اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مهر 1399 - 13:36   |   کد مطلب: 33951
اگرچه برخی فعالان بازار خودرو، عواملی همچون افزایش نرخ ارز، عدم تولید برخی خودروها و یا عرضه مناسب از سوی خودروسازان را دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند اما همچنان حلقه مفقوده کنترل قیمت هادر بازار نظارت است.

به گزارش صبح الوند، بازار خودرو در حالی به پایان تابستان رسید که التهابات در بازار خودرو به بی سابقه ترین برهه زمانی خود رسید؛ پراید که ارزان ترین خودرو در ایران محسوب می شود با رکورد شکنی بی سابقه به قیمت خودروهای خارجی چند سال گذشته خرید و فروش می شود.

فعالان بازار خودرو، عواملی همچون افزایش نرخ ارز، عدم تولید برخی خودروها و یا عرضه مناسب از سوی خودروسازان را دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند.

در این میان، افزایش قیمت‌ها باعث شده که شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار زیاد شود؛ اگرچه در سال جاری خودروسازان اقدام به افزایش قیمت هم کرده‌اند.

بررسی آماری قیمت خودرو در 3 ماهه تابستان نشان می دهد که سه ماهه گذشته یکی از پر التهاب ترین بازه های زمانی برای صنعت خودرو بوده است؛ از یک سو واردات خودرو ممنوع شده و از سوی دیگر خودرو سازان به بهانه های واهی و نبود قطعات خرد، خودروهای خود را در انبارها دپو کرده تا عرضه و تقاضا به هم بریزد.

سمند LX که در ابتدای تابستان 126 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود با افزایش 43 درصدی قیمت در طول سه ماه گذشته مواجه شده و بر همین اساس قیمت آن در آخرین روز تابستان به 180 میلیون تومان رسید.

بررسی آمارها نشان می دهد که خودروی وانت زامیاد گازسوز بالغ بر 65 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده به طوری که از 130 تا 186 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است و این بیشترین میزان افزایش قیمت در میان خودرو های داخلی است.

اما کمترین میزان افزایش قیمت هم مربوط به سایپا 131 بده که از 73 میلیون تومان به 98 میلیون تومان رسیده و 34  درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

اگرچه برخی فعالان بازار خودرو، عواملی همچون افزایش نرخ ارز، عدم تولید برخی خودروها و یا عرضه مناسب از سوی خودروسازان را دلیل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو می‌دانند اما همچنان حلقه مفقوده کنترل قیمت هادر بازار نظارت است.

بیستم اردیبهشت ماه سال جاری بود که رحمانی، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را به شورای معاونین این وزارتخانه فراخواند و با آن‌ها اتمام حجت کرد و با تاکید به ضرورت مدیریت تقاضا با افزایش تولید از ۹۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه، به مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا دستور داد با تمام قوا و با بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ اقدام کنند.

اما تنها دو روز بعد از این اولتیماتوم، یکباره رحمانی وزیر صمت از سوی روحانی، برکنار شد و از آن زمان تا کنون وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرپرست اداره شده و رنگ خوشی را به خود ندیده است.

خودروسازان و دلالان نیز از بازار آشفته و نبود نظارت نهایت سوء استفاده را کرده و این روزها شاهد هستیم که اختلاف قیمت بازار و کارخانه تا جایی بالا رفته است که خودرو بیشتر از هر زمانی به یک کالای لوکس و مصرفی تبدیل شده است.

انتهای پیام/ط

دیدگاه شما