اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. آذر 1400 - 11:38   |   کد مطلب: 35563
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از پویش مردمی بذرکاری برای احیاء جنگل‌های زاگرس در همدان خبر داد.

به گزارش صبح الوند، صبح امروزنشست هماهنگی اجرای پویش مردمی بذرکاری برای احیاء جنگلهای زاگرس نشین با حضور نمایندگان دستگاه های اجرائی استان همدان در سالن جلسات این اداره کل با رعایت دستورالعملهای بهداشتی برگزار شد .
 اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اهمیت جنگلها در توسعه اقتصادی واجتماعی اظهار داشت: این طرح به صورت همزمان در ۱۱ استان زاگرس نشین از روز چهار شنبه  اجرا ئی می‌شود که سهم همدان در این پویش مردمی 95هکتار بذر کاری است.
او افزود: این طرح در مسیر‌های ورودی با مناطق جنگلی و مستعد احیا پایگاه ثابت اجرا می‌شود و بذر مورد نیاز در اختیار دوستداران طبیعت ومردم قرار می‌گیرد تا در مناطق تعیین شده  با راهمنائی کارشناسان منابع طبیعی کاشته شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ما تجربه موفقی در اجرای پروژه 1000هکتاری جنگلکاری در استان همدان داشته ایم وبا توجه به اتمام طرح کاداستر اراضی ملی اجرای این طرح مکان محور خواهد بود.
 وی افزود: 10شهرستان استان میزبان پویش مردمی بذرکاری برای احیا جنگل‌های زاگرس هستند که روز چهارشنبه 10آذر ماه سالجاری آغاز می‌شود و محدود به مهلت خاصی نیست و تا پایان فصل بذرکاری وهفته منابع طبیعی سالجاری ادامه خواهد داشت.
خزائی با اشاره به نقش مهم جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار افزود: فشار سرزمین به طبیعت وجنگلهای زاگرسی روبه افزایش است ویکی از اولویتها وبرنامه های سازمانی ما برای کاهش این موضوع وزاد آوری در جنگلها توجه و توسعه طرح های جنگلکاری در استانهای زاگرس نشین خواهد بود.
او با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس اهمیت ویژه ای در تامین آب وحفظ خاک دارند گفت: این جنگلها در معرض تهدیدات طبیعی و انسانی قرار دارندو چالشهای متعددی مانند تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای بیش از حد دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: پویش مردمی بذرکاری ۱۰ آذر ماه در 10 شهرستان استان همدان با مشارکت مردم، تشکلها، همیاران طبیعت، بسیج سازندگی، جوامع ومحلی وبهره برداران محلی انجام خواهد شد.
خزائی هدف از اجرای این پویش را احیاء و توسعه جنگل‌های زاگرس عنوان کرد و گفت: این بذر‌ها با مشارکت مردم طبیعت دوست استان  کاشته خواهند شد وتا پایان هفته منابع طبیعی 1400 ادامه خواهد داشت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان