اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. فروردين 1400 - 13:18   |   کد مطلب: 34934
در پی فرمایشات نوروزی رهبری مبنی بر جهش تولید و مانع زدایی ها در این مسیر، مسئولین همدانی خبر خوشی را برای مردم کشور و بخصوص شهروندان استان همدان داشتند و افتتاح نخستین کارخانه بازیافت هواپیمای خاورمیانه در همدان، بنا به درخواست وزارت دفاع کلید خورده و اقدامات اجرای این پروژه ملی به جریان افتاد.

به گزارش صبح الوند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند و با اشاره به معضل واردات و قاچاق، گفتند: ضعفهای قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است، و یا قاچاق آن از طریق دستهای خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد مشوّق‌هایی از جمله مشوّق‌های سرمایه‌گذاری را لازمه جهش تولید خواندند و افزودند: اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.

ایشان مشوق‌های اندک در بخش تولید و همچنین بالاتر بودن شاخص هزینه تولید کننده از هزینه مصرف‌کننده در برخی سالها را مانع پیشرفت تولید دانستند و گفتند: حرکت انقلابیِ جهش تولید در سال ۹۹ آغاز و با استقبال مردم مواجه شد و این حرکت باید در سال ۱۴۰۰ که در واقع آغاز یک قرن جدید است، ادامه پیدا کند.

تشکیل جلسه مقدماتی برای احداث کارخانه بازیافت هواپیما در همدان با حضور مسئولین وزارت دفاع

در پی فرمایشات نوروزی رهبری مبنی بر جهش تولید و مانع زدایی ها در این مسیر، مسئولین همدانی خبر خوشی را برای مردم کشور و بخصوص شهروندان استان همدان داشتند و افتتاح نخستین کارخانه بازیافت هواپیمای خاورمیانه در همدان، بنا به درخواست وزارت دفاع کلید خورده و اقدامات اجرای این پروژه ملی به جریان افتاد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرگزاری فارس، از تشکیل جلسه مقدماتی برای احداث کارخانه بازیافت هواپیما در همدان خبر داد و اظهار کرد: به منظور فعال سازی کامل فروردگاه همدان، ایجاد پروازهای مستمر از این فرودگاه، جلسه مشترکی با امیر سرتیپ بنی‌طرفی مشاور عالی وزیر دفاع و سردار طلایی‌نیک با حضور حجت‌الاسلام فلاحی در محل کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این نشست بر اشتغالزایی، فعالیت و پرواز مستمر از فرودگاه از استفاده کامل از ظرفیت استان تاکید شد افزود: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، توانمندسازی بومی و تولیدات استان مورد استفاده در بازیافت هواپیماها قرار خواهد گرفت از محورهای دیگر این نشست بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه امکان‌سنجی این پروژه با توجه به ظرفیت ها و موقعیت استراتژیک جغرافیایی همدان، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام اینکه دستور امکان سنجی و مطالعات مقدماتی پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی صادر شده است، اظهار کرد: ساماندهی هواپیماها و بازیافت آنها در فروردگاه همدان انجام خواهد شد که ظرفیت ارزشمندی برای اشتغالزایی پایدار، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های روز محسوب می‌شود.

چهره بین المللی همدان با احداث کارخانه بازیافت هواپیما

احمد حسین فلاحی، دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، در خصوص احداث کارخانه بازیافت همدان به خبرنگار عصر همدان گفت: این کارخانه به درخواست وزارت دفاع و همکاری سردار طلایی معاون پارلمانی صورت گرفته است.

وی افزود: در جلسه ای که با امیر سرتیپ بنی‌طرفی مشاور عالی وزیر دفاع و از افراد صاحب فکر داشتیم اتفاق نظر بر احداث بازیافت کارخانه در فرودگاه همدان شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی با راه و شهرسازی است که تعامل صورت گیرد و زمین هایی باید در اختیار قرار گیرد.

فلاحی افزود: افتتاح کارخانه بازیافت هواپیما از دو جهت اهمیت دارد یکی اینکه سرمایه کلانی در فرودگاه همدان بلا استفاده مانده است و دوم اینکه هواپیماهای فرسوده ای که فرودگاه های کشور را زشت و نازیبا کرده اند مورد ترمیم قرار گرفته دوباره قابل استفاده می شوند، ضمن اینکه چنین کارخانه ای نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: هوای خنک و مساعد همدان یکی از مهمترین عواملی است که برای احداث این کارخانه مطلوب است چرا که هوای شرچی و گرم باعث فرسوده شدن قطعات می شود.

فلاحی عنوان کرد: زمین های زیادی بلااستفاده در کنار فرودگاه قرار دارد که باید مورد ارزیابی قرار گیرند تا مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: گسترش صنعت هوایی بدون شک اشتغالزایی زیادی به دنبال خواهد داشت و همدان به یک چهره بین المللی تبدیل می شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با تمام تلاش به دنبال شکوفایی ظرفیت های بیشتر در همدان هستیم تا شاهد مهاجرت کمتر افراد تحصیلکرده باشیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کسب و کار هوایی بسیار گسترده است و اشتغالزایی بالایی را به دنبال دارد.

احداث کارخانه بازیافت هواپیما نقطه عطف در بهبود روند فعلی فرودگاه همدان است

عزیزاله یوسفی، معاونت فنی و عمرانی شهرداری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، گفت: احداث کارخانه بازیافت هواپیما یکی از نمونه بارز پروژه های عمرانی است که توسط وزارت دفاع و صنعت هواپیمایی کشور توسط نماینده مردم همدان و استانداری کلید خورده است.

وی افزود: هدف ایجاد کارخانه بازیافت هواپیما در راستای هدف ارتقا سطح اثر بخشی بر فرودگاه همدان است که باعث گسترش حمل و نقل و چهره بین المللی همدان می شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان گفت: ایجاد احداث کارخانه نقطه عطف در بهبود روند فعلی فرودگاه همدان است و باعث توسعه صنعت هوایی ودر حقیقت افزایش تولید می شود.

وی عنوان کرد: احداث کارخانه بازیافت هواپیما در همدان باعث گسترش اقتصاد گردشی و تمرکز سرمایه در شهر می شود.

جانمایی کارخانه بازیافت هواپیما در حال بررسی است

همچنین فرهاد فرزانه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان گفت: پروژه احداث کارخانه بازیافت همدان در حال پیگیری است.

وی افزود: به دنبال جانمایی هستند و اگر زمین مناسب پیدا شود این پروژه برای غرب کشور کلید می خورد.

فرزانه عنوان کرد: قطعات بازیافتی در همدان تولید می شوند و وزارت دفاع در حال پیگیری آن است.

معاون عمرانی استانداری ادامه داد: زمین های زیادی در اطراف باند فرودگاه همدان با فاصله کمی قرار دارند که باید کارشناسی شوند تا اقدامات کار انجام شود.

هر قدمی در جهت راهبردهای جایگزینی واردات، صرفه جویی ارزی و توسعه صادرات در راستای اقتصاد مقاومتی و اسلامی است

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان ایرانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در مقایسه بین فعالیتها، پروژه ها و طرح های اقتصادی مختلف اگر بخواهیم یک رتبه بندی و اولویت بندی قرار دهیم به نسبت ارزش افزوده ای که برای اقتصاد به ارمغان می آورند، پروژه هایی که زنجیره فعالیت و تولید را تکمیل می کنند در رتبه اول قرار می گیرند.

دلیل تعلق رتبه اول به” تکمیل زنجیره تولید” احیای ارزش افزوده زنجیره، حتی از صفر به صد است. زیرا مثلا” تا پروژه ای به حجم چند هزار میلیارد تومان تا تکمیل نشود نه تنها ارزش افزوده و سودی ندارد بلکه زیان آور خواهد بود،حتی دست کم استهلاک سرمایه را به دنبال دارد. احداث کارخانه بازیافت قطعات هواپیما در واقع چون در خدمت تکمیل زنجیره تولید قرار دارد مصداق صریح تمام کردن پروژه های نیمه تمام می ماند که از اهداف برنامه های پنجساله کشور است.

توسعه صنعت هوایی تقویت قوای دفاعی کشور را به دنبال دارد

این تحلیل گر اقتصادی عنوان کرد: امروز در راس اهداف و برنامه های ۵ ساله کشور تکمیل زنجیره تولید و پروژه های ناتمام قرار گرفته که ساخت کارخانه قطعات هم مصداق همین تکمیل زنجیره تولید است و مثل این است که ما سرمایه گذاری هنگفتی در یک پروژه راه انجام داده باشیم اما به علت عدم احداث تنها یک پل باقی مانده هیچ ارزش افزوده ای نداشته و دچار استهلاک زمانی و عدم النفع هزینه فرصت سرمایه عوایدی سرمایه می شود.

شیخی ادامه داد: تکمیل زنجیره تولید صنایع هواپیمایی در همین راستاست و صنایع هواپیمایی جزو صدر اولویت های صنایع دفاعی هستند چرا که امروزه در واقع دفاع هوایی چه با هواپیمای با سرنشین و بی سرنشین و پهباد و موشک های هدایت شونده و نقطه زن، انتحاری و بالستیک و غیره همگی بالاترین تاثیر را در تقویت قوای دفاعی کشور دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین احداث کارخانه بازیافت قطعات هواپیما را بایستی یک حرکت بسیار خوب در جهت تقویت بنیان دفاعی کشور تلقی کنیم و این پروژه ها منافع عظیم اجتماعی برای اشتغال جوانان و رفاه جامعه تحت پوشش و در واقع کم کردن نیاز به واردات و عدم وابستگی، خود اتکایی و خود کفایی به دنبال دارد

اقتصاد دان ایرانی گفت: هر قدمی در جهت راهبرد جایگزینی واردات، توسعه صادرات اعم از کالا یا خدمات داشته باشیم در واقع اهداف صرفه جویی ارزی ۴۰ ساله ما را تامین می کند.برای ما اظهر من الشمس است که با توجه به همت، عزم و تخصص و روحیه جهادی موجود در تشکیلات صنایع دفاعی، این پروژه تنها در بازیافت توقف نخواهد کرد و در آینده رکن تولید قطعات و کالاهای واسطه ای و نهایی در صنعت هوایی و صنایع مرتبط خواهد شد.

شیخی در پایان تصریح کرد: امروزه بایستی فعالیت های صنایع دفاعی را به عنوان یک شاخصی از جهاد اقتصادی و تلاش جهادی و خودباوری دانست و صمیمانه و خاضعانه از کلیه دست اندرکاران صنایع دفاعی و نظامی باید تشکر کنیم.

سرمایه گذاری های هنگفت در زمینه صنعت هوایی، زمینه ساز اشتغالزایی

بهنام ملکی، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سرمایه گذاری های هنگفت در زمینه هوایی و صنعت هواپیما می تواند زمینه اشتغالزایی را فراهم کند.

وی افزود: مدیریت قوی، و شفافیت و جذب نیروهای مناسب تاثیر بسیار مهمی در کارهای تخصصی دارند و در نهایت باعث توسعه و آبادانی منطقه می شوند.

به گزارش عصر همدان؛ توسعه صنعت هوایی یکی از اولویت های کارآفرینی در کشورهاست که باعث اشتغالزایی افراد زیادی در حیطه های مختلف می شود. این صنعت ضمن اینکه باعث افزایش قدرت دفاعی هوایی شده و سطح پروازها را کیفیت می بخشد، به عنوان یک صنعت ارز آور تاثیرگذار نیز می تواند مطرح شود.

انتهای پیام/آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان