اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. دى 1399 - 19:43   |   کد مطلب: 34581
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر طبق آمارها ۲ یا ۳ نفر بیشتر رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف نداریم و این مسئله نقص است.
ابوالفضل عمویی دیپلماسی اقتصادی مجلس وزارت امرو خارجه

به گزارش صبح الوند، «ابوالفضل عمویی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخصوص دیپلماسی اقتصادی و عملکرد رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف گفت: توجه به دیپلماسی اقتصادی و توسعه تجارت خارجی کشور به خصوص با کشورهای همسایه در حال حاضر در اولویت است.

وی با بیان اینکه در مسیر خنثی سازی تحریم ها یکی از رویکردهایی ممکن توسعه تجارت های دو جانبه است عنوان کرد: این روابط می تواند با کشورهای همسایه و نیز کشورهایی که رویکرد سیاسی همسو با جمهوری اسلامی ایران دارند تقویت شود.

عمویی با بیان اینکه مسئولیت این امر عمدتا با وزارت صمت است تصریح کرد: در حال حاضر طبق آمارها ۲ یا ۳ نفر بیشتر رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف نداریم و این مسئله نقص است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس به این موضوع به طور جدی توجه داشته و در کمیسیون امنیت ملی نیز به این مسئله ورود کرده ادامه داد: این مسئله به عنوان اولویت دیپلماسی اقتصادی کشور در کمیسیون امنیت ملی به طور جدی مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی را با شان و جایگاه کمیسیون امنیت ملی از وزارت امور خارجه نیز پیگیری کردیم تاکید کرد: به نظر می رسد کمک به تسهیل صادرات تولیدات ملی و کالاهای ایرانی و همچنین تامین امکان واردات در حوزه مواد اولیه صنعتی و موارد مورد نیاز اساسی کشور با قدرت و با حمایت دولت و وابستگان اقتصادی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص فعالیت معاونت اقتصادی و تجارت وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه در سالهای اخیر یک معاونتی با عنوان معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل داده و با توجه به پیگیری های مجلس تقویت دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.

عمویی با اشاره به اینکه یکی از چالش ها در مسیر دیپلماسی اقتصادی تعدد نهادهای مرتبط با موضوع است گفت: منابع محدود بودجه ای در دستگاه ها توزیع شده و چون بخشی از این کار با منابع ارزی باید انجام شود از این رو کمبود منابع ارزی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تمرکز بر مسئله تجارت بین الملل نیازمند هماهنگی دستگاه های مختلف است عنوان کرد: اصل توجه و پیگیری رویکرد دیپلماسی اقتصادی مطالبه مجلس از همه دستگاه های اجرایی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه خانه ملت در این زمینه جلسات متعددی برگزار کرده است تاکید کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی میزبان وزرای خارجه و صمت بودیم، سوالات متعددی از سوی نمایندگان در این زمینه مطرح شده و همچنان موضوع را با اولویت دنبال می‌کنیم.

عمویی خاطرنشان کرد: نمایندگان متناسب با گروه های دوستی پارلمانی موضوع دیپلماسی اقتصادی را دنبال می کنند و گروه های کاری مختلفی را با کشورهای مختلف تشکیل دادند؛ البته ما فکر می کنیم ظرفیت ها در این زمینه بیشتر است و باید این ظرفیت ها تقویت شود.

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان