اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. آذر 1397 - 11:32   |   کد مطلب: 30320
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
15 هزار هکتار از اراضی استان همدان بیابانی شده اند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: باتوجه به مطالعات اجمالی65 هزار هکتار از اراضی برای پیشرفت بیابان در استان اعلام شد اما آنچه که واقعیت دارد 15 هزار هکتار است.

به گزارش صبح الوند، اسفندیار خزایی با بیان اینکه 15 هزار هکتار از اراضی استان شامل اراضی فامنین، همدان، کبودراهنگ و ملایر بیابانی شده و در معرض بیابانی شدن هستند، افزود: استان همدان براساس خشکسالی های چند سال گذشته و بهره برداری از آب تای زیر زمینی در بعضی نقاط بیابانی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این بیابانی شدن به معنای بیابانی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد نیست چراکه بارندگی در این نقاط زیر صد میلیمتر است اما خوشبختانه بارندگی در استان همدان کمتر از300 میلی متر نیست.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: متاسفانه استفاده نادرست از زمین و آب های زیر زمینی باعث پدیدار شدن آثاری از بیابانی شدن در استان شده است.

 

وی اظهارکرد: خوشبختانه منابع طبیعی و آبخیزداری استان شروع به اجرای طرح هایی برای بیابان زدایی در استان کرده و اقدمات خوبی در این زمینه انجام شده است.

 

خزایی با اشاره به اینکه 500 هکتار از عرصه های کانونهای  بیابانی شده با گونه های که مختص بیابان زدایی است پوشش داده شده است، افزود:  خوشبختانه تا حدود زیادی پوشش گیاهی این مناطق ترمیم شده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز سازمان جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در بحث حفاظت و استفاده از گونه های کم آب بر انجام داده است، گفت: با استفاده از گونه های کم آب بر می توان کمک زیادی به بیابان زدایی کرد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه منابع طبیعی وآبخیز داری برنامه های مختلفی از جمله شناسایی غرق عرصه های بیابانی انجام داده است، تصريح كرد: كاشت گونه های مختص بیابان زدایی و بارش ها نقش بسیار مهمی در بیابان زدایی دارد.

 

وی بلای خانمان سوز بخش جنگلی و مرتع را آتش سوزی عنوان کرد وافزود: تلاش های زیادی در راستای کاهش آتش سوزی ها انجام شده است.

 

خزایی با اشاره به اینکه درسال95 بیش از480 هکتار از اراضی دچار حریق شد، گفت: درسال گذشته این امار با اقدامات و فرهنگ سازی های انجام گرفته به70 هکتار رسید.

 

وی با اشاره به اینکه امسال40 هکتار ار اراضی دچار حریق شدند و این 40 هکتار شامل مراتع درجه سه مانند حاشیه باغ ها، جاده و شهرها بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان