اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. بهمن 1401 - 9:37   |   کد مطلب: 36382
علی‌اکبر نظری در کمیسیون خدمات شهری شورا با موضوع احداث پایگاه چند منظوره مدیریت بحران در شهر با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، رییس هلال احمر شهرستان همدان و مدیران مناطق شهرداری، اظهار کرد: شهر همدان به عنوان شهر تاب‌آور شناخته شده و این نکته نقطه عطفی است که در حد توان در این زمینه کوشیده و در بحث پیشگیری به منظور کمک به مدیریت بحران در شهر چاره‌اندیشی کنیم.

به گزارش صبح الوند،  علی‌اکبر نظری در کمیسیون خدمات شهری شورا با موضوع احداث پایگاه چند منظوره مدیریت بحران در شهر با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، رییس هلال احمر شهرستان همدان و مدیران مناطق شهرداری، اظهار کرد: شهر همدان به عنوان شهر تاب‌آور شناخته شده و این نکته نقطه عطفی است که در حد توان در این زمینه کوشیده و در بحث پیشگیری به منظور کمک به مدیریت بحران در شهر چاره‌اندیشی کنیم.

وی با بیان اینکه مهار بحران ارزش بالایی دارد، گفت: باید هر چه بیشتر بحث پیشگیری را در شهر تقویت کنیم و تدابیر لازم به منظور احداث پایگاه‌های چند منظوره مدیریت بحران در شهر اندیشیده شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: با بررسی‌های لازم به صورت تخصصی در هر چهار منطقه سالن‌هایی به منظور ایجاد پایگاه‌های چند منظوره مدیریت بحران پیش‌بینی شود.

نظری در ادامه با اشاره به بارش برف و اقدامات انجام شده در بحث برفروبی، افزود: بسیاری از مجموعه‌ها شهرداری را علیرغم زحمات وافر و سنگین مدیران متهم به کم‌کاری می‌کنند اما باید قبول کنیم کاری با این وسعت قطعاً مشکلاتی در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی روزهای آینده نیز بارش برف را خواهیم داشت و باید دقت و برنامه‌ریزی‌های لازم باشد، تصریح کرد: در نوع برداشت برف‌ها نیز دقت شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: نمک‌پاشی نیز به آب‌های زیرزمینی، گیاهان، زیرساخت‌ها و آسفالت آسیب می‌رساند و در این خصوص نیز فرهنگ‌سازی ضروری است که باید معاونت فرهنگی شهرداری در آموزش شهروندی به این موضوع نیز ورود کند.

نظری در ادامه و در توصیه به شهردار خاطرنشان کرد: شورا متشکل از 11 عضو بوده و شهردار باید بر اساس نظر همه اعضا و نه فقط نظرات و دیدگاه تعدادی از اعضا تصمیم‌گیری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مدیران شهرداری نباید به احدی وابسته باشند، یادآور شد: وظیفه شهرداری، خدماتی و خدمت‌رسانی به مردم است و این مهم برای ما ملاک است.

*حیدری: اسکان اضطراری از وظایف اصلی شهرداری در مدیریت بحران است

رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه مقوله مدیریت بحران به عنوان یک موضوع چند وجهی، بخشی از پازل مدیریت و بر عهده شهرداری است، اظهار کرد: البته به جز شهرداری دستگاه‌های دیگری همچون هلال احمر در مدیریت بحران نقش دارند.

مهدی حیدری با تاکید بر مدیریت بحران در مدیریت شهری، گفت: در این موضوع باید بودجه تامین شده و دستگاه‌ها با تمام توان ظرفیت‌ها و آورده‌های خود را پای کار بیاورند.

وی اسکان اضطراری را مهمترین نکته بعد از وقوع بحران در مدیریت برشمرد و بیان کرد: در بحران‌ها اسکان اضطراری پیش می‌آید که باید در این خصوص نیز تدابیری اندیشیده شود.

رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان افزود: در کش و قوس مشغله‌های روزانه نباید از بحران غافل شد و اکنون وظیفه شهرداری در حوزه مدیریت بحران بسیار گسترده است.

حیدری آواربرداری در زمان وقوع زلزله و سیل را از نکات مهم عملیاتی در این بحران‌ها دانست و تصریح کرد: در سازمان خدمات موتوری شهرداری ۱۵۰ راننده داریم که باید در زمینه آواربرداری آموزش‌های تخصصی لازم به آنها ارایه شود.

وی خواستار ایجاد پایگاه لجستیکی امداد و نجات با شعاع پوشش‌دهی 300 کیلومتر شد و ادامه داد: با ایجاد این پایگاه در صورت نیاز به آواربرداری امکان اعزام تجهیزات وجود دارد.

*سنجربیگی: ایجاد پایگاه پشتیبانی منطقه‌ای تاب‌آوری، امکانات و فرصت‌هایی را برای شهر ایجاد می‌کند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه در وقوع بحران چاره‌ای جز پاسخ نداریم، اظهار کرد: پیشگیری و ایجاد  آمادگی لازم از قبل لازمه پاسخ مناسب در بحران‌هاست.

علی سنجربیگی به اقدامات انجام شده از سه سال گذشته به منظور ایجاد پایگاه پشتیبانی منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت همدان در کوریدور مرکز- شمال به جنوب و غرب کشور و برخورداری از دو فرودگاه و زیرساخت آزادهراه و راه‌آهن، ظرفیت امدادرسانی به کل کشور را داریم.

وی با تأکید بر اینکه همدان از نظر زیرساختی و پدافند غیرعامل مناسب‌ترین منطقه به منظور ایجاد پایگاه پشتیبانی منطقه‌ای است، بیان کرد: متأسفانه مشکل زمین در استان داریم و به منظور ایجاد پایگاه حداقل به 30 هکتار زمین است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان افزود: ایجاد پایگاه پشتیبانی منطقه‌ای و پایگاه‌های چند منظوره، تاب‌آوری، امکانات و فرصت‌هایی را برای شهر ایجاد می‌کند.

سنجربیگی با اشاره به ایجاد مراکز مدیریت بحران شهری در برخی شهرها تصریح کرد: انتظار داریم در مناطق مختلف شهرداری سالن‌های چند منظوره مدیریت بحران در شهر داشته باشیم و اگر آمادگی لازم را نداشته باشیم در حادث شدن بحران کاری از ما ساخته نیست.

وی خواستار کمک اعضای شورا در ایجاد پایگاه پشتیبانی منطقه‌ای و پایگاه چند منظوره مدیریت بحران شد و ادامه داد: مهمترین نیاز ما مراکزی برای نگهداری اقلام ضروری است و درخواست داریم سالن‌های ایجاد شده چند منظوره در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان خاطرنشان کرد: درخواست دیگر این است که پارک‌های جدیدالاحداث سطح شهر دو منظوره و با امکان اسکان اضطراری باشد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان