اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. آبان 1397 - 12:22   |   کد مطلب: 30074
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: حدود 7 درصد جمعیت شهری کل استان همدان دیابت دارند.

به گزارش صبح الوند، دکتر راضیه‌سادات میرمعینی در گفت‌و گو با ایسنا، منطقه همدان، در رابطه با اهمیت تشخیص دیابت در مراحل ابتدایی بیماری، بیان کرد: هدف مسئولان بهداشت، تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی و کنترل آن است چرا که دیابت هنگام بروز عوارض خود، همانند کاهش عملکرد کلیه و ضعیف شدن چشم، خود را نشان می‌دهد و به همین علت به آن بیماری خاموش می‌گویند.
وی با بیان اینکه در سیستم بهداشتی، بیماران دیابتی به تناسب سن خود تحت مراقبت هستند، اظهار کرد: در مراکز خدمات جامع پزشکی مراجعان براساس  سن مورد آزمایش و غربالگری قرار می‌گیرند؛ آزمایش‌های تشخیص بیماری دیابت در صورتی‌که قند خون بالای 125 باشد در 2 مرحله و اگر بالای 200 باشد در یک مرحله انجام می‌شود.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با الزامی دانستن انجام آزمایش‌های سالیانه برای افراد بالای 30 سال، مطرح کرد: مصرف دخانیات، دیابت بارداردی، ژن خانوادگی و عادت‌های نامناسب غذایی از جمله موارد موثر در بروز و تشدید بیماری دیابت است این درحالیست که بروز دیابت از نوع 2 آن در سنین بالای 30 سال، بیشتر پدیدار می‌شود.
میرمعینی با اشاره به شیوع دیابت نوع دوم در سطح جهان، تشریح کرد: شیوه زندگی و زمینه خانوادگی فرد در این نوع از دیابت بسیار مهم است؛ همچنین چاقی مفرط از جمله عوارض این نوع از دیابت است، دیابت نوع اول نیز در سنین پایین‌تر به‌علت ناتوانی سلول‌ها در ترشح انسولین رخ می‌دهد و از جمله عوارض قابل مشاهده آن، لاغری با وجود خوراک مناسب است.
وی با اشاره به مهمترین عوارض دیابت برای افراد، گفت: قطع و زخم شدن پا از مهمترین عوارض دیابت است که متأسفانه بالاترین عوامل قطع پزشکی پا، مربوط به دیابت است.
میرمعینی با بیان اینکه تنها 3.4 درصد از جمعیت روستایی درگیر بیماری خاموش هستند، عنوان کرد: روستائیان به علت مراجعه منظم و مرتبشان به مراکز بهداشت اطراف زندگی خود، در وقت مناسبی متوجه بیماریشان می‌شوند و اقدام به درمان آن می‌کنند، ارتباط خوب روستائیان با مراکز بهداشت نتیجه برنامه‌ریزی و اجرایی کردن برنامه‌های مناسب بهداشتی، به‌ویژه غربالگری در روستا است.
وی نبود ارتباط مناسب جمعیت شهری با مراکز بهداشت را غفلت مردم دانست و گفت: به علت به اتمام نرسیدن جمعیت‌شناسی و شناسایی افراد دیابتی در استان نمی‌توان آمار دقیقی ارئه کرد اما با وجود آمارهای کنونی، تا کنون حدود 7 درصد جمعیت شهری کل استان دیابت دارند و همدان در مصرف دخانیات، قلیان و بالا بودن فشارخون جزء 3 استان نخست در کشور است.
میرمعینی با بیان اینکه دیابت بارداری از جمله انواعی است که می‌تواند برای مادران و جنین بسیار خطرناک باشد، اظهار کرد: جمعیت روستایی به علت مراجعه مرتب و تغذیه مناسب کمتر درگیر دیابت بارداری می‌شوند و یا به هنگام تشخیص این نوع از دیابت، فورا اقدام به درمان و کنترل آن می‌کنند این در حالیست که در جمعیت شهری وضع به این شکل نیست چرا که در شهر مادران به پزشکان متفرقه مراجعه می‌کنند و برخی از این پزشکان مادران را به انجام آزمایش‌های مربوطه راهنمایی نمی‌کنند.
وی با اشاره به نبود اتوبوس دیابت در استان همدان، بیان کرد: انجمن دیابت به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد، اقدام به راه‌اندازی اتوبوس دیابت کرده اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در تشریح عملکرد اتوبوس دیابت، تصریح کرد: اتوبوس دیابت، با شعار و توصیه‌های نوشته شده بر بدنه اتوبوس، نمادی از تبلیغات برای کاهش و توجه مردم به بیماری خاموش است تا مردم را متوجه خطر و الزام بر کنترل بیماری دیابت کند.
وی با اشاره به عملکرد مرکز دیابت بیمارستان بعثت گفت: در این مرکز مراجعه به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد مگر بنا بر معرفی مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی افراد، این مرکز با کمک کارشناسان تغذیه، پرستار و پزشک متخصص داخلی یا غدد خود، به درمان و کنترل افراد دیابتی می‌پردازد.
میرمعینی با اشاره به نزدیک بودن روز جهانی دیابت، خاطرنشان کرد: 23 آبان روز جهانی دیابت نامگذاری شده و در این روز تأکید مسئولان بهداشت بر آموزش عوامل خطر، اصلاح تغذیه، ترک مصرف دخانیان و کاهش فعالیت بدنی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان