اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. اسفند 1398 - 23:34   |   کد مطلب: 32618
کارشناسان از بی‌تاثیری قرارگیری در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی می‌گویند؛
پیوستن ایران به لیست سیاه FATF بهتر از پذیرش آن است/ حامیان FATF عوامل بیگانه هستند
کارشناسان مسائل بین‌المللی معتقدند که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بهتر از پذیرش آن است.

به گزارش صبح الوند، 

به نقل از مرصادنیوز، ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت؛ این خبری است که در روزهای اخیر دست مایه تحلیل رسانه‌ها و کارشناسان شده و برخی ها با بزرگ جلوه دادن این موضوع سعی در تشویش اذهان عمومی دارند.

آنها اینگونه موضوع را جلوه می دهند که قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موجب انزوای بیشتر ایران در زمینه‌های مالی، بانکی و اقتصادی در سطح جهان خواهد شد. اما کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که این موضوع تاثیری بر وضعیت کشور ندارد.

واکنش وزارت خارجه ایران به لیست سیاه FATF

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه  روز جمعه در واکنش به تصمیم اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی علیه ایران اظهار داشت: قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF مصداق سیاسی‌کاری است و انگ پولشویی و تأمین مالی تروریسم هرگز به ایران جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از دوسال است که همه قوانین و مقرراتی که مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کرده است، تصریح کرد: سازوکارهای بین‌المللی مزایا و معایبی دارد و بردن ایران در فهرست سیاه FATF با وجود همه تلاش‌ها و کوشش‌هایی که در داخل کشور انجام دادیم و با وجود همه قوانین و مقرراتی که سعی کردیم رعایت کنیم صورت گرفت.

قرارگیری ایران در لیست سیاه تاثیری نخواهد داشت

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: قرارگیری ایران در لیست سیاه  FATF تاثیری بر اقتصاد و دیپلماسی ایران نخواهد گذاشت.

وی افزود: ما خودمان قانون مبارزه با پولشویی را بر اساس ضوابط خود در مجلس تصویب کردیم و مورد اجرا گذاشتیم و سیستم اقتصادی و بانکی کشور هم به آن عمل می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در همین بیانیه تشکیلات FATF تاکید شده که تعریف تروریسم با آنها است و در تعریف تروریست اصولا نظر کشورها را مبنا قرار نمی دهند بنابراین وقتی تعریف تروریست مبتنی بر نظرات استکبار جهانی و عواملی است که تاکنون خود آنها حامی تروریست بین الملل و دولتی بوده اند و همان کشورها از داعش و جریان های تروریستی حمایت کردند جمهوری اسلامی نمی تواند این نگاه را بپذیرد که داعش را تررویست نداند و حزب الله را تروریست بداند در حالی که این امر خلاف قانون اساسی و تمام ارزش‌های دینی و اسلامی است.

حامیان FATF عوامل بیگانه هستند

ترقی بیان داشت: پذیرش این کنوانسیون و قوانین بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نیست و اگر فردی از این نوع تفکر حمایت کند نشان می دهد تحت تاثیر استکبار جهانی عمل می کند و به عنوان عامل بیگانه و نه عامل نظام جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود.

وی عنوان کرد: مجلس آینده نیز در برابر این نوع تفکرات خواهد ایستاد و اجازه نمی دهد سیاست ها و تعاریف استکبار جهانی و آمریکا در رابطه ها با این مسائل بر کشور و منطقه حاکم شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه قررگیری در لیست سیاه این تشکیلات به هیچ وجه تفاوت و تغییری در وضعیت فعلی ما پدید نخواهد آورد، تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام متشکل از خبرگان، نخبگان و کارشناسانی از همه جناح های کشور نتوانسند مفید بودن این قانون را برای کشور به تأیید برسانند یقینا همه ابعاد این مساله مورد دقت و بررسی قرار گرفته و رد شده است لذا مسئولیت آن با یک جناح و جریان فکری در کشور نیست، بنابراین به یک جناح فکری منسوب نمی شود بلکه همه جناح های فکری، اقتصادی و سیاسی با تن دادن به این قانون مخالف است.

ترقی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با درایت و تیزبینی از این مشکلات عبور می کند، گفت: در جهت تحریم و مشکلات مالی که برای ایران فراهم کردند همه کارهای خود را انجام دادند و چیزی باقی نمانده که بیش از این بخواهند علیه ما اعمال کنند بنابراین ما باید اقتصاد کشور را از وابستگی به دلار نجات دهیم این راهی است که همه دنیا باید طی کنند.

وی افزود: تا هنگامی که صاحب دلار کشوری مثل آمریکا با 22 تریلیون دلار بدهکاری باشد وضعیت اقتصاد جهان نیز همین خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: هر کشوری که خود را از دلار نجات ندهد در آینده دچار مشکلات و گرفتاری بیشتری خواهد شد برهمین مبنا عدم وابستگی به دلار در مبادلات مالی با دنیا تنها راه نجات اقتصادی کشور است.

پیوستن ایران به لیست سیاه FATF بهتر از پذیرش آن است

محمدرضا مرندی، کارشناس مسائل سیاسی هم به خبرنگار مرصاد گفت: تبعات قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF کمتر از پیوستن ایران به این تشکیلات خواهد بود.

وی اظهار داشت: پیوستن به FATF به مثابه خودکشی از ترس مرگ است همچنین پیوستن به FATF یعنی تمام اطلاعات و مناسبات خود را در اختیار آنها قرار دهیم و تسلیم شان شویم.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر FATF را بپذیریم باید با آن دستگاه‌هایی که مطابق استانداردهای آنها تروریست هستند معامله اقتصادی نکنیم و در واقع سپاه را با دست خود تحریم کنیم و این به معنای پذیرش خود تحریمی است.

مرندی گفت: با پذیرش FATF تلویحا پذیرفته تیم آمریکا حق داشته سردار سلیمانی را شهید کند و این شهید، سپاه و حزب الله را تروریست خوانده ایم.

وی بیان کرد: هر کار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با تبادل پول انجام می شود و هیچ کاری بدون تبادل پول انجام نخواهد شد لذا با پذیرش FATF به نوعی همه اطلاعات سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به فرض پیوستن ایران به لیست سیاه FATF اگر هم تبعاتی وجود داشته باشد تبعات آن بهتر از پیوستن ایران به FATF خواهد بود زیرا بالاتر از سیاهی رنگی نیست و ما در این زمینه تحریم زده شده ایم.

مرندی گفت: از زمانی که برجام تصویب شد، تحریم ها مضاعف شده در حالی که برجام را پذیرفتیم تا تحریم‌ها کاهش یابد.

وی عنوان کرد: اگر ایران به FATF هم بپیوندند مشکلی از مشکلات حل نخواهد شد بلکه آنها تحریم‌ها را مضاعف خواهند کرد بنابراین تأثیری بر وضعیت کشور نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آنها هر کاری که می خواستند انجام دهند، انجام دادند و هر کاری که انجام نداده‌اند هم به این معنا است که نتوانسته اند آن کار را به سرانجام برسانند بنابراین با پیوستن به لیست سیاه هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد بلکه آنها دنبال ایجاد جوی روانی هستند.

مرندی افزود: اگر دولتمردان و مسئولان اقتصادی، وزرا، رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی در این زمینه وا ندهند این اثرات روانی هم پس از مدتی فروکش خواهد کرد و ما از این مرحله هم عبور می کنیم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان