اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. مرداد 1399 - 8:07   |   کد مطلب: 33666
عدم هماهنگی در دولت که امروز نمونه ای از آن در بازار سرمایه مشاهده شد بار دیگر تب و تاب نقدینگی را برای خروج از بورس افزایش داده و بی اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه بسیار بیشتر شده است.

به گزارش صبح الوند، حدود یک هفته است که خبرهای مختلفی درباره عرضه قطعی دارا دوم موسوم به ETF در بسیاری از رسانه ها منتشر شده است. همین خبرها منجر به ورود نقدینگی به سمت سهم های پالایشی در بورس شد به طوری که روند همه این سهم ها در چند هفته گذشته مثبت و افزایشی بود. پالایشگاه های بندرعباس، تهران، تبریز و اصفهان قرار بود در این عرضه سهام حضور داشته باشند.

قرار بود تا پایان شهریور دارا دوم و دارا سوم نیز عرضه شود یعنی یک دور عرضه در مرداد ماه و دور بعدی در شهریور ماه باشد که هیچ کدام از نهادهای متولی نظیر وزارت اقتصاد و همچنین سازمان خصوصی سازی، مسئولان پالایشگاهی، سازمان بورس، وزارت نفت و ... نیز خبری مبنی بر عدم عرضه دارا دوم منتشر نکردند.

هجوم سه ماهه نقدینگی به پتروشیمی ها باعث شد هر روز برای خرید این سهام صف فروش تشکیل شده و روز به روز بر ارزش سهام این شرکت ها افزوده شود و مردم هم به بهانه کسب سود بیشتر این سهام را خریداری کنند.

اما امروز اعلام شد، بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی‌سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (etf) عرضه شود لیکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تأسیس صندوق مذکور، هیئت واگذاری در آخرین جلسه خود و با توجه به عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقی‌مانده بلوک سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان را نیز مصوب نمود، لذا بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت‌ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: سازمان خصوصی‌سازی مجری مصوبات هیئت محترم واگذاری است و چنانچه در این خصوص مصوبه جدیدی به این سازمان ابلاغ شود بر آن اساس اقدام خواهد شد، لذا تأکید می‌شود اخبار منتشره در سایت سازمان خصوصی‌سازی مبنا و مأخذ اقدامات مربوط به عرضه سهام دولت در بازار خواهد بود و شایسته است که با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی‌سازی به‌نشانی www.ipo.ir اطلاع‌رسانی صحیح انجام گیرد.

این ادعای سازمان خصوصی سازی در شرایطی صورت گرفت که علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد بارها و بارها اعلام کرده‌اند در نیمه نخست امسال دو ETF دولتی دیگر با تخفیف 20 تا 30 درصدی بر اساس قیمت میانگین یک ماه آخر سهام شرکت‌های حاضر در این صندوق‌ها در بورس منتهی به آگهی واگذاری به همه دارندگان کد ملی ایرانی واگذار می‌شود.

بر این اساس اعلام این مقامات دولتی قرار بود در صندوق دارای دوم گروه پالایشی شامل نمادهای "شبریز، شپنا، شتران، شبندر" و در صندوق دارای سوم ترکیبی از گروه فلزی و خودرویی با نمادهای "فولاد، فملی، خودرو، خساپا" عرضه شوند؛ و حالا مردم از بی‌برنامگی دولت در قبال عرضه‌های خود در بازار سهام سر کار و سردرگم هستند.

در ادامه این کشمکش ها دژپسند توپ را در زمین وزارت نفت انداخنه و در حاشیه اختتامیه مسابقه آثار کوتاه رادیویی، کار و تولید در پاسخ به این سوال که چرا سازمان خصوصی سازی عرضه دارادوم را منتفی اعلام کرده است؟ گفت: دستگاه مربوطه در روز‌های اخیر اعلام کرد آمادگی نداریم بر این اساس، دارادوم به صورت بلوکی عرضه و اگر هم نتوانستیم، آن را شناور می‌کنیم.

این درحالی است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توقف عرضه دارا دوم را تصمیم وزیر اقتصاد دانست و تاکید کرد در صورت تغییر این تصمیم برای تشکیل صندوق ETF، این شرکت و وزارت نفت آماده بوده و هستند که تمامی اختیارات خود را در این خصوص به وزیر اقتصاد تفویض نمایند.

در اطلاعیه شرکت مذکور آمده است، "طبق آخرین نظر جناب آقای دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، قرار شد سهام پالایشگاه ها به صورت بلوکی فروخته شود و لذا با انتخاب این روش عرضه، دیگر لزومی به تشکیل صندوق ETF نبوده است.

عدم هماهنگی در دولت که امروز نمونه ای از آن در بازار سرمایه مشاهده شد بار دیگر تب و تاب نقدینگی را برای خروج از بورس افزایش داده و بی اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه بسیار بیشتر شده است.

بی تدبیری امروز دولت باعث ضربه جبران ناپذیری به بورس شده است؛ در حالی که روحانی در ماه های گذشته بر حمایت همه جانبه از بورس تاکید کرده بود و حتی قرار بود امروز گشایش اقتصادی روحانی رونمایی شود.

اظهارات متناقض از سوی دولت در ساعات گذشته باعث شده است که بسیاری از سهام داران متضرر شده و در شرایطی که شاخص کل بورس در نخستین ساعات امروز روند مثبت و رو به رشدی را تجریه می کرد یکباره بعد از این اظهار نظرهای ضد و نقیض نزولی شده و با سقوط 8 هزار واحدی به 2 میلیون و 70 هزار واحد رسید.

طبیعتا دستگاه های نظارتی باید به این موضوع ورود پیدا کرده و مشخص شود که کدام نهادها متولی اصلی زمین خوردن سهام و سرمایه مردم هستند.

انتهای پیام/ط

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان