اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. تير 1401 - 11:17   |   کد مطلب: 35977
روستای انصار الامام همدان که روزی دارای باغ های انگور بود و سرسبزی آن شهره عام و خاص بود، این روزها به پلاستیک و زباله می‌روید زباله‌هایی از جنس بی‌تدبیری و بی‌رحمی به محیط زیست که هیچ ارگان و نهادی پاسخگوی آن نیست.
آب شرب همدان زیر چتر آلودگی ضایعاتی ها/وجود 40 حلقه چاه آب در روستای انصار الامام/زم

به گزارش صبح الوند، وقتی در روستا قدم می‌گذاری و زمین‌های کشاورزی نیمه جان انصارالامام را می‌بینید به وضوح شیرابه‌ زباله‌هایی که وارد این زمین‌ها می‌شود قابل رؤیت است و با فضایی مواجه می‌شوید که بوی مرگ می‌دهد و از زمین‌های سرسبز منطقه چیزی باقی نگذاشته است.

شهردار مریانج که محدوده کارگاه های ضایعاتی تحت نظارت و مدیریتش است منکر آلایندگی بسیار بالای این واحدها نیست، اما معتقد است که انتقال آنان به محل جدید مستلزم ساز و کارهای اداری است.

 

شاید هم به قول یکی از اهالی روستای انصار الامام با توجه به اینکه بیشتر ملک های ضایعاتی ها در روستای ینگیجه است و به دهیاری مربوط می شود ولی حالا وقتی شهرداری فهمیده در آمد خوبی دارند به آنها پلاک داده و خدمات شهری به آنها می دهد.

 

کشاورزی بی رمق این روزهای روستای انصار الامام که خروجی آن محصولاتی آسیب دیده است توجه هر کسی را به این منطقه جلب می کند، که چه مواد پای چنین محصولاتی ریخته می شود تا آنها به این روز بیافتند و اگر این مواد با محصول کشاورزی چنین می کنند با بدن انسان چه ها می کنند؟

 

فرهادی کشاورز نمونه که در این روستا مشغول است به خبرنگار ما گفت: تمام قسمت ها ضایعاتی ها باغ های انگور بودند باغ ملاعلی معصومی همدانی نیز درهمین محوطه قرار داشت که بسیار معروف بود اما امروز چیزی از کشاورزی باقی نمانده است، تا اعتراضی می کنیم آن را سیاسی و حزبی کرده و درد مردم بیان نمی شود، اما آنچه در حال رخ دادن است بازی با جان مردم است.

 

وی افزود: از سال 90 شاهد حضور پررنگ ضایعاتی ها در این روستا هستیم اما صدایمان به جایی نرسید، من خودم خانوده ام را از این روستا برده ام چرا که آب آن آلوده و تمام روستا بیمار است، در بین اهالی روستا در چند سال اخیر شاهد سرطان های بیشماری بوده ایم که نفس خانواده ها را بریده است.

 

این شهروند دغدغه مند تاکید کرد: چندین بار آب های اینجا به مرکز تحقیقات برده شده و مقدار سم آن به حدی بوده که از اعلام آن خودداری می کردند، شاید کسی که در بالاشهر باشد دغدغه ای نداشته باشد اما باید بدانیم چهل حلقه  چاه در زمین های این روستا وجود دارد و بیش از نیمی از آب شرب همدان از همین چاهها تامین می شود، چاههایی که به شیرابه های ضایعاتی آلوده است.

 

وی افزود: تمام پسماندهای بیمارستانها وارد ضایعاتی ها و در همین محل آسیاب و بعد با مواد سنگین شسته می شوند، در نهایت در چاههایی که به عمق 15 تا 20 متر کنده شده با مواد نفتی شسته می شوند، و تمام چاه های آب در زیر دست شیرابه ها قرار دارند بنابراین آلوده می شوند.

 

فرهادی ادامه داد: مسئولین از آمار بالای اشتغالزایی در این منطقه خبر می دهند؟ اما به چه قیمت؟

 

وی با بیان اینکه چاههای آب کشاورزی همدان با اکثر استانها فرق می کند گفت: برخی استانها دو کشت دارند ولی همدان یک کشت دارد و چاهها از برج 2تا6 نهایتا آب از آنها برداشت می شود و بعد از آن خاموش هستند ، بنابراین وارد ابهای شرب زیر زمینی می شوند که در چند کیلومتری چاههای کشاورزی قرار دارند.

 

گفتنی است: در حال تهیه این گزارش اداره آب در حال حفر چاه آب شربی در یکی از زمین های کشاورزی منطقه بود.

 

در گزارش های بعدی نظر مسئولین مربوطه را خواهیم شنید.

انتهای پیام/ آ 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان