اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. ارديبهشت 1402 - 13:47   |   کد مطلب: 36630
نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان در جلسه صحن شورا ارتباط نظام شهرسازي و مدیریت شهری با نظام اجتماعی را مانند ظرف و مظروف دانست و اظهار كرد: شهرداري‌ها در طراحي ظرف مي‌توانند نقش‌آفرين باشند، گرچه وزارت راه و شهرسازي بيشتر از شهرداري نقش دارد اما مجموعه شهرداري مي‌تواند در اين زمينه نقش قابل توجهي ايفا كند.

به گزارش صبح الوند، حجت الاسلام ناصر صفري افلاكی با بيان اينكه بین اعضای کمیسیون‌هاي ماده ۵، در نقش شهرداری می‌تواند قوي‌تر و تعیین کننده باشد چون تصمیمات در زمين شهرداري اتخاذ می‌شود و مدير اجرايي هم شهرداري است.

وی افزود: بين همه عناصر، عنصر مسجد يك عنصر اصيل است كه ظرف و محتوا را همزمان باهم دارد و هيچ ساختاري در منابع ديني و قرآن كريم نداريم كه پيشينه بيشتري از مسجد داشته باشد.

وي با بيان اينكه قرآن كريم مي‌فرمايد خانه مردم جلوتر از خانه خود افراد و آحاد جامعه است و به شكل نمادین بيان شده كه مسجد، خانه مردم و اولين خانه مردم است گفت: خانه اجتماعي ما خانه خداست كه مهمتر از خانه فردي ما است و اين نشان مي‌دهد نقش اجتماعي ما مهمتر از نقش فردي ماست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اينكه شاخص‌هاي اجتماعي و يا هويت‌هاي اجتماعي تربيت‌كننده‌تر از شاخص‌هاي فردي است افزود: وقتي براي جامعه مسير تعالي را فراهم كنيم، قطعا افراد و آحاد بهتر و سريع‌تر در آن رشد مي‌كنند تا اينكه بخواهيم نسخه‌هاي فردي و فقه فردي را مورد توجه قرار دهيم.

وي با بيان اينكه افراد خاص و اولياي خاص نيز در شرايط محيطي آلوده به ندرت مي‌توانند رشد كنند بيان كرد: در انقلاب اسلامي جامعه‌سازي مدنظر صورت نگرفته و فرد محور پيش رفتيم و متاسفانه ما شرايط اجتماعي را به هم زديم.

صفري افلاكی با اشاره به اينكه شهرهاي ما شهرهاي جامعه‌سازي نبوده‌اند و به نسبت انسان‌هاي موثر هم كمتر تربيت شدند افزود: در زمان جنگ تحميلي اقشار و اصناف مختلف نقش‌آفريني داشتند و اين كار را هم مسجد انجام مي‌داد و جامعه ما از زمان استقرار اسلام تا 50 سال پيش به اين‌گونه پيش رفته بود و در بطن جامعه، كوچه، محله، این مسجد بود که یک تنه كار مي‌كرد.

وي با تاكيد به اينكه دوره طلایی دفاع مقدس را مسجد پدید آورد و این  مسجد بود كه اسلام را با آن همه فشارها در دوره قاجار و نيز پهلوی نگه داشت و آن فشارها و تهدیدها تبديل انقلاب اسلامی شد اضافه كرد: امروز چاره‌ای جز زنده‌سازی مسجد نداریم، در حوزه سخت افزار نيز عنصري به اندازه مسجد از لحاظ كمي و كيفي در جای جای کشور وجود ندارد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره اینکه ما باید نگاه خود را به مسجد تراز با آن كاركرد اجتماعي تغيير دهيم قطعا مسجد جاي همه خواهد بود و شبانه‌روز فعاليت خواهد داشت، بيان كرد: برای ساخت و جانمایی مسجد هیچ کسي به اندازه شهرداری قدرت ندارد که شهرداری باید شرایطی را فراهم کند که برنامه‌هایی مثل آموزش شهروندی، ورزش محلات و آموزش شهروندي در مساجد برگزار شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان