اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. دى 1397 - 22:39   |   کد مطلب: 30431
روحانی با بیان اینکه بخشی از موارد غذایی را از بیرون می‌آوریم،‌ گفت:‌ بخشی از مردم نمی‌دانند که گرفتاری‌ها در علوفه و ذرت است و فکر می‌کنند که علوفه چیزی نیست. یکی می‌گفت میلیاردها دلار خرج کنیم که علوفه وارد کنیم؟ برای برخی تعجب برانگیز است. نیاز نهادهای کشاورزی را باید تامین کنیم و در همه این‌ها ممکن است به سمت خود اتکایی حرکت کنیم اما نباید این‌ها را رها کنیم.

به گزارش صبح الوند به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید در برابر کار و تلاش کشاورزان تعظیم کنیم، گفت: سر تعظیم فرود می‌آورم مقابل دست‌های پینه بسته در واقع بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ما وقتی صحبت از امنیت می‌کنیم بیشتر به سمت نیروهای نظامی می‌رود. اما امنیت ما دست کشاورزان است. شما تصور کنید مادری صبح از خواب بیدار می‌شود برای نان فرزندش دچار دغدغه داشته باشد، این مادر دغدغه غذای خودش و بچه‌هایش را داشته باشد، امنیتی نمی‌ماند.

وی تاکید کرد: بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تامین مواد ضروری غذایی خودش است. انسان‌ها در طول فصل‌های مناسب کار می‌کنند که در فصل‌های دیگر امکان‌پذیر نیست از ذخیره غذایی خود استفاده می‌کنند. این خصلت در میان حیوانات هم وجود دارد.

 

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در روستاها در گذشته سیستم به این حالتی که امروز می‌بینیم نبود، گفت: در آن زمان‌ها هرکسی احساس مسئولیت می‌کرد؛ یعنی دستگاه وزرات‌خانه‌ای نبود هرکسی حساب کار خودش را می‌کرد و به فکر گندم خود و خانواده‌اش بود.

وی ادامه داد: تقریبا هر کسی این مسئولیت را خودش به صورت فردی به عهده داشت، مثلا وقتی می‌خواست نان بپزد و تنورش را روشن کند، از روز قبل اقدام می‌کرد، هیچ چیزی به عنوان انبار ذخیره وجود نداشت.

روحانی گفت: این بار امنیتی که قبلا روی تک تک افراد خانواده‌شان بود امروز با شرایط جدید دنیا و تمدن‌های جدید بر یک نقطه متمرکز شده است حالا به نام جهاد کشاروزی و یا هر عنوانی که داشته باشد این مسئولیت سخت و سنگین است .

وی تاکید کرد: دولت باید از همان زمان برداشت گندم حواسش باشد کجا آرد شود و توزیع شود، کشت آبی و دیمی چگونه است. خلاصه مردم در نانوایی می‌آیند نان خود را به چه قیمت می‌خرند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: لبنیات و حبوبات هم همین وضع را دارد. قبلا در خانه مرغ و تخم مرغ داشتند. گله گوسفند داشتند هرکسی در مجموع مسئول امنیت غذایی خودش بود و در امنیت دفاعی هم همین بود در خانه تفنگ داشت قلعه برای خودش درست می‌کرد امروز این موضوع در نیروهای امنیتی و دفاعی تقسیم و تجمیع شده است.

روحانی گفت: کشاورزان عزیز ما در بخش زراعت و دام که مواد غذایی ما را تامین می‌کنند و حیات ما را و کالری مورد نیاز ما را تامین می‌کنند، بزرگترین امنیت را برای ما می‌آفرینند در صورتی که وزارت خانه‌های دیگر هم این امنیت را می‌آفرینند. اگر وزارت نفت نباشد و اگر نفت و گاز و گازوئیل نباشد همه تحرک کشور متوقف می‌شود.

وی تاکید کرد: هر بخش مسئولیتی را برای ایجاد امنیت مردم و آسایش مردم بر عهده دارند. قشری که ما الان نام او را کشاورز می‌گذاریم بار سنگین این تامین امنیت را بر دوش دارد ما وظیفه داریم ابتدا امنیت او را تامین کنیم. کشاورزی که می‌خواهد امنیت کشور را ایجاد کند چه موقع می‌تواند امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد. اگر کشاورز از اول دارای دغدغه فکری باشد، آیا می‌تواند نیاز خود را تامین کند و سرنوشت محصولش چه می‌شود؟ چگونه می‌تواند امنیت غذایی ما را تامین کند؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ما در اتاقمان کمتر دغدغه داریم که باران بیاید یا نیاید یا هوا سرد بشود یا نشود. برای ما نسیم دلنواز و تندباد یکی است و فرقی ندارد اما کشاورز از غرش آسمان امید می‌گیرد و از بارش باران روحیه می‌گیرد که امسال بارندگی است. ما خدا را شکرگذاریم که خدا نعمتش را به ما ارزانی داشته و در این سه ماه نسبت به پارسال در شرایط بهتری قرار داریم و در بلندمدت هم وضع ما هم بهتر است به جز چند استان. جز یک استان همه استان‌ها وضعشان بهتر است و وضع بسیار خوبی دارند. بعضی استان‌ها را داریم که تا هزار درصد هم نسبت به پارسال افزایش بارندگی داشتیم. بارندگی در کشور نسبت به پارسال از حدود ۳۳ میلیمتر به ۱۰۷ میلیمتر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشاورزی یک سال بیشتر باران یک سال کمتر؛ یک باره آفت هست و گرما و سرما وجود دارد ولی ما باید کشاورز را مطمئن کنیم تا کشاورز بداند این سال اگر ضرر می‌کند سال بعد جبران می‌شود. بخشی از این تامین بر عهده ماست. شما در بخش دام اگر این واکسن‌ها را تهیه نکنید ما چطور او را مطمئن کنیم؟

روحانی با بیان اینکه بخشی از موارد غذایی را از بیرون می‌آوریم،‌ گفت:‌ بخشی از مردم نمی‌دانند که گرفتاری‌ها در علوفه و ذرت است و فکر می‌کنند که علوفه چیزی نیست. یکی می‌گفت میلیاردها دلار خرج کنیم که علوفه وارد کنیم؟ برای برخی تعجب برانگیز است. نیاز نهادهای کشاورزی را باید تامین کنیم و در همه این‌ها ممکن است به سمت خود اتکایی حرکت کنیم اما نباید این‌ها را رها کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ مواد غذایی سفره خودمان را باید از مزرعه ایران تهیه کنیم. وزیر جهاد کشاورزی آقای حجتی واقعا دلسوزی می‌کند و گاهی با ما هم دعوا می‌کند که خرید تضمینی و قیمت گندم و غیره باید چگونه باشد. او به عنوان وظیفه ملی و دینی خود این کار می‌کند. آقای حجتی بیشتر به فکر بخش خودش هست و طبیعی است چون مسئول تامین این مواد غذایی است. ما به غیر از تامین محصولات غذایی باید به فکر قدرت خرید مردم هم باشیم. شما اگر بهترین محصول را تولید کنید و مردم قدرت خرید نداشته باشند که چه فایده دارد. ما باید این را تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه ما این تعادل را باید بتوانیم به وجود بیاوریم ابراز داشت: نباید اینگونه باشد که بخش زراعی ما بخواهد تعطیل شود و نباید اینگونه باشد که کشاورز بگوید محصول روی درخت است اما صرفه ندارد که آن را بچینیم در سبد قرار دهیم.

رئیس‌ دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اول انقلاب ۳۶ میلیون نفر بودیم، الان ۸۱ میلیون نفر هستیم و هر سال هم یک میلیون به جمعیت اضافه می‌شود، اظهار داشت: پس هر ساله نیاز ما به مواد غذایی اضافه می‌شود. زمین کشاورزی ما نیز محدود است. اگر در زمین هم محدودیت نداشته باشیم در زمینه آب محدودیت داریم. پس چه باید کنیم مواد غذایی را حدالامکان در داخل با توان داخلی خود تامین کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه ما به طبیعت ظلم کرد و طبیعت نیز هم‌اکنون به ما پاسخ می‌دهد، تصریح کرد: بدانید هر کس به طبیعت ظلم کند، طبیعت گذشت نمی‌کند. اگر هم گذشت کند، کوتاه‌مدت است و بعد پاسخ می‌دهد. ما قهر طبیعت و خدا را می‌آفرینیم. ممکن است برداشت بی‌رویه داشته و سد بی‌رویه بسازیم. این گونه حق‌آبه تالاب‌ها را نمی‌پردازیم. این کارها ممکن است با سنت الهی تغییر کند. آیا همانقدر که جنگل‌ها را نابود می‌کنید، باران نیز همانقدر می‌بارد؟‌

انتهای پیام;

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان