اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. مهر 1399 - 12:21   |   کد مطلب: 34167
دادستان عمومی و انقلاب مرکزی استان همدان گفت: برابر قانون اساسی بستر و حریم رودخانه‌ها جز اموال و انفال عمومی محسوب می‌شود و کسی حق تصرف آنها را ندارد.

به گزارش صبح الوند، حسن خانجانی در جلسه  فوق العاده کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با محوریت ساماندهی مسیر رودخانه گنج‌نامه  برای ایجاد تفرجگاه گردشگری با حضور اعضای کمیسیون، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان، شهردار، مدیر عامل آب منطقه ای، مدیر شرکت آب و فاضلاب، مدیران سازمان جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی،  اساتید دانشگاهی و کارشناسان برگزار شد، افزود: طبق قانون اساسی بستر و حریم رودخانه‌ها، کانالها، مسیل‌ها، قناتها  و آبراهه‌ها همانند کوه‌ها و جنگل‌ها جزو انفال  و اموال عمومی محسوب می شوند و کسی حق هیچگونه تصرفی بر این اموال را ندارد و چنانچه تصرفی صورت پذیرد باطل است.

خانجانی با بیان اینکه عمومی بودن حریم رودخانه‌ها، یک دیدگاه علمی است، اظهار کرد: بنابراین این اموال ارتباط شخصی نداشته و باید از تمامی اموال عمومی حفاظت و پاسداری شود.

وی اضافه کرد:  وزارت نیرو متولی نگهداری از رودخانه ها است که باید حریم و بستر آنها را مشخص کند.

 خانجانی با اشاره به اینکه همدان دارای رودخانه های قدیمی بسیاری  است، اظهار کرد: این رودخانه ها باید در طرح مطالعاتی مورد توجه قرار گیرند.

*  تسریع در شناسایی و تعیین حریم رودخانه های شهر

وی گفت: لازم است بستر و حریم رودخانه‌ها هرچه سریعتر شناسایی و مشخص شود تا نسبت به رفع تصرف و آزادسازی آنها اقدام کنیم.

خانجانی با بیان این که دادستانی همدان یک سال است که از تاریخ 5 آبان 98 آزادسازی حریم رودخانه‌ها از جمله رودخانه مسیر گنج‌نامه همدان را از شرکت آب منطقه‌ای مطالبه کرده است، یادآور شد: با توجه به اینکه دستور آزادسازی و نظارت بر رودخانه‌ها برعهده دادستان است بر این اساس ما هیچ مشکلی از لحاظ ورود به بحث آزادسازی حریم رودخانه نداریم که بر این اساس طی این یک سال گذشته از شرکت آب منطقه‌ای این موضوع را مطالعه کرده‎ایم که متاسفانه تاکنون این شرکت در خصوص تصرف حریم رودخانه‌ها جوابی به ما نداده است.

وی تاکید کرد: لازم است هرچه سریعتر شرکت آب منطقه‌ای همدان حریم و بستر رودخانه‌ها را از جمله حریم رودخانه مسیر گنج‌نامه را مشخص کرده و به ما اعلام کند و ما نیز این آمادگی را داریم که که باید با همت و همکاری هم حرکت جدیدی را شروع کنیم.

دادستان استان همدان با اشار به تصرف 97 درصدی مسیر رودخانه گنج‌نامه همدان توسط مالکان باغات مسیر، اظهار کرد: حریم و بستر رودخانه حقوق عامه مردم است که متاسفانه تصرف این حریم تضیع حقوق شهروندی است و متولیان امر باید با جدیت وارد شده و در راستای آزادسازی حریم رودخانه اقدام کنند.

خانجانی با بیان اینکه شهرداری همدان در بازگشایی کوچه باغ‌های شهر خوب عمل کرده است، یاد آورشد: ضروری است در آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها از از یکسونگری بپرهیزیم، چراکه لازم است در طرح مطالعاتی  برای آزادسازی حریم رودخانه ها و بازگشایی کوچه باغ ها، باید موضوع ایجاد امنیت برای باغداران نیز دیده شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان