اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. آبان 1397 - 10:18   |   کد مطلب: 30098
استاد حوزه و دانشگاه، گفت: دین و سیاست یکی بوده و سیاست جزئی از دین است، اگر کسی با تفکرات شیعه آشنا باشد نمی تواند مدعی باشد که دیانت از سیاست جداست چرا که پیامبر اسلام(ص) هم مسجد می سازد و هم لشکر وسپاه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی،استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند ضمن تسلیت رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) با اشاره بر اینکه طبق آیات قرآن کریم هدف از بعثت انبیاء برداشته شدن سنگینی ها و مشکلات از زندگی انسان ها بوده است گفت: هدف پیامبران این بوده تا زنجیرهای جهالت، سنت ها و رسوم های غلط و دانسته های غلط را اصلاح کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، ضمن بیان اینکه امام علی (ع) نیز در نهج البلاغه فرمودند خداوند انبیاء را فرستاد تا در سینه های عقل ها احیا شود افزود: عقل مردم با رفتار های خودشان دفن شده بود و انبیاء آمدند تا خاک ها را کنار بزنند و این گنج پنهان را دربیاورند و گنج پنهان همان عقل انسان که ادم ها آن ها را با رفتارهایشان پنهان کردند.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه هدف انبیاء رساندن جامعه به عقلانیت و رفع جهالت است تصریح کرد: این هدف همان هدفی است که برای قیام امام حسین(ع) نیز هم مطرح شده است و درتعابیر امام علی (ع) نیزآمده است که انبیاء آمدند تا فطرت ها و گرایشات انسان را زنده و پرده های جهالت را کنار بزنند و مسیرهای درست حرکت را برای انسان ها مشخص کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، درادامه با اشاره بر سخن پیامبر(ص) مبنی بر اینکه فرمودند: من اگز 23 سال برای شما انسان ها زحمت کشیده ام اجری نمیخواهم گفت: هیچ یک ازانبیاء الهی اجری از مردم طلب نکردند چون غارت گرنبودند و پیامبراسلام نیز به جز پایبند بودن مسلمانان به آموزه های دینی،عملکردن به تعالیم الهی  و توجه به هنجارها و ارزش هایی که اسلام معرفی کرده است انتظار دیگری از مسلمانان ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، ادامه داد: خواسته پیغمبر جامعه اسلامی این است که اگر کسی گفت من مسلمان هستم این را در عمل خود نیز نشان بدهد چرا که ادعا و حرف زدن کافی نیست و پیغمبر فقط فرمودند هرآنچه شما را به بهشت می رساند و هرآنچه شما را از جهنم دور می کند را گفته ام، حال میدان عمل است و خود باید عمل کنید پس در اینجا اگر کسی به واجبات پیغمبرپایبند باشد در واقع به خواسته های او توجه کرده است.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا پیامبراسلام فقط رسالت دینی داشته اند و رسالت سیاسی نداشته اظهار کرد: اگر کسی با تفکرات شیعه اشنا باشد نمیتواند مدعی باشد که دیانت از سیاست جدا است و امام خمینی(ره) نیز فرمودند اسلام  همه اش سیاست است بنابر این اگرپیامبر(ص) مسجد ساخت نماز و روزه و زکات را واجب و کارهای دینی انجام داد اما او لشکر هم تشکیل داد و با اولین لشکری که با 313 نفر تشکیل داد و به جنگ مشرکین در جنگ بدر رفت پس پیامبر اسلام هم اهل عبادت است وهم اهل حکومت؛ هم مسجد میسازد و هم لشکر وسپاه دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان اینکه سیاست به معنی اداره جامعه است و البته معنی منفی سیاست هم همان سیاسی بازی است افزود: باید بگوییم اسلام با این سیاسی بازی رابطه ای ندارد و اگر سیاست یعنی دروغ گفتن به مردم و تلاش کرن برای رسیدن به قدرت بخاطر خودمان، اسلام این را قبول ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، در پایان با تاکید بر اینکه دین و سیاست یکی بوده و سیاست جزئی از دین است یادآور شد: سیاست توجه به امور اجتماعی و  اطلاح حاکمیت است و دین باید در عرصه اجتماع باشد آموزه های دینی و اجرا شود و مسئولین نیزطبق آموزه های دینی رفتار کنند وگرنه مگر میشود بگوییم خدای پیغمبر را در مسجد قبول داریم اما خدای پیغمبر را در جامعه قبول نداریم؟

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان