اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. آبان 1400 - 12:52   |   کد مطلب: 35517
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان تأکید کرد: مدیریت‎شهری همگام با انجمن حمایت از بیماران کلیوی، فرهنگ اهدای عضو را در جامعه نهادینه کند.

به گزارش صبح الوند،  سعید نظری در نطق پیش از دستور صحن شورا با اشاره به اینکه۲۳ تا ۳۰ آبان ماه، با عنوان «هفته حمایت از بیماران کلیوی» در کشور نامگذاری شده است؛ گفت: افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان به‌ویژه شهر همدان با این بیماری، دست‌وپنجه نرم می‌كنند؛ از این‌رو اعضای شورای شهر موظف هستند تا در راستای تنویر و تشویق جامعه برای حمایت از این بیماران، قدم بردارند.

نظری با اشاره به آیه مبارک ۳۲ سوره مائده، که می‌فرماید: «هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده» و با توجه به اهمیت حمایت از بیماران کلیوی در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو، گفت: حرکت در امتداد این امور خیرخواهانه، قطعاً کار بزرگی است که انتظار می‎رود مدیریت‎شهری به همراه انجمن حمایت از بیماران کلیوی، در راستای ترویج و تبلیغ اهدای عضو به عنوان وظیفه عمومی، گام بردارد.

وی با اشاره به بازدید رئیس، نایب رئیس و رئیس کمیسیون فرهنگی شورا از انجمن حمایت از بیماران کلیوی همدان به‌منظور آگاهی از نیازها و مشکلات این انجمن و بررسی و رفع بخشی از این مباحث، افزود: عده‌ای از خیرین شهر گردهم، جمع شده‌اند تا حمایت‌های مالی و معنوی از مبتلایان به نارسايي مزمن كليه، صورت پذیرد.

نظری ادامه داد: با توجه به اینکه درمان نارسایی کلیه با دیالیز برای همگان هزینه‌بر خواهد بود؛ از این‌رو بدون کمک‌های انسان‌دوستانه امکان‌پذیر نیست.

نایب رئیس شورای شهر همدان با انتقاد بر رواج سبک نادرست زندگی غربی، گفت: متأسفانه آمار مبتلایان به بیماری نارسایی کلیه افزایش یافته است که این مهم به نحوه تغدیه، کم‌تحرکی، کاهش سیستم ایمنی بدن، عدم توجه به سلامت بدن و بروز بیماری‌های عفونی و... بازمی‌گردد.

نطری ادامه داد: انتظار می‌رود فرهنگ سبک زندگی غربی با رویکرد تخصصی پزشکان متخصص این امر در کشور بر محور فرهنگ سنتی و سالم ایرانی اصلاح شود؛ هرچند رویکرد وزارت بهداشت با محوریت حمایت از بیماران نارسایی کلیوی، ستودنی است.

وی معتقد است: این بیماری مزمن به درمان خاص و تخصصی نیاز دارد که بدون حمایت از مبتلایان به نارسایی کلیه، امکان‌پذیر نیست.

نایب رئیس شورای شهر همدان با اشاره به ارائه خدمات شایسته انجمن‌های حمایت از بیماران کلیوی به‌ویژه در شهر همدان، اظهار کرد: وظیفه پارلمان شهری همدان بر این است تا اهدای عضو به‌ویژه کلیه به‌عنوان فرهنگ عمومی جامعه شناخته شود.

به گفته نظری؛ بر اساس آمار رسمی کشور، سالیانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر نیازمند دریافت کلیه هستند که از سوی دیگر متأسفانه افرادی بسیاری هم دچار مرگ مغزی می‎شوند؛ از این‌رو می‌توان با متقاعد کردن خانواده‌های آنان، اشخاص نیازمند به اهدای عضو را نجات دهیم.

وی با تأکید بر اینکه دریافت کارت اهدای عضو امری ضروری است؛ گفت: بر اساس فتوای رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره)، فرمایشات مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس با دریافت کارت اهدای عضو، امکان اعلام آمادگی برای اهدای عضو در هر رده سنی چه در زمان مرگ مغزی و چه در قید حیات، وجود دارد.

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان