اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. اسفند 1396 - 10:17   |   کد مطلب: 28927
توصیه های رئیس اورژانس برای پیشگیری از آسیب جدی در چهارشنبه سوری:
نحوه برخورد با حادثه دیدگان چهارشنبه سوری
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان با تاکید بر اینکه در صورت سوختگی و آسیب دیدگی افراد با شماره ۱۱۵تماسل حاصل کرده و تا رسیدن اورژانس به محل آن را با آب خنک شستشو دهند ادامه داد: فردی که دچار آتش سوزی می شود را با یک پتو خیس در جای خود نگهداشته و مانع رسیدن اکسیژن به او شویم چرا که رسیدن اکسیژن به آتش باعث شدت حریق می شود.

حبیب معصومی در گفت و گو با صبح الوند،  با اشاره به فرا رسیدن چهارشنبه پایان سال گفت: ایرانیان این آیین را از گذشته ها هر ساله بر اساس سنتی که در آداب و رسوم ایرانیان وجود داشته است با روشن کردن آتش برگزار می کردند 

 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان افزود: در این راستا مردم در گذشته برای از بین بردن کدورت بوته و هیزم هایی را آتش میزدند اما متاسفانه از چند سال اخیر این آیین سنتی به استفاده از مواد محترقه و ناهنجار که سبب سلب آسایش از مردم می شود و آسیب های جسمی و روحی را ایجاد می کند تبدیل شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این آتش بازی کسانی که در تولید، عرضه و کاربرد مواد آتش زا نقشی ندارند و تنها از کوچه و خیابان عبور می کنند دچار آسیب می شوند اظهار کرد: در سال۹۵ در  تعداد مصدومین استان به نسبت سال ۹۴، ۳۰درصد افزایش آمار داشته ایم که عمده این مصدومین در همدان و ملایر بوده است.

 

 

معصومی همچنین بیشترین گروه سنی در استفاده از مواد محترقه را سنین ۱۰تا۳۰سال عنوان کرد و افزود: در این راستا شایع ترین صدمات نیز مربوط به  ناحیه دست و چشم است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵در چهارشنبه سوری در استان قطعی عضو و فوتی نداشتیم افزود: افراد مواد محترقه را از جاهای مجاز خریداری کرده و از استفاده آن ها را در مکان های سربسته استفاده خودداری کنند.

 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اظهار کرد: افراد از پرتاب مواد آتش زا بر روی خودرو های عبوری، داخل منازل و جاهای پر تردد پرهیز کرده و از خرید مواد محترقه که در آن ها بیشتر از شیشه استفاده شده است خودداری کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه در صورت سوختگی و آسیب دیدگی افراد با شماره ۱۱۵تماسل حاصل کرده و تا رسیدن اورژانس به محل آن را با آب خنک شستشو دهند ادامه داد: فردی که دچار آتش سوزی می شود را با یک پتو خیس در جای خود نگهداشته و مانع رسیدن اکسیژن به او شویم چرا که رسیدن اکسیژن به آتش باعث شدت حریق می شود.

 

معصومی  با تاکید بر اینکه بر اساس آمادگی و دستورالعمل های موجود که از سال های گذشته تا کنون کسب کرده ایم اورژانس در نزدیکترین محل برگزاری مراسم حضور خواهد داشت افزود: در این راستا در صورت ایجاد حادثه بلافاصله مصدوم را به مراکز درمانی مرتبط با ناحیه آسیب دیده اعزام می کنیم.

 

 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان به هماهنگی سایر دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، آتش نشانی و واحد های مختلف دانشگاه علوم پزشکی با اورژانس اشاره و تصریح کرد: به دلیل آنکه گروه هدف ما که بیشتر دچار آسیب می شود دانش آموزان هستند در این راستا موارد آموشی  با محوریت دانش آموزان تهیه و از اول اسفند ماه در مدارس توزیع شده است.

 

وی همچنین در ادامه افزود: در این راستا همکاران اورژانس در مناطق ۹ گانه به مدارس رفته و به شکل حضوری دانش آموزان را آموزش می دهند.

 

معصومی در پایان با اشاره به اینکه افزایش تعداد مصدومین به ۱۰۰نفر در استانی همچون استان ما که شرایط متوسطی از نظر جمعیت دارد زیبنده نیست خاطر نشان کرد: امید است با بکار گرفتن نکات آموزشی یک مراسم ایمن برگزار کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان