اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. شهريور 1399 - 8:43   |   کد مطلب: 33934
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر الزام راه‌اندازی میز خدمت در شهرداری تأکید کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورا، شهرداری همدان مکلف است در راستای عینیت بخشیدن به حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع به‌منظور تسهیل در خدمت‌رسانی شایسته به شهروندان نسبت به تدوین و پیاده‌سازی ساز‌وکار میز خدمت در مناطق، سازمان‌ها و واحدهای تابعه خود اقدام کند.
الزام شهرداری همدان به راه‌اندازی میز خدمت

به گزارش صبح الوند،  اکبر کاوسی‌امید در نطق پیش از دستور چهل‌وسومین صحن شورا با اشاره به استنادات قانونی مبنی بر راه‌اندازی میز خدمت، اظهار کرد: ضمن تأکید بر ماده ۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان؛ بر اساس ماده ۱۹ منشور حقوق شهروندی، شهروندان از حق اداره شایسته امور کشور بر پایه قانون‌مداری، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت، عدالت و انصاف برخوردارند و رعایت این حقوق توسط تمامی مسئولان و کارکنان الزامی است.

وی افزود: به استناد مواد ۲۵ تا ۲۸ فصل ۳ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ مدیران و کارمندان دستگاه اجرایی، خدمتگزاران مردم هستند و باید ضمن رعایت موازین اخلاق اسلامی و اداری، وظایف خود را به نحو احسن در راه خدمت به مردم و با در نظر گرفتن حقوق و خواسته‌های قانونی آنها انجام دهند.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه ارائه خدمات درست، کامل و به‌موقع به مردم از مهمترین اهداف هر نهاد حکومتی و سیستم کارآمد اداری محسوب می‌شود؛ عنوان کرد: شهرداری‌ها در صف مقدم خدمت‌رسانی به مردم قرار دارند و وظیفه اصلی آنها ارائه خدمات متناسب با خواسته‌های شهروندان، است.

به گفته وی؛ مجموعه مدیریت‌شهری به عنوان نخستین و مهمترین نهاد خدمتگزار به شهروندان، وظایف متعددی را در حوزه‌های مختلف از جمله شهرسازی، خدمات‌شهری، فنی عمرانی، حمل‌ونقل، ترافیک و فرهنگی اجتماعی بر عهده دارد.

نایب رئیس شورای شهر همدان معتقد است: حیطه گسترده خدمات و وظایف شهرداری، موجب می‌شود تعداد زیادی از شهروندان نیاز به دریافت خدمات ارائه شده توسط شهرداری، داشته باشند و یا برای انجام امور مورد نظر خود نیازمند دریافت مجوزهای شهرداری هستند.

کاوسی‌امید افزود: بی شک شهرداری در این مسیر به‌منظور ارتباط مستقیم خدمات و وظایف محوله با امور جاری و روزمره شهروندان، همواره در معرض قضاوت دائمی از سوی آنان قرار دارد؛ بنابراین باید هر روز مشکلات و مسائل شهری شهروندان را از نزدیک لمس کند و تدابیر گوناگونی را برای رفع مشکلات در نظر گیرد و با راهکارهای عملیاتی و اجرایی، خدمات شایسته ای را به مردم ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های ارتباطی شهرداری با شهروندان ارتباط بی‌واسطه و رو در رو است؛ اظهار کرد: ایفای مطلوب وظایف محوله توسط شهرداری، مهمترین ابزار افزایش اعتماد اجتماعی برای ایجاد حس رضایت در بین شهروندان و از زمینه‌های اصلی جلب مشارکت‌های مردمی است.

نایب رئیس شورای شهر همدان ادامه داد: در این مسیر به این منظورکه شهروندان درگیر پیچ و خم روندهای اداری نشوند، میز خدمت می‌تواند به عنوان حلقه واسط کارآمد، عملکرد کند.

کاوسی‌امید همچنین با تأکید بر اینکه میز خدمت صرفاً به معنای استقرار یک میز فیزیکی جداگانه و اختصاص نیروهای جدید برای پاسخگویی به شهروندان نیست؛ بلکه در راستای افزایش بهره‌وری از نیروهای موجود در واحدهای ارائه‌کننده خدمات و باجه‌های تعیین شده، است؛ گفت: میز خدمت به عنوان یک مرکز ارتباطات که تنها نقطه تماس بین سازمان و مراجعه‌کننده به شمار می‌رود، وظیفه اصلی ارائه خدمات به‌هنگام و کارآمد به شهروندان در کمترین زمان و بالاترین کیفیت را بر عهده دارد.

وی با اشاره به مزایای مختلف که میز خدمت در صورت اجرای اصولی و هدفمند برای سازمان ارائه دهنده دارد، بیان کرد: ارتقای رضایتمندی شهروندان و تکریم ارباب‌رجوع از طریق تسریع و تسهیل در ارائه خدمات هرچه بیشتر و بهتر به آنها در کمترین زمان ممکن؛ ارتقای پاسخگویی و پیگیری امور مراجعه‌کنندگان و جلوگیری از سرگردانی مردم در ساختمان‌های اداری واحدها و سازمان‌های تابعه شهرداری و همچنین بهبود فرآیند رسیدگی به درخواست‌های شهروندان و کاهش مسیر حل‌وفصل آنها؛ تسهیل ارتباط شهروندان با مجموعه مدیریت‌شهری و گسترش ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و بر بستر برخط از مهمترین مزایای راه‌اندازی میز خدمت است.

کاوسی‌امید ادامه داد: زمینه‌سازی برای جلب مشارکت‌های مردمی در اجرای وظایف مجموعه مدیریت‌شهری؛ ایجاد بستر و زیرساخت های لازم در راستای جلوگیری از تضییع حقوق مراجعین از طریق ایجاد نظام اداری پاسخگو و کارآمد در کنار بهبود و اصلاح روش‌های ارائه خدمات به شهروندان و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف شهروندان درباره هر یک از خدمات ارائه شده توسط شهرداری از دیگر مهمترین مزایای راه‌اندازی میز خدمت است.

وی با تأکید بر اینکه امروزه با توجه به بیماری همه‌گیر کرونا، ارائه خدمات غیرحضوری و بر بستر برخط برای حفظ سلامت کارکنان و شهروندان و کاهش تردد حضور فیزیکی مراجعه‌کنندگان ضرورت دوچندانی پیدا کرده است؛ گفت: ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز شهروندان؛ تعیین و پیاده‌سازی دستورالعمل‌ها و شناسایی خدمات‌رسانی به ارباب‌رجوع؛ مشخص کردن مراحل گردش‌کار تمامی خدمات ارائه شده به صورت ساده و مرحله به مرحله؛ گسترس ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی و همچنین ارائه مشاوره‌های حقوقی بر مبنای قوانین و مقررات برای راهنمایی شهروندان از مهمترین خدماتی است که به مراجعه کننده ارائه می‌شود.

* بادامی‌نجات: تأکید بر راه‌اندازی میز خدمت در شهرداری

نایب رئیس سال دوم و سوم دور پنجم شورای شهر همدان هم در این جلسه بر راه‌اندازی میز خدمت در مناطق سازمان ها و واحدهای تابعه شهرداری تأکید کرد و گفت: باید این طرح هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

حمید بادامی نجات در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت مالی خزانه‌داری شورا در سال ۹۸ و 6 ماهه نخست سال ۹۹ پرداخت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان