اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. مهر 1401 - 15:53   |   کد مطلب: 36111
شماری از ائمه جمعه استان همدان‌گفتند: بعضی اوقات به جای اینکه صرفا برخی رفتارهای نوجوانان را سرزنش کنیم باید به طرح‌ها و نظام فرهنگی خود بیاندیشیم. به نظامات برگزاری جشنواره‌ها‌یا ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها. وقتی نظام فرهنگی ما مرجعیت را به دست سلبریتی‌های سست‌عنصر و بی‌منطق می‌سپارد، وضعیت اینچنین می شود و جوان و نوجوان به بیراهه می‌رود.

به گزارش صبح الوند، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌ ظهر امروز در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه همدان با بیان اینکه باید در مسائل مختلف به ویژه مسائل سیاسی تقوا پیشه کنیم و در قضاوت‌های خود مراقب باشیم اظهار کرد: باید مراقب کنیم در فتنه‌ها دین خود را از کف ندهیم.

وی امنیت همه جامعه به هم گره خورده است اظهار کرد: با توجه به این اصل مهم باید برای حل مشکلات به روش گفت‌وگو اقدام کرده و در فضایی مسالمت‌آمیز مشکلات را طرح و رفع کنیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه امروز تمدن غربی به بهانه‌های مختلف بزرگ‌ترین تقابل را با زنان دارد گفت: در اغتشاشاتی که گاهی در کشورهای مختلف رخ می‌دهد برخورد پلیس با زنان بسیار ناشایست است اما در اینجا صحبتی از حقوق زنان و دفاع از آنان نمی‌شود و رسانه‌های غربی نیز در این زمینه مطلبی منعکس نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز در سازمان ملل اعلام کردند که بزرگترین ظلم به حق زن را تمدن غربی روا داشته است به طوری که سال گذشته ۸۰ زن در آمریکا کشته شده و چرا در مورد اینها حرفی زده نمی‌شود گفت: هیچ مکتبی مثل اسلام برای زن شان و کرامت قائل نشده است.

شعبانی با تأکید بر اینکه درگذشت یک هموطن کرد، به دلیل ایست قلبی حادثه بسیار تلخی است که قلب هر انسانی را آزرده می‌کند گفت: باید موضوع بررسی شود و در راستای عدالت هر کس که کوتاهی کرده و مقصر است، مشخص شود و دلیل آن هم صادقانه به مردم اعلام گردد.

در اجرای عدالت فرقی نمی‌کند که شهروند شما کم‌حجاب بوده یا باحجاب

وی با بیان اینکه در اجرای عدالت فرقی نمی‌کند که شهروند شما کم‌حجاب بوده یا باحجاب و باید در این زمینه موضوع بررسی شود گفت: البته موضوع در حال بررسی نیز هست.

امام جمعه همدان با بیان اینکه تاکنون گزارشی در خصوص اینکه اتفاق خاصی افتاده، ارائه نشده و اگر هم موضوعی باشد باید آن را شفاف به مردم اعلام کنیم تأکید کرد: هنوز هیچ منبعی در ارتباط با قصور افراد در این حادثه اعلام رسمی نکرده و چیزی مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه بیانیه‌هایی که علیه نیروی انتظامی صادر شده، سندیتی ندارد چون هنوز دلیل مبنی بر قصور ارائه نشده است گفت: بر فرض اگر هم کسی قصوری کرده باشد و حتما باید با او برخورد شود، سوال اینجاست چرا کل مجموعه نیروی انتظامی و کل نظام را زیر سوال بردید، آیا شما حجت شرعی دارید؟

شعبانی با تأکید بر اینکه تضعیف نیروهای امنیتی خیانت به کل کشور است گفت: کدام عقل سلیم می‌پذیرد نیروهایی که باید اقتدار داشته باشند تا امنیت را برای جامعه و شهروندان ایجاد کنند تضعیف شوند؟ و جالب آنکه خیلی از افراد که نظام را متهم کردند در مواردی که سند قطعی بر قتل وجود داشت سکوت کردند.

وی ادامه داد: اگر قرار است از حقوق بانوان دفاع کنیم که دفاع هم خواهیم کرد و مدافع حق بانویی که از دنیا رفته نیز خود ما هستیم، باید به موضوع همه‌جانبه نگاه کرد، چرا برخی آقایان در بعضی موارد سکوت می‌کنند، چرا در جایی که از سر زن مظلومی چادر کشیده می‌شود سکوت می‌کنید؟ چرا در جایی که بانویی مورد ظلم آشوبگران قرار می‌گیرد ساکت می‌شوید؟

امام جمعه همدان با بیان اینکه این افراد با تحریک احساسات جامعه مقصر هستند و باید با آنها برخورد جدی شود گفت: توهین به مقدسات، مساجد و امامزاده‌ها و آتش زدن قرآن و مسجد محکوم است، چطور می‌شود کسی جرات کند قرآن آتش بزند و به اماکن مقدس حمله کنند؟ تسامح در برخورد با توهین‌کنندگان با مقدسات باعث شده شاهد این اتفاقات باشیم.

توهین به دین خدا و مقدسات قابل گذشت نیست

وی خطاب به مسوولان گفت: آیا می‌دانید در فضای مجازی به دین خدا توهین می‌شود؟ توهین به مسوولان و روحانیت و… قابل گذشت است اما توهین به دین خدا و مقدسات قابل گذشت نیست.

شعبانی ادامه داد: اینکه در فضای مجازی به دین خدا توهین می‌شود و برخوردی نمی‌شود طبیعی است به این وضعیت برسیم، حالا یا مسوولان امر بی‌خبر هستند و یا بی‌تفاوت هستند که مورد اخیر بدتر از مورد اول است، باید حدود الهی در این زمینه اجرا شود نه اینکه نادیده گرفته شود.

وی رها شدن فضای مجازی را یکی دیگر از دلایل اتفاقات امروز دانست و گفت: نسل جوان مظلوم کشور در فضای مجازی رها شده و این فضا به دست دشمن سپرده شده‌ است، اغلب افرادی که در اعتراضات شرکت داشتند نوجوان بودند، ما اینها را در دست پلید دشمن رها کرده‌ایم و بعد می‌گوییم چرا می‌آیید اعتراض می‌کنید؟

امام جمعه همدان اظهار کرد: متأسفانه کسانی که در این کشور متولی فضای مجازی هستند بی‌توجهند در صورتی که نباید چنین باشد.

وی با بیان اینکه دلیل برخی از این حوادث نیز به خاطر نظام فرهنگی ماست گفت: به جای اعتراض به آن نوجوان که به او بگوییم چرا اعتراض می‌کنی یا چرا حجابت مشکل دارد؟ که البته در این زمینه نیز باید با ملاطفت با او صحبت کرد، باید حواسمان به نظامی فرهنگی‌مان باشد.

شعبانی ادامه داد: گاهی به جای سرزنش آن نوجوان باید به طرح‌ها و نظام فرهنگی خود بیاندیشیم، جشنواره‌ها را چه کسی برگزار می‌کند؟ فیلم‌ها و سریال‌ها دست کیست؟وقتی نظام فرهنگی ما مرجعیت را به دست سلبریتی‌های سست‌عنصر و بی‌منطق می‌سپارد با این وضعیت مواجه می‌شویم و جوان و نوجوان به بیراهه می‌رود.

سلبیریتی‌های سست‌عنصر را در جامعه برجسته کرده‌اند

وی ادامه داد: ما انسان‌هایی را در جامعه برجسته کردیم که سست‌عنصر هستند و منطق ندارند، در جشنواره‌ها پوشش‌های خاص را به نوجوان ارائه می‌دهید بعد می‌گویید چرا پوشش تو چنین و چنان است؟

امام جمعه همدان با بیان اینکه بنده اصلا دنبال تایید این اتفاقاتی که در خیابان رخ داده نیستم اما باید به نظام فرهنگی و ارزشی خود فکر کرده و از آن محافظت کنیم گفت: متأسفانه برخی از مسوولان ما هم تلقی درستی از فرهنگ ندارند، ساختارها و نظام هنجاری و ارزشی ما باید اصلاح شود، باید ببینیم الگوی نوجوان ما چه کسی است؟ برای اویی که اگر شبهه‌ای ایجاد شده چه کسی الگو بوده است و چه کسی می‌خواهد از آن سوء استفاده کند؟

وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی نیز در اتفاقات این چنینی تاثیرگذار است که باید به آن نیز فکر کرد گفت: باید بین اکثریتی که صرفا معترض هستند و شبهه دارند با اقلیتی که برنامه آشوب دارند و آموزش‌دیده هستند تفکیک قائل شد، مردم همدان مسجد و امامزاده آتش نمی‌زنند مشخص است که در بین معترضان عده‌ای آموزش دیده‌اند که قصد دارند نسل جوان و نوجوان را فریب دهند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید مراقبت کنند نوجوانان با تصمیمات احساسی آینده و سلامت خود را تباه نکنند گفت: این‌ها فرزندان ما هستند و باید با آن‌ها حرف زد، من از آموزش و پرورش و سایر نهادها درخواست دارم افرادی که قابل شناسایی هستند معرفی شوند تا با تک تک آن‌ها صحبت شود و البته حرف آنها هم شنیده شود.

وی با بیان اینکه اینها دختران و پسران ما هستند و نیروی انتظامی و جامعه مراقبت کند اینها آسیب نبییند گفت: گاهی از مواقع این افراد از سوی آشوبگران آسیب می‌بییند و باید در این زمینه هشدار داده شود.

دشمن به دنبال سوءاستفاده از احساسات پاک و مطالبات قانونی مردم است

شعبانی از قوه قضائیه و نهادهای ذیربط خواست با افرادی که مسجد و امامزاده آتش زدند قاطعانه برخورد کنند و در ادامه گفت: میلیاردها تومان به شهر همدان خسارت وارد شده است، افرادی که با برنامه آمدند و نوجوانان را فریب دادند باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه بار دیگر تأکید می‌کنم باید با اغتشاشگران و مفسدان اقتصادی، سیاسی و متعرضان به اموال مردم قاطعانه و قانونی برخورد شود گفت: امروز دشمن به دنبال سوءاستفاده از احساسات پاک و مطالبات قانونی مردم است.

امام جمعه همدان تأکید کرد: دشمن به دنبال تجزیه ایران بوده و هست باید نسل جوان را آگاه کنیم که اگر دشمن وارد کشور شود هیچ امنیتی برای مردم باقی نخواهد ماند.

وی در پایان سخنانش تبیین دفاع مقدس، روایت‌های درست از آن ناظر بر دلیل دفاع از کشور و دشمن‌شناسی را از موضوعات مهم مورد توجه دانست و بر اهمیت آن تأکید کرد./فارس

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان