اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. مهر 1400 - 13:54   |   کد مطلب: 35426
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان؛
دامداران و صاحبان پروانه چرای دام به تمدید پروانه اقدام کنند
دامداران و صاحب پروانه چرای دام در اسرع وقت به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری محل اقامت خود مراجعه و نسبت به تهیه طرح مرتعداری وتمدید پروانه چرای دام های خود اقدام کنند.

به گزارش صبح الوند، اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان روز سه شنبه در مراسم واگذاری طرح‌های مرتعداری که در دفترخانه شماره ۲۱ شهرستان بهار برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بحث مدیریت و حفاظت از عرصه های مرتعی است و تا زمانی که مشارکت جوامع محلی وبهره برداران وجود نداشته نباشد مدیریت اصولی عرصه های منابع طبیعی ممکن نخواهد شد.

وی تهیه طرح مرتعداری و پلاک گذاری روستاها را از برنامه‌های سازمانی این اداره دانست و افزود: با انجام طرح تهیه مرتعداری برای تمام شهرهای استان همدان، بهره برداران، مراتعداران وجوامع محلی می‌توانند در بُعد حفاظتی گام های خوبی بردارند و وضعیت بهره وری از مراتع مطلوبتر خواهد شد.

خزائی در مراسم واگذاری طرح مرتعداری به نمایندگان عشایر وبهره برداران محلی شهرستان بهار اظهار داشت: در طرح مرتعداری بهره برداران محلی می توانند، به طرحهائی مانند احیاء واصلاح مراتع کمک کنند و پرورش طیور ، بوم گردی و گردشگری ، پروار بندی و پرورش دام اقدام کنند وبا این اقدام معیشت مردم نیز بهبود خواهد یافت وکمک شایانی به حفظ وتوسعه مراتع خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان افزود : دامداران و صاحب پروانه چرای دام در اسرع وقت به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری محل اقامت خود مراجعه و نسبت به تهیه طرح مرتعداری وتمدید پروانه چرای دام های خود اقدام کنند.

این مقام مسئول در منابع طبیعی گفت: براساس اطلاعیه دفتر امور مراتع سازمان جنگلها و مراتع آبخیزداری تمام دارندگان پروانه چرا ی دام تا هشتم اذر ماه سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتعداری تهیه کنند در غیر این صورت پروانه مرتعداری وچرای دام انها که به صورت موقت و یکساله صادر شده است ابطال خواهد شد و حق بهره برداری در مراتع را ازدست خواهند داد.

وی اظهار داشت: طرح مرتعداری، سند توسعه مراتع روستا بوده که دامداران و مرتعداران می توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت های اقتصادی ، کشاورزی و غیرکشاورزی با اولویت حفظ وتوسعه منابع طبیعی بپردازند واین خود عامل موثری در مهاجرت مردم به شهرها وحاشیه نشینی ومهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت : بهره برداران مراتع با تهیه طرح وارایه طرح مرتعداری روستا علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود می توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به اجرا گذاشته شود.

وی واگذاری طرح های مرتعداری را درراستای حفاظت وصیانت ازانفال وهمچنین احیای مراتع مهم دانست وبا اشاره به موضوع واگذاری طرحهای مرتعداری در شهرستان‌های استان یادآور شد: ۷ بهره بردار در سامانه عشایری منطقه دره قلعه بهاراز مزایای این طرح در راستای صیانت از مراتع بهره مند می‌شوند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان