اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مرداد 1398 - 18:10   |   کد مطلب: 31479
جنگ رسانه ای» و «عملیات روانی» علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی توسط صدها رسانه فارسی زبان غربی و عربی از گذشته همچون « BBC » ، «VOA » و به تازگی «ایران اینترنشنال»، همواره در اتفاقات مهم و رخداد های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی واضح و فازح بوده است بطوری که یکی از مهمترین و برجسته ترین بزنگاه هایی که رسانه های غربی برای هدایت افکار عمومی خود را به میدان رقابت ها و کنش های اجتماعی می آورند عرصه انتخابات است.
صبح الوند

به گزارش صبح الوند، در حالیکه بیشتر از ۷ ماه به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده، رسانه های غربی شمارش معکوس را برای کنترل، هدایت و سازماندهی افکار عمومی داخل کشور شروع کرده اند.

«جنگ رسانه ای» و «عملیات روانی» علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی  بیش از صدها رسانه فارسی زبان غربی و عربی از گذشته همچون « BBC » ، «VOA  » به تازگی «ایران اینترنشنال»، همواره در اتفاقات مهم و رخداد های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی واضح و فازح بوده است.

یکی از مهمترین و برجسته ترین بزنگاه هایی که رسانه های غربی برای هدایت افکار عمومی خود را به میدان رقابت ها و کنش های اجتماعی می آورند عرصه انتخابات است. بدون شک رسانه ها به عنوان یک ابزار اثرگذار و قدرتمند در خط دهی و جهت دهی به افکار عمومی شناخته می شوند، به همین دلیل برای اثرگذاری و هدایت افکار مردم در عرصه های مختلف و بهره برداری از ماحصل عملیات رسانه ای خود همواره دست به کار می شوند تا بتوانند آرا و نظرات مردم را در انتخابات به نفع خود هدایت و تغییر دهند. بطور مثال می توان به ورود رسانه های غربی معاند، علی الخصوص بنگاه‌ خبرپراکنی بی بی سی فارسی که به عنوان سردمدار دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان ضد انقلاب تعریف می‌شود، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اشاره کرد.

این رسانه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶  با حمایت از گفتمان یکی از کاندیداها و طراحی یک فضای «دوقطبی کاذب» در عرصه های مختلف بخصوص در حوزه «جنگ و صلح» و نمایش قدرت پوشالی تکنولوژیک آمریکا در شبکه های خود در صدد تغییر افکار، تغییر تصمیم و در نهایت تغییر آرا و نظرات مردم برآمد تا بتواند جناح خاصی را پیروز انتخابات کند.

رسانه های معاند و معارض که بصورت قارچ گونه در حال رشد هستند در یک ارتباط ارگانیک با برخی از احزاب سیاسی «اصلاح طلب» برای پیشبرد اهداف و استراتژی خود تمام تلاش خود را بکار بسته اند تا با تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای انتخابات را تحریم کنند و در صورت عدم حصول به این نتیجه- که به نتیجه هم نخواهد رسید-   سعی  در هدایت آرا  به نفع جریان متبوع داخلی که تمایلات و علایق غربگرایانه دارند کرده است. در همین زمینه با راه اندازی کمپین  «رای بی رای» توسط یکی از مهره های سوخته که از قضا از اصلاح طلبان و فعالین رسانه ای در دهه های گذشته در ایران بوده و اینک به آغوش دشمنان مردم، نظام و تحریم کنندگان ملت غور کرده می توان اشاره کرد.

با نزدیک تر شدن به موسم انتخابات، در داخل کشور برخی از افراد، احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب نیز در یک همنوایی آشکار با رسانه های غربی، یا از تحریم انتخابات سخن می گویند یا در صدد طراحی میدان انتخابات به نغع جناح خود هستند، بطوری که برخی از عناصر اصلاح طلب از «انتخابات آزاد» و اثر بخش نبودن انتخابات و برخی دیگر ضرورت مشارکت را اعتماد مردم به «شکل گیری مجلسی چون مجالس اولیه و نه هفتم به بعد» می دانند! و گروهی دیگر که بصورت شفاف از مشارکت در انتخابات سخن می گویند و کنش سیاسی را بدون انتخابات بی معنا می دانند و معتقدند که «در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنند» و برای آمدن مردم پای صندق های رای باید فرش قرمز پهن شود.

در همین زمینه برای بررسی نحوه «آرایش رسانه های غربی» برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و عملکرد رسانه ها و احزاب سیاسی گفتگویی را با کارشناسان امور رسانه و ارتباطات  انجام دادیم که در ادامه خواهید خواند.

دشمنان آرایش رسانه ای منظمی برقرار کرده اند

رضا واعظی، کارشناس امور رسانه و رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداو سیما در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، با بیان اینکه از رسانه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای قدرتمند جهت تاثیر گذاری بر جامعه استفاده می شود گفت: غرب سعی می کند در هر مقطعی از شیوه های خاص برای تاثیر گذاری بر جامعه استفاده کند، مثلا در موضوع انتخابات که همین امسال پیش رو داریم مدتی است شروع کرده و آرایش رسانه ای منظمی برقرار کرده است.

واعظی  با  تاکید براینکه دشمنان به دنبال این هستند هرمسئله ای که منجر به امنیتی شدن انتخابات می شود را  انتخابات برجسته سازی کنند تصریح کرد: مثلا اگر یک نفر حرفی بزند که اگر انتخابات به فلان صورت باشد شرکت نکنیم آن ها بلافاصله پروژه تحلیل انتخابات را رقم زده و کلید واژه هایی را هم تولید می کنند؛ حداقل موضوعی که از این کار بدست می آید این است که به اختلافات دامن بزنند.

این کارشناس امور رسانه، با بیان اینکه اگر اختلافات بالابگیرد و فضا آشفته شود افکار عمومی تحت تاثیر مسائل احساسی قرار می گیرد ادامه داد: در این شرایط مردم در انتخاب خود اشتباه می کنند چون انتخاب احساسی بوده و انتخاب عقلانی نیست و نتیجه انتخاباتی که احساسی باشد قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر اینکه دشمن در مقوله انتخابات اختلافات را برجسته سازی می کند افزود: دشمن در ادامه این روند نیروهای داخلی را وارد حاشیه می کند تا از مسئله اصلی فاصله بگیرند و در نهایت نتیجه انتخابات چیزی شود که «اگرعوامل آن ها وارد ساختار نشد حداقل این کانون تصمیم سازی را خنثی تا تاثیر مثبتی در ساختار نظام نداشته باشد.»

این کارشناس امور رسانه  با اشاره براینکه رسانه های غربی مسائل را بسیار دقیق آنالیز می کنند تصریح کرد: مثلا اگر بحث تحریم را مطرح می کنند در کنار آن تاثیر گذاری هدفمند را پیگیری می کنند و به این دلیل برخی می گویند کانون های سیاستگذاری غرب و مراکز امنیتی به این نتیجه رسیدند که می توانند ناکارآمدی را از راه تبلیغ رای در جمهوری اسلامی پیگیری و حتی «براندازی را از صندوق رای پیگییری» کنند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداو سیما اظهار کرد: دشمن کاری می کند که افراد سست عنصر و کسانی که در تصمیم گیری های کلان بی کفایت هستند وارد ساختار تصمیم سازی شوند. دشمنان سعی دارند متناسب با شرایط جامعه حرکت و اگر ببینند نیروهایی که انتخاب می شوند که قوی، تاثیرگذار ونخبه هستند فضا را به سمت تحریم و نارضایتی مردم سوق دهند.

استراتژی رسانه های غربی، استراتژی سیال است

وی با تاکید بر اینکه «استراتژی و راهبرد رسانه های غربی درباره مسائل خاص از جمله انتخابات، استراتژی سیال است»گفت: دشمن متناسب با شرایط پیشبینی می کند و در پازل خود می چیند که کدام اتفاق نیازمندکدام اقدام است.

واعظی با اشاره براینکه رسانه های داخلی راهبرد خاصی در حوزه انتخابات ندارند افزود: اکثر بحث هایی که در فضای مجازی مطرح می شود سلیقه ای بوده و حرکت هایی که در رسانه های ما انجام می شود ایذایی بوده ودر پاسخ اقدامات سایر رسانه ها است که اصلا درست نیست.

این کارشناس امور رسانه با بیان اینکه جریان رسانه ای باید در انتخابات برنامه ای داشته باشد که به نحوی عمل کنیم که انتخاباتی قوی با نتیجه عقلانی باشد خاطرنشان کرد: نبود سواد رسانه ای در جامعه از چالش هایی است در حوزه سیاسی و انتخاباتی داریم.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداو سیما ادامه داد: اگر رسانه های ما از الان شروع کنند تا در حوزه سواد انتخاباتی برای افکار عمومی تولید محتوا داشته باشند، با این کار تصمیم سازی درست در مسائل کلان کشور اتفاق می افتد که به نفع کشور و مردم است.

رسانه های غرب مردم را ترغیب میکنند به حزب اصلاحات رای دهند

در ادامه استاد علوم ارتباطات و رسانه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه با رصد و اطلاعاتی که از  رسانه های غربی و معاند داریم می توانیم بگوییم رسانه های خبری همچون « BBC » ، «VOA  »  دو نوع برخورد دارند گفت: این رسانه ها از جبهه اصلاحات طرفداری می کنند و در واقع می خواهند به مردم  بگویند که افراد اصلاحات و حزب اصلاحات هنوز زنده است.

عباس اسدی افزود: اخیر هم در همین راستا شخصیت های اصلی اصلاحات در حال صحبت هستند و رسانه های غربی هم از این حرف ها به عنوان درون مایه استتفاده می کنند و از این طریق افراد و طرفداران اصلاحات را برای رای دادن به یک جناح خاصی ترغیب می کنند.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه های دیگر به گونه ای متفاوت  برخورد می کنند عنوان کرد: «رسانه هایی همچون آمد نیوز و برخی برنامه های دیگر که  فقط به دنبال برادازی هستند و اصولگرا یا اصلاح طلبی را هم قبول ندارند معتقدند که باید انتخابات را تحریم کنیم و آشکارا از براندازی نظام صحبت می کنند» و حتی به صحبت های رییس دولت اصلاحات هم انتقاد و توهین می کنند.

جبهه انقلاب یکدیگر را حمایت نمیکنند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه های جبهه انقلاب و داخلی همدیگر را حمایت نمی کنند و تک تیرانداز هستند تاکید کرد: رسانه های غربی که بیرون از مرز ها در حال فعالیت هستندکوچکترین خبری که در ر راستای اهداف خود باشد را برجسته می کنند و همدیگر را حمایت و اخبار یکدیگر را پوشش می دهند.

اسدی با اشاره به فعالیت های رسانه ای در فضای مجازی در خصوص انتخابات اظهار داشت: در فضای مجازی بصورت آشکارا و پنهان موضع گیری هایی وجود دارد و صحبت هایی که برخی از شخصیت های سیاسی خاص اصلاح طلب انجام می دهند در قالب خبر منتشر می شود که با این صحبت ها می توانند به نفع خود جریان سازی و گفتمان سازی کنند اما «آرایش رسانه های داخلی فعلا پراکنده است و یک مقدار محتاطانه برخورد می کنند»

بنابراین می توان گفت رسانه‌های غربی که توسط بسیاری از اصلاح طلبانی که در سال های اخیر جلای وطن کرده اند اداره می شوند، درصدد هستند تا بر حسب شرایط داخلی کشور و احزاب متبوع خود(اصلاح طلب) نسخه انتخاباتی بپیچند، هرچند در شرایط فعلی که کنش های سیاسی عناصر داخلی و موثران احزاب اصلاح‌طلب در فضای مجازی نظرات چندگانه ای را برای حضور در انتخابات دارند اما چیزی که مشخص است این است که یک هم صدایی و هم نوایی بین برخی از احزاب سیاسی اصلاح طلب با رسانه‌های غربی مبنی بر «مشارکت به نفع اصلاحات» دیده می شود و علی رغم «کنش های رسانه ای» آنها همواره صندق های رای را به عنوان محمل و «پلی برای دستیابی به قدرت» و خواسته های خود می دانند و همچینین بر این امر واقف هستند که مردم بصیر، آگاه و دشمن شناس ایران اسلامی، همواره در انتخابات با مشارکت حداکثری ضمن خلق یک انسجام و وحدت ملی بی نظیر، آرزو و رویای دشمنان این مرز و بوم را به کابوسی تلخ تبدیل کرده اند.

انتظاری که از رسانه های داخلی علی الخصوص «رسانه های جبهه انقلاب» و «مومن به انقلاب اسلامی» می رود این است که با نزدیک تر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن تنویر، بصیرت افزایی، «ارتقای سواد انتخاباتی و سیاسی مردم»، برای نمایش و شناساندن چهره ها و رسانه های معاند و متخاصم برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت را در دستور کار خود قرار دهد تا مردم بتوانند بدور از حواشی و هیجانات سیاسی، «نماینده هایی در تراز انقلاب اسلامی» انتخاب کنند تا به تعبیر حضرت امام ره «مجلسی در راس امور» شکل بگیرد و نه مجلس «خنثی»، «بی کفایت» و «ناکارآمد!»

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان