به گزارش پایگاه خبری صبح الوند به نقل از ستاد خبری بیستمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، دومین کارگاه کارگردانی تئاتر کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری همدان برگزار شد.
قطبالدین صادقی با حضور در این کارگاه ابتدا به بیان مطالبی در خصوص بازیگری پرداخت و اظهار کرد: تئاتر امری سازنده برای بازیگری است و بازیگران بزرگ همواره خواستار بازگشت به تئاتر هستند تا از این هنر خوراک بازیگری بگیرند.
وی تصریح کرد: بازیگر باید از درون نقش خود را باور کند تا بتواند در نقش خود جا افتاده و در آن قالب جای گیرد.
این کارگردان تئاتر مهمترین کار بازیگر را کار در خلوت و تنهایی دانست و گفت: کارگردان حرکات را طراحی میکند و بازیگر با متن عالمانه نویسنده، نوع بیان دیالوگها را باید تشخیص دهد.
وی با بیان اینکه برداشت نویسنده باید متناسب با متن باشد، افزود: برداشت بازیگر فضا و حرکت را تعیین میکند.
صادقی زمان و مکان را در اسکلتسازی بازیگری مهم دانست و افزود: بازیگر متناسب با برداشت فضا، زمان و مکان را تعیین میکنند.
وی با بیان اینکه موقعیت دراماتیک را باید در بازیگری لحاظ کرد، افزود: خلق موقعیت، نوع حرکت و دیالوگ سه متدی است که باید در بازیگری مد نظر قرار گیرد.
این کارگردان و پیشکسوت تئاتر بیان کرد: یکی از ویژگیهای طراحی انجام حرکت، ویژگی آن حرکت است و برای خلق حرکت باید در ابتدا موقعیت، سپس حرکتهای شخصی را انجام داد و سوم باید حرکاتی را که مرتبط با زندگی است، درآورد.
سپس شرکت کنندگان به چند گروه تقسیم شدند تا متدهای بیان شده در این کارگاه را به صورت عملی اجرا کنند.
دیدگاه شما