگی در جاهایی انباشته شده و در بازار وجود ندارد و همین موضوع تأثیر بدی در بازار خواهد داشت و نشان می‌دهد قدرت خرید مردم کم است.

سرمایه‌گذاران وارد بازار اجاره نمی‌شوند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان بیان کرد: قدرت خرید مسکن کم است اما قدرت خرید واسطه‌ها و سرمایه‌گذاران کم نبوده بلکه بازار جذابیتی برای آنها نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه دولت هنوز در بخش اجاره‌بها و رهن موفق به اجرای سیاست نشده است، ادامه داد: دولت هنوز موفق نشده سیاستی را در زمینه اجاره‌بها اجرا کند که سرمایه‌گذاران به صورت تحصصی وارد بازار اجاره شوند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران وارد بازار اجاره نمی‌شوند و هر چه در بازار رهن و اجاره فعالیت دارند معمولا افرادی هستند که نیاز به مبلغ اجاره دارند و بازاری در این زمینه نداریم.

مستأجران در سال 96 حال و روز خوبی نداشتند

رحیم‌بخش با بیان اینکه اجاره‌بها افزایش یافت، تصریح کرد: امسال اجاره‌بها افزایش یافت و مستأجران حال و روز خوبی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه باید از کسانی که در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند استقبال کرده و سیاست خاصی برای آنها اتخاذ کنیم، خاطرنشان کرد: ملزومات بازار اقتصادی پایدار در کشور آزاد و رقابتی بودن بازار است و تجربه نشان داده قیمت‌گذاری باعث ایجاد زدوبند شده و ثباتی در بازار به وجود نمی‌آورد.

قیمت‌گذاری ارزش املاک راه بهبود بازار مسکن نیست

رحیم‌بخش با بیان اینکه قیمت‌گذاری ارزش املاک راه بهبود بازار مسکن نیست، یادآور شد: بازار مسکن هنوز نتوانسته آرامش پایداری داشته باشد که سازنده‌ها به شکل متولی اقدام به عرضه مسکن کنند در حالیکه اگر سیاست‌گذاری به گونه‌ای باشد که مسکن به صورت پی در پی، مستمر و در آرامش عرضه شود و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شود بهتر از قیمت‌گذاری ارزش املاک در بهبود بازار مسکن نتیجه خواهد داد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک همدان گفت: افزایش قیمت در بازار مسکن باید براساس قوانین اقتصادی و معادلات اقتصادی و با توجه به نرخ تورم پیش رود نه اینکه به صورت سونامی قیمت‌ها تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه از سال 91 تا کنون رونق مشهودی در ساخت‌وساز مسکن نداشته‌ایم، ادامه داد: از سال 91 تقریبا ساخت‌وسازها تعطیل بوده و با توجه به نشانه‌هایی که در بازار وجود دارد، به نظر می‌رسد سال آینده هم قیمت مسکن و هم خرید و فروش افزایش یابد.

رونق بازار مسکن به کل اقتصاد تسری می‌یابد

وی با تأکید بر اینکه اگر بازار مسکن رونق یابد این رونق به کل اقتصاد تسری پیدا خواهد کرد، یادآور شد: تا بازار مسکن رونق نیابد وضعیت اقتصادی کشور و رکود عمیق موجود در اقتصاد برطرف نخواهد شد.

رحیم‌بخش گفت: در صورتی‌که دولتمردان به صورت کنترل شده نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش دهند این رونق در همه حوزه‌ها مشهود خواهد بود و سال آینده سال پررونقی در اقتصاد خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان