اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. شهريور 1400 - 8:54   |   کد مطلب: 35338
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان تاکید کرد:
ضرورت تسریع در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بر تسریع بر طرح ساماندهی دستفروشان و رفع بی نظمی سطح شهر تاکید کرد.
ضرورت تسریع در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان

به گزارش صبح الوند، علی اکبر نظری در کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت که با موضوع بررسی عملکرد مدیریت کنترل نظارت و سازمان پسماند شهرداری همدان برگزار شد، افزود: مدیریت کنترل و نظارت یکی از قسمت های پر حاشیه شهرداری است که مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارند و با مشکلات عدیده ای مواجه هستند باید در این حوزه طرح و پیشنهاداتی ارائه شود تا خود شهروندان ضابطه مند شوند.
نظری با بیان اینکه برخورد پلیس ساختمان باید بر اساس اصول و قانون صورت پذیرد، گفت: برخوردهای نیروهای کنترل نظارت با ساخت و سازهای غیر مجاز باید کم شده و قانونمند شود.
وی  تاکید کرد: در برخورد با قانون شکنی باید نگاه‌ها یکی باشد و دوگانه برخورد نشود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان همچنین به فعالیت دستفروشان و روز بازارها در سطح شهر اشاره کرد و افزود: لازم است فعالیت دستفروشان در مکان مناسب و معینی صورت پذیرد.
علی اکبر نظری با تاکید بر ساماندهی دست‌فروشان اظهارکرد: پیاده راه‌ها برای آرامش مردم احداث شده است و حضور دستفروشان در این معابر علاوه بر آسیب های اجتماعی بالایی که دارند، باعث نارضایتی کسبه نیز شده است.
نظری ادامه داد: می‌توان در امر ساماندهی بساط گستران در معابر، از ظرفیت پارکینگ‌ها و گاراژهایی که تعطیل شده استفاده کرده و دست فروشان را به این مکان ها انتقال  داد.
نظریه همچنین در ادامه این جلسه به نحوه جمع آوری زباله و فعالیت زباله‌گردها در سطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: مدیریت پسماند شهرداری باید طرحی برای ساماندهی زباله گردها به شورا ارائه دهد.
 وی با تاکید بر اینکه مغازه های ضایعات فروشی در سطح شهر نیز باید جمع آوری شده و به خارج از شهر منتقل شوند، اظهار کرد: نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهر دپو شده‌اند که باید برای این نخاله‌ها سایتی در نظر گرفته شود.
*مسگریان: ضرورت آسیب‌شناسی معضلات دستفروشی
رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه دست فروشی پدیده‌ای است که در شهرهای بزرگ جهان وجود دارد گفت: با توجه به اینکه همدان از شهرهای مهاجرپذیر است که این مهاجرین به دلیل مشکلات اشتغال و بیکاری افراد برای کسب و درآمد مجبور به دستفروشی می‌شوند.
 محمود مسگریان اضافه کرد: در حوزه ساماندهی دستفروشان شهرداری اقدامات مناسبی را انجام داده است اما کافی نیست و در بعضی اماکن مورد اعتراض کسبه و مردم قرار گرفته از جمله ابتدای خیابان اکباتان که باید چاره اندیشی شود.
مسگریان به مشکلات اجتماعی دست‌فروشی و سد معبر اشاره کرد و اظهار داشت: هر یک از آنها آسیب‌هایی را در جامعه به دنبال دارد که باید آسیب‌شناسی شده و برای آنها برنامه‌های جهت ساماندهی اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه زباله گردی و ضایعاتی از پدیدهایی است که در سطح شهر مشاهده می‌شود، افزود: متولیان امر بایستی اقدامات کاربردی مشخصی را انجام دهند تا ضمن توجه به اشتغال این افراد از طریق استفاده از پیمانکاران مجرب به این وضع خاتمه داده شود.
*نظری: تاثیر دستفروشان در جذب گردشگر و ایجاد جذابیت در سطح شهر
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه با اشاره به ایجاد پیاده راه‌ها و تقویت حوزه گردشگری اظهار کرد : باید برای این پیاده‌روها برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت جهت فعالیت دستفروشان تدوین شود.
سعید نظری همچنین به فعالیت پزشکان در پیاده راه بوعلی اشاره کرد و گفت: در صورت راه‌اندازی شهرک پزشکان می‌توان برای انتقال مطب پزشکان به این شهرک اقدام کرد.
نظری همچنین با بیان اینکه در امر فعالیت دستفروشان بحث اشتغال بسیار حائز اهمیت است و باید در ساماندهی آنها با برنامه مناسبی وارد شد تاکید کرد: لازم است در زمینه ساماندهی دستفروشان ضمن شناسایی، کارت شناسایی برای آنها صادر شود و این افراد در ساعات مشخصی فعالیت داشته باشند.
وی فعالیت دستفروشان را در امر جذب گردشگر و ایجاد جذابیت در سطح شهر حائز اهمیت دانست.
 
* رحیمی‌فر: ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای نیروهای پلیس ساختمان
 عضو شورای شهر همدان نیز در این جلسه ضمن تشکر از مجموعه پسماند شهرداری همدان گفت: با توجه به کمبودهای مالی مجموعه مدیریت پسماند فراتر از فعالیت خود عملکرد داشته و نسبت به سنوات گذشته موفق عمل کرده است.
علی رحیمی‌فر همچنین با اشاره به اینکه در سنوات گذشته حقوق کارکنان سازمان پسماند معوقه داشت، یادآور شد: امروز سازمان در امر پرداخت به موقع حقوق پرسنل هم به نحو احسن عمل کرده است .
رحیمی ‌فر همچنین با تاکید بر این که نیروهای پلیس ساختمان باید آموزش‌های ضمن خدمت را بگذرانند افزود: در این دوره های آموزشی باید از روانشناسان نیز بهره گرفته شود.
وی با بیان اینکه بعضی از بخش‌ها در سازمان‌ها به عنوان ویترین اداره محسوب می‌شوند، اظهار داشت: واحد کنترل و نظارت نیز ویترین شهرداری است مدیریت شهری باید به گونه‌ای عمل کند که رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد.
 
*حیدری: ارزیابی مثبت عملکرد مدیریت پسماند شهرداری همدان 
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان هم عملکرد مدیریت پسماند شهرداری همدان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با تلاش و همت این مجموعه در این حوزه خدمات خوبی ارایه می شود.
مهدی حیدری به سایت زباله و اقدامات صورت گرفته در این سایت اشاره کرد و گفت: لازم است در راستای حفظ محیط زیست و پیشگیری از نفوذ شیرابه‌های به سفره‌های زیرزمینی، حوضچه‌های شیرابه‌های سایت زباله به بهره‌برداری برسد.
 حیدری همچنین در خصوص فعالیت اداره کنترل نظارت شهردای همدان، اظهار کرد: در برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی لازم است نیروهای پلیس ساختمان شهرداری بر مباحث حقوقی تسلط داشته باشند.
وی تاکید کرد: باید دوره‌های آموزشی برای نیروهای پلیس ساختمان برگزار شود تا آنها در برخوردهای خود قانونی اقدام کنند تا  نارضایتی مردم را به دنبال نداشته باشند.
 
*مردانی: نگاه مدیریت شهری به دست‌فروشان، بهینه سازی و ساماندهی است
 
معاون خدمات شهری شهرداری همدان هم گفت: نگاه مدیریت شهری به دست‌فروشان نگاه بهینه سازی و ساماندهی آنهاست.
حسین مردانی با بیان اینکه دستفروشی پدیده‌ای پذیرفته در تمام دنیا به‌حساب می‌آید، اضافه کرد: در بسیاری از شهرها، راهِ ساماندهی و نه برخورد و جلوگیری از فعالیت آنها اتخاذ می‌شود و مبنا را بر ساماندهی این قشر قرار می دهند چرا که حضور دستفروشان در فضاهای شهری، سبب سرزندگی این فضاهای عمومی می شود.
مردانی با بیان اینکه ساماندهی خیابان اکباتان اقدام ارزشمندی بود که انجام شد، گفت: در حال حاضر شرایط این پیاده ها قابل مقایسه با وضعیت گذشته نیست اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید ساماندهی صورت پذیرد.
مردانی اضافه کرد: برای ساماندهی روز بازارها و دستفروشان نیز افراد شناسایی شده‌ و برای آنها پرونده تشکیل شده است.
وی همچنین به ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در سطح شهر اشاره کرد و اظهارداشت: همدان جزو معدود شهرهایی است که وانت‌بارهای آن در سطح شهر ساماندهی شده است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت ضایعات فروشان در سطح شهر اشاره کرد و گفت: راه برون رفت از ساماندهی زباله گردها و جمع‌آوری زباله‌ها؛ تفکیک زباله از مبدا است که در این زمینه با سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده‌ایم و به زودی طرح اجرایی خواهد شد.
گفتنی است، در ادامه جلسه مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری همدان به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان