اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. مهر 1397 - 9:43   |   کد مطلب: 29916
نویسنده موفق نهاوندی گفت: از آنجایی که آسیب شناسی حوزه فرهنگ در مسیر بین المللی شدن باید اتفاق بیفتد، این بین المللی شدن مادامی جوابگو است که بومی‌گرایی برجسته شود و متاسفانه می توان گفت که این لباس هنوز بر تنِ استان ما گشاد است.

به گزارش صبح الوند به نقل از نافع، کسب مقام سوم در چهاردهمین جشنواره ملی داستان رضوی توسط روح الله صالحی، بهانه‌ای شد تا با این نویسندۀ خوش‌ذوق نهاوندی به گفت‌و‌گو بنشینیم که مختصری از آن را در ادامه می‌خوانید.

 

صالحی در ابتدا درخصوص نحوه ورود خود به دنیای نویسندگی گفت: به واسطه پدرم که علاقه زیادی به شاهنامه فردوسی داشتند، من هم با روایت و قصه سرایی آشنا و همیشه محو خوانش شاهنامه ایشان می‌شدم و از طرفی دیگر نیز برادر بزرگم، کتابخانه تخصصی شخصی اش که در حوزه ادبیات و تاریخ بود را در اختیارم گذاشتن بود و همه اینها در کنار میل باطنی به مطالعه و نوشتن باعث شد تا کم کم به این حوزه ورود پیدا کنم.

 

وی ادامه داد: پراکنده خوانی و انشاء نویسی‌هایم ادامه داشت تا اینکه در ابتدای دهه هفتاد با نویسنده ،کارگردان، منتقد و البته شاعر سرشناس "استاد عبدالرضا فرید زاده" آشنا شدم و راهنمایی‌های ناب ایشان، دریچه ای تازه برای کشف و لذّت از ادبیات و هنر برایم گشود و از این سال به بعد بود مقوله نوشتن برایم خیلی جدّی تر شد.

 

صالحی گفت: در این سال‌ها در حوزه های مختلفی از جمله نمایش‌نامه‌نویسی، داستان و یاداشت‌های روزنامه‌ای مشغول فعالیت هستم و البته در تمام این سال‌ها اساتید به نامی از " استاد علیرضا نادری" گرفته تا "استاد عبدالمکیان" (که این روزها با جریان شوکاها چندگانه‌اش نیمای بزرگ یوش را برایم به‌عنوان یک جهان ناب زبانی و... فراهم کرده‌اند.) در مسیر هنری و زندگی‌ام قرار گرفته اند که در حدّ توان سعی کرده‌ام در مسیر بهتر شدن از دانش ایشان بهره‌ها ببرم.

 

*یکی از معضلات داستان‌نویسی در حوزه جشنواره‌ها، تداوم یک مسیر است

نفر سوم چهاردهمین دوره جشنواره ملی داستان رضوی با بیان اینکه این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم داستان‌نویسی کشور است. اظهارکرد: یکی از معضلات داستان‌نویسی در حوزه جشنواره‌ها، تداوم یک مسیر است بنابراین می‌بینیم که جشنواره‌ای که چهارده سال بدون وقفه و حتی در یک زمان مشخص برگزار شود و حتی هرسال آثار برگزیده به صورت کتاب چاپ شود، بسیار نادر است.

 

وی افزود: این کار به مدیران و هنرمندان آموخته است که چه نوع فاکتورهای به‌روزی را ملاک انتخاب قرار دهند و می‌شود در حوزه پژوهش مسیر این سال‌هایش آسیب‌شناسی شود، چرا که زبان و مایه و ... سایر عناصر داستانی امروز در سطح مطلوبی نسبت به جشنواره‌های معتبر کشوری دارد.

 

این نویسنده خوش ذوق نهاوندی با اشاره به جایگاه همدان در داستان نویسی و شعر کشور گفت: همدان سال‌های خوبی را در زمینه شعر تجربه کرده و در حوزه داستان هم نرم و بی‌صدا جایگاه خودش را باز کرده است لذا می‌بینیم که "عزتی پاک" یکی از داوران امسال رضوی اصالتی همدانی دارد.

 

*در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کارشناس تخصصی ادبیات نداریم

وی ادامه داد: اما با اینحال مشکلات فراوانی در مسیر وجود دارد که شاید مهمترین آنها بخصوص در این سال‌ها بی برنامگی و متولی بودن است لذا می بینیم که در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای اکثر رشته‌ها از جمله تئاتر، موسیقی، تجسمی و... کارشناس مسئول حضور دارد اما برای ادبیات که مادر هر کشور محسوب می‌شود، کارشناس تخصصی ادبیات نداریم و باری به هرجهت پیش می‌رود.

 

" نواربرگردان یک حس موازی" افزود: در حالی‌که در حوزه هنری اما سال هاست به واسطه حضور چهره های خوش نام در داستان نویسی کشور است، نویسنده های خوبی پرورش یافته که انعکاس این نگاه نیز در ملایر با حضور افرادی شاخص در این حوزه، این شهر را به پایلوت داستان استان تبدیل کرده است یا اینکه سال‌ها پیش، با دوره غیر رسمی داستانک نویسی که در نهاوند توسط حقیر راه افتاد، نویسنده‌های خوب و حتی درجه یکی حتی در سطح ملی شکوفا شدند.

 

*جریان ادبیات در استان معطوف به تک جرقه‌هاست

وی با تاکید براینکه اگر ادبیات هر جامعه ضعیف شود، همه هنرهایش سقوط خواهد کرد؛ گفت: جریان ادبیات در استان معطوف به تک جرقه‌هاست که هنوز هم روی پای خود ایستاده است،  تک جرقه‌هایی همچون احمد ابوالفتحی (با دو رمان موفق و پرفروش پل ها و سال سی) روشن مانده که البته سهم کوچنده‌ها به پایتخت را اگر از ادبیات استان کم کنیم با یک خلاء روبرو خواهیم شد.

 

صالحی که سرپرست گروه نمایشی هناسه نیز هست، افزود: شاید داستان نویسی را غیر اقتصادی‌ترین هنر استان قلمداد کرد که کسی برای شنیدنش پول نمی دهد و اگر نهاد‌های حمایتی نبودند، قطعاَ رمانِ موفق به لحاظ فروشِ "دخترشینا" هم در گمنامی می‌ماند.

 

وی ادامه داد: لذا بدون شک داستان؛ نیاز به حمایت مالی دارد تا بتواند از فاصله ذهنی مردم از جنس داستان‌ها و رمان‌های پرفروش ده شصت اعتمادی و ثامنی بکاهد و داستان‌ها به لحاظ تخصصی بودن فروش داشته باشند.

 

وی گفت: از طرفی دیگر مشاهده می شود که انجمن‌های تخصصی داستان هم عموماَ پیرو روش و سبک نوشتاری مدیر انجمن هستند که بعد از تغییر به یک بارِ آنها، ساختار نوشتاری حتی نویسندگان یک شهر نیز دچار تغییر می شود که بخشی از این طبیعی می نمایاند اما انحراف معیار حتی دایره واژگانی و نوع روایت استفاده شده، فاقد یک برنامه دراز مدت است.

 

* عدم ارتباط با فضای مدرن و پیش رو ادبی کشور پاشنه آشیل ادبیات استان است

برگزیده دو دوره جشنواره ملی رضوی با تاکید بر اینکه عدم ارتباط با فضای مدرن و پیش رو ادبی کشور پاشنه آشیل ادبیات استان است؛اظهارکرد: ما حتی در داوری جشنواره‌ها هم درون استانی رفتار می کنیم و آثار نمی‌تواند از داوران پیش‌تر ایستاده باشد.

 

وی ادامه داد: از آنجایی که آسیب شناسی حوزه فرهنگ در مسیر بین المللی شدن باید اتفاق بیفتد، این بین المللی شدن مادامی جوابگو است که بومی‌گرایی برجسته شود و متاسفانه می توان گفت که این لباس هنوز بر تنِ استان ما گشاد است زیرا که به قیمت ندیدن درون استان اتفاق می‌افتد و به عنوان نمونه بارز آن، یک بار به واسطه در رسانه ها ایستادن، تجربه همه برای تیم فوتبال پاس بودن را از سر گذرانده‌ایم و هنوز آن نسخه به اشکال مختلف جریان دارد.

 

صالحی با بیان اینکه اگر بوم‌زیست هر جامعه‌ای نادیده گرفته شود، هیچ قبای اطلس بر تن فرهنگش نخواهد نشست، گفت: در حوزه ادبیات نیاز به این باور مدیریتی داریم که "در نوشتن می‌شود زیست بوم فرهنگی این شهر را زنده نگه داشت.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال این که یک ترانه‌سرای غیرهمدانی و خواننده غیربومی تصنیف و ترانۀ همدان را می‌خوانند، قطعاَ نوستالژی و عاطفۀ این شهر را نمی‌توانند، زنده کنند و شاید تنها چیزی بسیار معمولی و دهان پُر کن به لحاظ نام‌ها باقی می‌گذارد.

 

صالحی در پایان تصریح کرد: این درحالی است که داستان‌نویسی می‌تواند در معرفی غیرمستقیم و نرم شهر (که بهترین شیوه تبلیغ محسوب می‌شود) نقش به سزایی ایفا کند و لذا اتفاقی که در جشنواره داستان‌نویسی تهران افتاده و یکی از مفاد فراخوانش بهرمندی از موقعیت اختصاصی امکان تهران است به‌طوری که صرفَا اسم قابل تغییر به سایر شهر نباشد و موقعیت مکانی اتمسفر داستان را بسازد، از این نگاه می‌توان روی داستان‌نویسی با موقعیت مکانی همدان اقدام کرد.

 

لازم به ذکر است که روح الله صالحی نویسنده و هنرمند تئاتر خوش ذوق نهاوندی است که فعالیت هنری خود را از سال 1369 آغاز اما از سال 1373بصورت حرفه ای در حوزه های نمایش نامه، شعر ، روزنامه نگاری و پژوهش های ادبی مشغول به کار شده و تاکنون در جشنواره های متعدد موفق به کسب  بیش از صد جایزه و لوح تقدیر شده است وی همچنین  سرپرست گروه نمایشی هناسه  بوده و علاوه بر نویسندگی در حوزه هنرهای نمایشی و بخصوص در بخش نمایشنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی تئاتر هم حضور فعالی داشته و تاکنون موفق به کسب مقام های متعددی در این رشته نیز شده است .

 

انتهای پیام.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان