اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. آذر 1392 - 17:25   |   کد مطلب: 3714
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان گفت: وقوع 10فقره تصادف بر روي پل رسالت و 6 فقره بر روي پل بابک نشانگر ايمن نبودن و خطرساز بودن اين 2 پل است البته تاکنون تصادف جرحي و فوتي بر روي 2 پل خواجه رشيد و تختي گزارش نشده که اين امر نيز بيشتر به خاطر رعايت مسائل ايمني از جمله جداسازي لاين رفت و برگشت همچنين کاهنده‌هاي سرعت در ابتداي اين 2 پل است.

به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، تصادفات رانندگي در کشور به عنوان يک معضل تهديدکننده سلامت جامعه و دومين عامل مرگ‌ومير محسوب مي‌شود و انسان اصلي‌ترين علت اين معضل تهديدکننده است، البته عواملي ديگري همچون نقص فني خودرو و نقص معبر در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

همدان در سال‌هاي اخير شاهد تحولاتي در بحث بهبود ترافيک شهري بوده که احداث پل‌ها و تقاطع‌هاي غير همسطح نمونه بارز اين تحولات است.
هر چند اين تحولات را مي‌توان نشانه توسعه و پيشرفت دانست اما تاثير اين تحولات به خصوص احداث پل‌ها و تقاطع‌هاي غيرهمسطح بر کاهش ترافيک و تصادفات جاي تأمل دارد.
احداث اين پل‌ها در همدان با حاشيه‌ها و زمزمه‌هايي روبرو بوده و حتي کارشناسان بر غيراستاندارد بودن برخی آنها تاکيد داشته‌اند که يکي از دلايل غير استاندارد بودن نبود ايمني کافي و خطرساز بودن برخي از اين پل‌ها می‌دانند.
در گفتگويي که با رئيس پليس راهنمايي و رانندگي داشتیم؛ محور اصلي گفتگو هشدارهاي فکری مبني بر خطرساز بودن برخي پل‌هاي احداث شده در همدان بود.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان همدان از افزايش 28 درصدي تصادفات فوتي در شهر همدان خبر می‌دهد و می‌گوید: بلوارهاي اصلي شهر همدان از جمله بلوار آيت ا... نجفي، بلوار مفتح، بلوار يادگار امام(ره) بلوار مطهري، بلوار فرودگاه و جاده کيشين و ابرو با 37 درصد بيشترين تصادفات فوتي را به خود اختصاص داده‌اند.
فکري 74 درصد از متوفيان تصادفات را مرد و 26 درصد را زن عنوان کرد و افزود: 40 درصد تصادفات سواري‌ها، توسط خودروي پرايد رخ داده که بيشترين دلیل تصادفات هم نبود توجه به جلو با 52 درصد بیان شده است.
علي فکري با بيان اينکه 53 درصد تصادفات فوتي را عابران پياده شامل مي‌شوند خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه بيشتر تصادفات در بحث عابران پياده اتفاق مي‌افتد نياز به يک برنامه جامع و روشن براي ايمن‌سازي تردد عابران پياده در سطح شهر همدان وجود دارد.
فکري معتقد است: آموزش کيفي در تمام سطوح جامعه براي اطلاع از قوانين و قانونمندي عابران پياده از طريق صدا و سيما، رسانه‌ها و ادارات و سازمان‌ها با همکاري پليس مي‌تواند در کاهش تصادفات فوتي مربوط به عابران پياده مؤثر باشد.
به گفته وي، بيشتر تصادفات عابران پياده مربوط به افراد سن بالا است چراکه بيشتر افراد سن بالا به دليل کهولت سن و مشکلات جسمي از اين پل‌ها استفاده‌اي نمي‌کردند که اغلب منجر به تصادف جرحي يا فوتي مي‌شد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان همدان به گذرگاه‌هاي عابر پياده اشاره کرد و افزود: شهرداري همدان در چند وقت اخير اقدامات مؤثري در راستاي مکانيزه کردن پل‌هاي عابر پياده انجام داده که اميدواريم در آينده نزديک مابقي پل‌ها نيز مکانيزه شده تا با اين اقدام استفاده بهينه از سوي شهروندان از پل‌ها صورت گيرد.
فکري در بخش ديگري از سخنانش به دوربين‌هاي کنترل سرعت اشاره کرد و افزود: از آنجايي که بيشتر تصادفات به دليل سرعت غير مجاز رخ مي‌دهد، در بيشتر مواقع کنترل سرعت توسط دوربين‌هاي سيار راهنمايي و رانندگي انجام مي‌شود، اما پس از اتمام مأموريت اين دوربين‌ها برداشته و در زمان نبود آن سرعت‌ها بسيار بالاست که اميد است تمام معابر درون و برون شهري به دوربين‌هاي مکانيزه مجهز شوند.
فکري در ادامه به خطرساز بودن برخي تقاطع‌ها و پل‌ها هشدار داد و گفت: به جز پل خواجه رشيد و پل تختي بقيه پل‌ها جداکننده وسط معبر ندارند که همين امر منجر به وقوع چندين فقره تصادف فوتي، جرحي، خسارتي بر روي اين پل‌ها شده است.
فکري اظهار داشت: خطرساز بودن ترافيک روي پل‌ها به دليل نبودن جدا کننده معبر بارها از سوي پليس بیان شد. اين امر به شهردار جديد هم بیان شده که اميدواريم هر چه زودتر اقداماتي براي ايمني هر چه بيشتر پل‌ها صورت گيرد.
وي به تصادفات رخ داده بر روي پل‌ها از زمان افتتاح اشاره کرد و افزود: از زمان افتتاح پل‌ها 26 فقره تصادف فوتي و جرحي بر روي پل بابک، رسالت و پژوهش به دليل تغيير ناگهاني مسير و انحراف به چپ‌ها رخ داده که اين آمار بسيار بالايي است.
به گفته فکري، وقوع 10فقره تصادف بر روي پل رسالت و 6 فقره بر روي پل بابک نشانگر ايمن نبودن و خطرساز بودن اين 2 پل است البته تاکنون تصادف جرحي و فوتي بر روي 2 پل خواجه رشيد و تختي گزارش نشده که اين امر نيز بيشتر به خاطر رعايت مسائل ايمني از جمله جداسازي لاين رفت و برگشت همچنين کاهنده‌هاي سرعت در ابتداي اين 2 پل است.
فکري با اشاره به تصادف خودروي سوراي پرايد با ام وي ام بر روي پل پژوهش مي‌گويد: در اين حادثه خودروي ام وي ام با رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در مسير مجاز خود در حرکت بود که به دليل خارج شدن خودروي پرايد از مسير، آن تصادف دلخراش رخ داد.
به اعتقاد وي، راه بايد بخشنده باشد به‌طوري که اگر وسيله نقليه‌اي از مسير خود خارج شد با ايمن بودن مسير، خطري براي خود و سايرين به وجود نياورد.
لازم به ذکر است، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان همدان از زمان احداث پل‌ها بارها هشدارهايي مبني بر خطرساز بودن آنها داده بود. حال نيز از به تأخير افتادن ايمني پل‌ها اظهار نگراني مي‌کند؛ چراکه معتقد است بيشتر تصادفاتي که بر روي پل‌ها تاکنون رخ داده به دليل تغيير مسير ناگهاني و نبود جداکننده وسط معبر رخ داده است.
فکري در همين رابطه تأکيد کرد: تا زماني که مسير رفت و برگشت بر روي پل‌ها جدا نشود و سرعت وسايل نقيله را روي پل‌ها کاهش ندهيم بايد منتظر تصادفات شديدتر باشيم.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي شهرستان همدان به بسته شدن برخي مسيرها در زير پل تختي و خواجه رشيد توسط موانع پلاستيکي اشاره کرد و افزود: با توجه به اينکه اين پل‌ها با هزينه بالا احداث شد شهروندان استفاده چنداني از اين پل‌ها نداشتند. به همين خاطر براي ترغيب و هدايت ترافيک بر روي پل، مسيرهاي مستقيم توسط موانع مسدود شد همچنين با توجه به وجود تقاطع خواجه رشيد نيازي به چراغ راهنمايي و حضور پليس نبود که اين 2 امر نيز حذف شد.
به گفته فکري، از زماني که اين اقدام صورت گرفته ترافيک تقاطع خواجه رشيد روان‌تر و تصادفات نيز در آن معبر کاهش پيدا کرده است. همچنين طبق نظرسنجي‌هاي صورت گرفته 90 درصد شهروندان از اين موضوع رضايت دارند.
البته مقرر شده اين امر در احداث پل‌هاي آتي با همکاري شهرداري از همان ابتدا صورت گيرد.
در همين رابطه شهردار منطقه 2 گفت: در حال حاضر چگونگي استفاده از نوع به کارگيري مانع‌ براي وسط معابر پل‌ها به مشاور ارجاع شده که تاکنون جوابيه‌اي از سوي مشاور به اين شهرداري نرسيده است.
مهدي مجيدي افزود: در صورت تأمين نظر مشاور نوع به کارگيري موانع انتخاب و در اسرع وقت در وسط پل‌هاي رسالت و تختي نصب خواهد شد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان