اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. مرداد 1397 - 9:59   |   کد مطلب: 29761
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان:
احیای دشت کبودراهنگ بیش از نیم قرن کار مستمر میخواهد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پی ایجاد بیست و پنجمین فروچاله به عمق 60 متر در دشت کبودراهنگ، عنوان کرد: احیای دشت کبودراهنگ بیش از نیم قرن کار مستمر میخواهد.

به گزارش صبح الوند، عادل عربی ایجادفروچاله ها در دشت های بحرانی استان را حاصل عملکرد 3 دهه گذشته و استفاده بیش‌ازحد از منابع آبی در کشاورزی و صنعت دانست و افزود: تنها راه برون رفت دشت های بحرانی رزن – قهاوند و دشت کبودرآهنگ در استان همدان همکاری مردم و دستگاه‌های مسئول با رویکرد مدیریت زیست بومی است.

 

عربی با بیان اینکه دلیل ایجاد فروچاله ها استفاده بیش‌ازحد از آب‌های زیرزمینی منطقه است اضافه کرد: وضعیت پیش‌آمده در ایجاد فرو چاله‌ای به عمق ۶۰ متر در دشت کبودرآهنگ همدان نشان‌دهنده این است که تا عمق ۶۰ متری زمین هیچ‌گونه رطوبتی در خاک دشت وجود ندارد.

 

وی گفت: ریزش زمین تا عمق ۶۰ متر در کوتاه‌مدت و میان‌مدت برگشت‌پذیر نیست واحیای زمین در بلندمدت و ایجاد حالت ، پایدارنیاز به بیش از نیم‌قرن کار و تلاش مستمر و رها کردن طبیعت منطقه به حال خود و عدم استفاده از منابع آبی دشت های بحرانی استان و حتی تغذیه مصنوعی دشت دارد.

 

وی هشدار داد: در همه جای دشت کبودراهنگ این خطر وجود دارد که بحران انسانی ناشی از ایجاد فرو چاله و فرونشست ایجاد شود.

 

وی به از بین رفتن خاک در دشت های بحرانی استان اشاره کرد و گفت: فروچاله ها نشان دهنده از بین رفتن خاک هستند و این در حالی است که ما در دشت های بحرانی استان با فرونشست زمین نیز در مناطق مسکونی و صنعتی مواجه هستیم که فرونشست مسئله سطحی و فروچاله پدیده نقطه ای است.

 

وی تاکید کرد: زمینی که دچار فرو چاله شده از دست می‌رود و غیرقابل استفاده است و دشتی که دچار فرونشست شده به دلیل فشردگی خاک و عدم نفوذ آب به داخل خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و خاکی که اجازه نفوذ آب را ندهد عملاً ازدست‌رفته است.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان