به گزارش صبح الوند به نقل از پلیس فتا برای ورود به هر فضایی باید با قوانین آن آشنا باشیم و در عرضه تجارت الکترونیکی نیز باید قواعد و مقررات مربوط به فضای مجازی را بشناسیم تا بتوانیم خرید ایمن و مطمئنی داشته باشیم.یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه های مجازی به شرح ذیل می باشند :
۱- شناسایی مالک فروشگاه و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.
۲- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
۳- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
۴- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
۵- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
۶- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاههای مجازی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایتهایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید.
ساماندهی سایتهای تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی بهخصوص B2C (ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان)خواهد بود. به نحویکه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایتها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت میشناسند، اقدام به خرید می کنند.
همه متقاضیان خریدهای اینترنت میتوانند اطلاعات کامل را از سایت www.enamad.ir بگیرند. برای اطمینان از اصالت آن نیز کافی است که در سایت فروشگاه روی آن کلیک کنند و در صفحه باز شده اطلاعات کامل را ببینند و یا با مراجعه به این سایت در قسمت فهرست فروشگاههایی که این نماد را گرفتهاند در فایل اکسل موجود نام فروشگاه مورد نظر خود را بیابند.
دیدگاه شما