به گزارش صبح الوند،محمد پورداوود ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته خبرنگار، اظهار کرد: عضو کوچک خانواده بزرگ رسانه بوده و هستم و بر سختیهای این عرصه آگاهی دارم.
وی با بیان اینکه فرهنگ و ارتباطات در روابط همزیست و در عمل انفکاکناپذیر هستند گفت: فرهنگ از 6 لایه مجزا و مرتبط با هم تشکیل شده که سه لایه اول هسته و سه لایه بعدی نیز پوسته آن را تشکیل میدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان با تأکید بر اینکه رسانه نمیتواند در سه لایه اول تحول ایجاد کند بیان کرد: رسانه از قابلیت تحول در پوسته فرهنگ برخوردار است؛ تلاش رسانه برای نهادینهسازی در سه لایه اول در راستای فرهنگسازی تلقی شده و در سه لایه پوسته، فرهنگپذیری است.
وی با بیان اینکه اندیشهپردازی و آگاهیبخشی اولین موضوع قابل اهتمام رسانههاست افزود: خبرنگاران نورافکنهای جامعه هستند؛ ویژگی بارز و مشترک در کار خبرنگاران و معلمان، آگاهیبخشی است.
پورداوود ارزشگذاری را دومین موضوع قابل اهتمام برای رسانه برشمرد و تصریح کرد: هنجارسازی از دیگر موارد قابل اهتمام در رسانه است؛ هنجارسازی رسانهای هدف فرهنگسازی عمومی را به منظور توسعه انسان محور بر عهده دارد.
وی انسجام فرهنگی را از موارد مهم در کار رسانه دانست و ادامه داد: این مهم با تحقق انسجام فرهنگی ارگانیکی و نه مکانیکی ممکن است؛ رسانهها در مورد هسته فرهنگ از توان تعلیمی و تربیتی برخوردار هستند اما در مورد پوسته فرهنگی دارای توانایی تغییر هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راهی است و هیچ وزارتخانهای چنین سندی ندارد؛ وجه غالب این سند، تحولی و بنیادین بودن آن است.
وی با بیان اینکه بر اساس این سند آموزش و پرورش، برنامهمحور شده است، یادآور شد: این سند با آمدن و رفتن وزرا دچار تغییر و دگرگونی نمیشود.
پورداوود با تأکید بر اینکه طبق این سند معلم کارمند نیست بلکه استاد، پژوهشگر و فناور است اظهار کرد: در این سند معلم، مجزا و ممیز از سایر کارمندان شده و در آن سه جوهره هویت، مدرسه سالم و حیات طیبه وجود دارد.
وی با بیان اینکه چرخشهای تحولآفرین در سند دیده شده است گفت: یکی از رویکردهای چرخش تحولآفرین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که مدرسه صرفاً به آموزش نپردازد و به سمت و سوی محیط آموزشی، تربیتی و مولد مهارت و ثروت حرکت کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: به وعدهها و شعارهای شروع به خدمتم پایبندم و در این مسیر حرکت کردیم که اولین مورد تکریم معلمان بوده است.
وی توجه به مسائل آموزش و پرورش و ارتقای مسائل آموزشی از دیگر وعدههای عملیاتی شده است افزود: کسب رتبه 4 علوم انسانی در کنکور سراسری از همدان نتیجه این مهم بوده و رتبههای زیر50 و 20 فراوانی نیز در کنکور سراسری امسال توسط دانشآموزان کسب شده است.
پورداوود با بیان اینکه تقویت باورهای دینی با برگزاری همایش و طرحهای مختلف از جمله طرح معرفت 5 در حال پیگیری است، تصریح کرد: پرداختها در بخشهای مختلف از معلمان تا کارکنان به وضعیت قابل قبول و نسبی رسیده و انگیزش ایجاد شده است.
وی با اشاره به پیگیری مسائل رفاهی، ادامه داد: 10 استخر داشتیم که به بخش خصوصی واگذار شده بود و استخر ناحیه یک و 2 نیز در هفته دولت افتتاح خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در خصوص اردوگاه چالوس نیز اقداماتی انجام شده و توسعه خانه معلم، درمانگاه فرهنگیان در بلوار مدنی و ایجاد درمانگاه فرهنگیان در شهرستانها نیز در دست پیگیری است.
حمزه: امسال در تعدادی از مدارس متوسطه ایستگاه روزنامهخوانی ایجاد شود
مدیرعامل خانه مطبوعات همدان نیز با اشاره به درخواست سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته درخواستی مبنی بر ایجاد ایستگاه روزنامهخوانی در حداقل چند مدرسه داشتیم که وعده مهرماه را دادید و ترتیب اثر داده نشد.
مهرداد حمزه یادآور شد: امسال حداقل در تعدادی از مدارس متوسطه ایستگاه روزنامهخوانی ایجاد شود که کمک به نشریات محلی و سراسری به لحاظ مالی و توسعه فرهنگ شود که در این صورت پیشرو در این موضوع خواهیم بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز اظهار کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران با اندیشه و تفکر سر و کار دارند و در این عرصه قلم زده و دغدغهها، مشکلات و دردهای مردم را به تصویر میکشند و زبان گویای مردم میشوند.
احمدرضا احسانی با بیان اینکه کار در حوزه فرهنگ عشق میخواهد، گفت: قدرت و نیروی عشق خبرنگار را به حرکت در این مسیر وامیدارد را و با تمام کمبودها انجام وظیفه میکنند.
گفتنی است در پایان این برنامه از خبرنگاران فعال در حوزه آموزش و پرورش تقدیر شد ضمن اینکه از گنجینه آموزش و پرورش در مدرسه ریحانهالنبی بازدید کردند.
فارس
دیدگاه شما