اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. آبان 1399 - 23:13   |   کد مطلب: 34202
اخیرا مشخص شد که براساس مجوز کمیسیون ماده ۵ شهرداری و استانداری همدان، در مجاورت عمارت آمریکایی ها یا همان نورمهال، برجی ۳۲ طبقه ساخته شود که قطع به یقین عرصه ی این بنای با ارزش تاریخی را مخدوش خواهد کرد.

به گزارش صبح الوند، در مسیر پایانی بوستان پرواز همدان، عمارتی بنام « نورمهال » یا به بیان اهالی همدان و بومیان منطقه « عمارت آمریکایی ها » قرار دارد که با پیشینه ی بیش از ۱۰۰ سال قدمت، در زمان دودمان قاجار ساخته شده است. این نام به‌علت قرار گیری بر تپه‌ نورمهال به این عمارت زیبا و شگرف داده شده است.

هر چند از کاربری این بنای تاریخی در دوران مختلف اطلاعات چندانی در دست نیست، اما گفته می‌شود در ابتدا محلی برای استقرار پزشکان آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. البته ناگفته نماند در اینکه این کاخ دیدنی توسط امریکایی یا انگلیسی ها استفاده می شده شبهاتی وجود دارد.

برخی نیز در مورد تاریخچه این بنا نقل می کنند که در جنگ جهانی دوم متفقین، متشکل از نیروهای ارتش دو کشور آمریکا و انگلیس در این محل اقامت گزیدند تا دید بهتری به اطراف داشته باشند؛  عده ای دیگر هم، اینجا را محل استقرار بیزنس من و تجار استعمارگر انگلیسی می دانند.

عمارت آمریکایی ها مطابق اکثر ظواهر و اسناد، توسط آمریکایی‌ها ساخته شده است. این عمارت معماری ای شبیه به معماری عمارت بدیع الحکما، از خانه‌های تاریخی شهر همدان دارد. عمارت نورمهال در بیش از ۳۰۰ مترمربع و در دو طبقه بنا شده است.

این عمارت سقف شیروانی دارد و ستون‌هایی در چهار طرف، به هر طبقه نما می دهد. سقف های شیروانی، استفاده از سنگ های گرانیتی در کنار یک استخر از ویژگی های این کاخ هستند که امروزه آن استخر شیک مورد تخریب قرار گرفته و فقط بنای
آن باقی مانده است.

سر در ورودی نیز با سنگ‌های گرانیت و آجرهایی با رنگ قرمز تزیین شده و پوشش آن تیرچوبی و داخل قسمت ساختمان لمبه کوبی است.

طبقه‌ اول این عمارت به وسیله‌ راهروی وسط به طبقه‌ دوم می‌رسد. جایی که در آن محل قرارگیری چندین اتاق و دری برای دسترسی به بالکن در طبقه‌ی دوم عمارت است.

به لحاظ استراتژیکی، کل شهر از روی تپه‌ نورمهال قابل مشاهده است و این برتری انتخاب این مکان در نظر آمریکایی‌ها به هنگام ساخت این خانه‌ تاریخی است.

نکته‌ قابل توجه‌ دیگر این تپه این است که از نظر نوع اقلیم، به‌گونه‌ای قرارگرفته که نسیم مناسبی در همه سال در آن می‌وزد.

به ‌لحاظ بهداشتی این تپه یکی از نقاطی است که حتی هیچ نوع مگسی در آنجا زیست ندارد. شاید به همین علت باشد که آمریکایی‌ها اردوگاه خود را در این‌جا مستقر کردند.

امروزه فرهنگسرای پرواز همدان درون این کاخ برپا شده که تحت نظارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، یکی از مجموعه‌ فرهنگسرا‌های همدان است و کلاس‌‌های فرهنگی و هنری ازجمله عکاسی، خوشنویسی، تئاتر، رباتیک و کارگاه نقد عکس در همه فصول در این محل برگزار می شود.

عمارت آمریکایی ها بخش کوچکی، از تاریخ شهر همدان شناخته می‌شود؛ نکته‌ ی قابل تاملی که این روز‌ها عمارت تاریخی نورمهال را سر زبان‌ها انداخته، تهدید سلامت و بقای این بنا بخاطر ساخت سازه های متعدد در حریم این عمارت است؛ پروژه هایی که مدتی متوقف شدند اما همچنان تهدیدی برای این عمارت به حساب می‌آیند.

این عمارت در دهه ۸۰ توسط شهرداری ۸۰ تملک و از سال ۸۵ تا ۹۵ با هزینه‌ای معادل ۶۰۰ میلیون تومان که ارزش آن امروز بسیار بالاتر است مرمت و ۱۰۰ میلیون تومان تجهیزات برای آن تهیه شد.

در شهر همدان آثار تاریخی و جاذبه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند انتظارات از ظرفیت‌های شهرستان را در زمینه های گردشگری برآورده کند؛ اما در حال حاضر شاهدیم یکی پس از دیگری به ساخت‌وساز در عرصه و حریم آن‌ها رای موافق داده و حتی مجوز تخریب برخی بناها صادر می‌شود.

به گزارش عصر همدان، اخیرا مشخص شد که براساس مجوز کمیسیون ماده ۵ شهرداری و استانداری همدان، قرار است در خیابانی که این عمارت قرار داشته و طبق ضوابط طرح تفصیلی نهایتا مجوز ۷ طبقه برای ساخت و ساز را دارد، برجی ۳۲ طبقه ساخته شود.

جای سوال است که آیا دوباره طبق معمول، پای مسئولین در رفع موانع قانونی در میان است؟

آیا از ساکنین این منطقه که برای همیشه نور خانه هایشان قطع می شود رضایت گرفته شده است ؟

چند سال پیش که کمیته امداد به دنبال ساخت مجتمع اقتصادی در مجاورت این عمارت بود ، چگونه آن هنگام به دلیل حریم میراث فرهنگی با این موضوع مخالفت شد اما هم اکنون مجوز برج ۳۲ طبقه صادر می شود؟

اداره میراث فرهنگی استان همدان با احداث این برج موافقت کرده، اما علی الظاهر وزارت میراث فرهنگی، با این اقدام مخالفت قطعی داشته است که لازم است ارگان های مسئول بخصوص استاندار و اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری در این زمینه ضمن شفاف سازی ابعاد ماجرا، در مورد دلایل و توجیهات خود برای صدور مجوز ساخت، احداث و بهره برداری اقتصادی و اجتماعی بطور کامل توضیح داده و پاسخگوی افکار عمومی باشند.

عصر همدان آماده شنیدن نظرات منتقدان و موافقان این پروژه خواهد بود و بنا به وظیفه و مسئولیت اجتماعی و رسانه ای خود، قضیه را تا حصول نتیجه از مسئولین و ارگان های ذی ربط پیگیری نموده و به اطلاع مردم خواهد رسانید.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان