اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مهر 1401 - 9:37   |   کد مطلب: 36108
"محمدعلی مجاهدی"، شاعر آیینی کشورمان غزلی را به مناسبت هفته دفاع مقدس سروده است که یادآور مجاهدت رزمندگان سوخته فراجا در اغتشاشات اخیر نیز هست.

به گزارش صبح الوند، لطف ا... شیبانی، فرماندار شیراز در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون اغتشاشات اخیر در شیراز گفته است: 

"ماموران نیروهای انتظامی همواره در تلاشند تا هیچ برخوردی با مردم نداشته باشند و اگر سنگ و چوبی هم از طرف مردم به آنها پرتاب یا زده می‌شود آن‌ها هیچ عکس العملی نشان ندهند! 

*البته که وظیفه مأموران ضد اغتشاش جلوگیری از برخورد تا سر حد امکان است. اما باید این نکته را در نظر داشت که فردی که در اغتشاش غیر قانونی شرکت می کند هرگز مردم نیست. خاصّه آنکه مبادرت به پرتاب سنگ و چوب هم بکند!

فلذا این انگاره بایستی از ذهن مسئولان ذیربط خارج شود که به اوباش و اشرار به چشم مردم نگاه کنند. زیرا این نگاه غلط و این "ترحّم بیجا" موجب پرچم سوزی، آسیب دیدن مأموران و شهروندان عادی و هتک آبروی کشور می شود.

مسئله مهمتری که در انگاره غلط فرماندار شیراز وجود دارد، تأکید بر این است که مأموران ضد اغتشاش حتی الامکان نسبت به پرتاب سنگ و یا حملات با سلاح سرد هم هیچ واکنشی نشان نمی دهند!

کدام منطقی می تواند این سخن غلط را بپذیرد؟

آیا مأموران ضد اغتشاش باید زیر ضربات سنگ و چوب و چاقو فقط بایستند و هیچ کاری نکنند؟

آیا همین انگاره های غلط موجب آسیب دیدن برخی مأموران پلیس در اغتشاشات نمی شود؟

بماند که بر اساس اطلاع چند سال قبل ما، چنین روشی هم در یگان ویژه فراجا تعقیب نمی شود و اغتشاشگران به محض اینکه مبادرت به برخوردهای تند و رفتارهایی مثل سنگ پرانی کنند باید با عکس العمل شدید مواجه شوند.

انتقاد اصلی آنجاست که بیان چنین سخنان نادرستی از جانب مقامات ذیربط امنیتی؛ سبب کاسته شدن از انگیزه ها برای امنیت‌بخشی و رفتار معقول علیه اغتشاشگران می شود.

ضمن اینکه احساس عدم امنیت شدیدی را نیز در ذهن مردم ایجاد می کند. آنجا که شهروندان وقتی ببینند پلیس زیر ضربات لگد و سنگ و چوب اغتشاشگران در حال خرد شدن است قطعا به این نتیجه می رسند که این پلیس توانایی امنیت بخشی به آنها را هم ندارد.

آموزش مفادّ امنیتی به مقامات ذیربط و ایضا آموزش باید و نبایدهای قانونی از نظر یگان ویژه فراجا به مردم از ضرورت های زیست اجتماعی معقول است.

*** 

تغییر معادله نظام پس از اغتشاشات خیابانی!؟

 

عزت ا... ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و رئیس سابق سازمان صدا و سیما اخیرا در یک توییت نوشته است: بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. بر خلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم. [2]

*منظور آقای ضرغامی از این موضع اعتدالی تعطیل کردن گشت ارشاد بلافاصله پس از اغتشاشات اخیر است.

ما قضاوت درباره نظر ضرغامی را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

*** 

هم‌داستانی یک غزل دفاع مقدس با رزمندگان سوخته فراجا

[تغییر معادله نظام پس از اغتشاشات خیابانی!؟ / تعبیر اشتباه فرماندار شیراز درباره "یگان ویژه"] محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی کشورمان قطعه شعری را به مناسبت هفته دفاع مقدس سروده و منتشر کرده است. [3]

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجاهدی در این غزل که به شهیدان بی‌نام و نشان جنگ تحمیلی تقدیم کرده، آورده است: 

 سوخت آن سان که ندیدند تنش را، حتی
گرد خاکستریِ پیرهنش را، حتی

 در دل شعله چنان سوخت که انگار ندید
هیچ‌کس لحظه افروختنش را حتی

حیف ازین دشت پر از لاله گذشت و نگذاشت
 برگی از شاخ گل نسترنش را حتی

داغم از اینکه نمی‌خواست که گلپوش کنند
با گل سرخ شقایق  بدنش را حتی

داشت با نام و نشان فاصله آن حد که نخواست
بر سرِ دست ببینند تنش را حتی

 دل به دریا زد و دریا شد و اما نگذاشت
موج هم حس کند آبی شدنش را حتی

چه بزرگ است شهیدی که نهد بر دل تیغ
 حسرت لحظه سر باختنش را حتی

 نتوان گفت که عریان‌تر ازین باید بود
با شهیدی که نپوشد کفنش را حتی

دوش می‌آمد و می‌خواست فراموش کند
خاطرم، خاطره سوختنش را حتی
 

*شعر خوش‌مضمون آقای مجاهدی اگرچه یادآور شهدای گلگون‌کفن جنگ تحمیلی و همه آن جوانمردانی است که در طول 8 سال دفاع مقدس؛ خاک و آبروی ایران و ایرانی را حفظ کردند اما چند رزمنده عزیز نیروی انتظامی که در حوادث اخیر در میان شعله های آتش اغتشاشگران و اراذل قرار گرفتند نیز الحق و الانصاف توانستند معنی و مضمون این غزل زیبا را به رأی العین عیان کنند.

رزمندگانی که در اوج غربت اما جان خود را کف دست گرفتند تا هیچ گردی بر دامن امنیت مردم قرار نگیرد. و به قیمت سوختنشان در میان شعله های وصل اما تا آخر مقاومت کردند و رضای الهی را در مقابله با اوباش و حفظ امنیت ایران و ایرانی جستجو کردند.

ارج نهادن بر اقدام اینان و گرامیداشت خانواده های معزز آن از ضرورت هاییست که امنیت آینده مردم بسته به آن است...

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان