به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، اما این آسمان آفتابی و صاف حتی یک هفته هم دوام نیاورد تا به فاصله 2 روز پس از ارائه لایحه بودجه فریاد نمایندگان از سهم استانهای خود بلند شود و کار را به تهدید و استعفا بکشاند. این واکنش پس از آن صورت گرفت که در هنگام چرتکهاندازی در ارقام بودجه مجلسیها متوجه شدند که اعتبارات استانی آنها بیش از آنچه که فکر میکردند کاهش پیدا کرده است. انتقاد و اعتراض آنها از کاهش بودجه استانهایشان نبود چراکه کوچکی سفره اعتبارات دامن همه بخشها را میگرفت اما سخن در میزان کاهش و مقایسه آن با برخی استانها بود که همواره از موهبت بیشتری برخوردار بودهاند.
به عنوان نمونه در حالی که دولت بودجه استان پهناوری مانند خوزستان را تا سقف 50 درصد کاهش داده از رقم بودجه اصفهانیها فقط 15 درصد کم کرده بود. زخم نبود تعادل در بودجه را جهتگیری دولت در پروژههای عمرانی عمیقتر کرده تا باز هم استانهای پر نعمت و برخوردار حداکثر بهره را از آن برده باشند چرا که نوبخت در هنگام شرح لایحه بودجه 93 به نمایندگان گفته بود تمرکز دولت روی اتمام پروژههای تا 90 درصد پیشرفت بوده است. این سخن با توجه به حجم بالای پروژههای باقی مانده از دولت پیشین که به دلیل کمبود اعتبارات حتی تا یک سوم هم پیشرفت فیزیکی نداشتهاند برای نمایندگان نگرانکننده مینماید به حدی که برخی از آنها هفته گذشته از راههای نامعمولی چون اعلام استعفا یا تهدید به آن استفاده کنند که البته مورد مذمت عدهای از همکاران خود قرار گرفتند.
در بین این نکوهشکنندگان، نمایندگان همدانی هم دیده میشدند که نخستین واکنش اظهارات آریایینژاد رئیس دورهای مجمع نمایندگان استان بود. آریایینژاد گفت که این استعفاها مشکلی را حل نمیکند و نمایندگان باید از راههای دیگری استفاده کرد. آرامش نماینده ملایر در این خصوص و ارائه راهکار به دیگر نمایندگان شاید به خاطر وجود 2 نماینده استان در کمیسیون تلفیق باشد. ابراهیم کارخانهای و محمدمهدی مفتح پیش از این از سوی کمیسیونهای متبوع خود به عضویت کمیسیون تلفیق درآمده بودند.
وي هم البته از شبهه داشتن و غیر شفاف بودن بودجه 93 انتقاد کرده بود. اظهارات این نماینده به عنوان رئیس مجمع نمایندگان ما را بر آن داشت تا جویای تنی چند از نمایندگان استان در خصوص بودجه 93 و سهم استان از آن شویم تا ببینیم وکلای مردم در مجلس چه راهکاری برای ایجاد تعادل در بودجه و احقاق حق استان همدان اندیشیدهاند. بودجهای که گفته میشود اگر به همین صورت اجرایی شود همدان گام جدیدی که بر نخواهد داشت هیچ بلکه حتی نمیتواند خود را از چنگ طلبکاران نجات دهد.
همدان 34 درصد کاهش بودجه داشته
اما نماینده رزن به شدت از رقم اختصاص یافته در بودجه به استان ناراضی بوده و گفت که با این بودجه شهرستانهای کوچک فقیرتر خواهند شد.
عطاءا... سلطانیصبور ضمن اعلام کاهش 34 درصدی بودجه استان نسبت به سال گذشته در لایحه بودجه هشدار داد که با این بودجه اکثر طرحها در استان میخوابد.
این نماینده با اعلام رقم 91 میلیاردی بودجه عمرانی استان در لایحه بودجه 93 گفت که با این عدد حتی نمیتوانیم مطالبات قطعی پیمانکاران که بالای 200 میلیارد تومان است را بدهیم.
سلطانیصبور با ابراز نگرانی دوباره از سقف بودجه عمرانی استان در لایحه دولت گفت: با این بودجه شهرستانهای کوچک که هماکنون در مضیقه هستند فقیرتر خواهند شد.
نبود تعادل و بیعدالتی یکی دیگر از معایبی بود که نماینده رزن بر بودجه 93 وارد کرد. وي گفت: که دولت تنها به فکر تکمیل پروژههای تا حد 90 درصد پیشرفت است این در حالی است که اکثر پروژههای شهرستانی حتی 30 درصد هم رشد نکردهاند. در این صورت استانهای برخوردار که طرحهای بزرگی هم دارند بهرهمند میشوند.
وی نمونه بیعدالتی در بودجه 93 را کاهش 19 درصدی بودجه استان اصفهان و سمنان در مقابل کاهش 34 درصدی بودجه استانهای همدان یا خوزستان که تا 50 درصد کاهش داشته عنوان کرد.
سلطانیصبور عقیده دارد که نبود تعادل به شکل عجیبی در بودجه 93 وجود دارد و کمیسیون تلفیق حتماً آن را به هم خواهد ریخت.
نماینده رزن اقدامات نمایندگان برای جلوگیری از بیعدالتی در اختصاص بودجه به استان را اینگونه بیان کرد: پیشنهاد دادهایم که معاونت برنامهریزی استانداری بودجه استان را با بودجه آینده از تمام جهات مقایسه کند تا نمایندگان با ارقام دقیق و دلایل منطقی به کمیسیون تلفیق بروند.
وی وجود 2 نماینده استان در کمیسیون تلفیق را ناکافی دانست و گفت: نمایندگان استان باید مطالبات خود را از طریق پیشنهادات کمیسیونی ارائه کنند.
اما امیر خجسته دیگر نماینده همدان و فامنین با خوشبینی به اقدامات نمایندگان در خصوص بودجه نگاه میکند و میگوید که راه تغییر در بودجه استعفای دسته جمعی نیست.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اضافه کرد که سخن گفتن از استعفا نشانه ضعف نمایندگان است و اصلاح بودجه با جار و جنجال محقق نمیشود.
وی به کاهش رقم بودجه عمرانی استان نسبت به سال جاری اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی استان در سال 92، 159میلیارد بوده که در سال 93 حدود 99 میلیارد در نظر گرفته شده و این یعنی 35 درصد کاهش بودجه عمرانی داشتهایم.
خجسته با ابراز امیدواری به احقاق حق استان در مجلس گفت که نمایندگان استان با وجود عنصر ملی به مانند مفتح در کمیسیون تلفیق و کار کارشناسی که انجام میدهند مانع بیعدالتی در بودجه استان خواهند شد. از تلاش استانداری و معاونت برنامهریزی در این خصوص خبر داد.
وی در ادامه ضمن نامطلوب خواندن وضع بودجه عمومی کشور به نکات مثبت بودجه 93 اشاره داشت و گفت: در این بودجه قرار شده که نرخ رشد بیکاری تا سقف 11 درصد کاهش پیدا کند. نماینده همدان و فامنین از افزایش اعتبارات جاری استان در بودجه 93 سخن گفت و تصریح کرد: در حالی که بودجه جاری استان در سال 92، 123میلیارد تومان بوده است در سال 93 این رقم به 143 میلیارد رسیده است.
وي در پایان خاطرنشان کرد که اخذ اعتبارات برای پروژههای استانی فقط منوط به بودجه سالانه نیست و با تلاش مسئولان میشود که رقمهای قابل توجهی را نصیب استان کرد.
خجسته گفت که از ابتدای دوره نهم مجلس بیش از 400 میلیارد از بودجههای ملی برای استان جذب شده که ادامه این روند بستگی به همت مسئولان اجرایی خواهد داشت.
اجازه کوتاهی در حق استان را نمیدهیم
ابراهیم کارخانهای یکی از نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق هم در این گفتگو کاهش بودجه استان در لایحه بودجه را تأيید کرد اما ارائه عدد دقیق آن را موکول به آینده کرد.
وی گفت که با این بودجه وضعیت اعتبارات استانی تغیرات اساسی خواهد داشت اما این قول را داد که وی در کمیسیون تلفیق به همراه دیگر نمایندگان اجازه نخواهد داد که در حق استان کوتاهی شود. کارخانهای همچنین از عزم کمیسیون تلفیق برای دستیابی به فرمولی برای متعادلسازی بودجه استانها مخصوصاً استانهای محروم خبر داد و گفت حتماً در این فرمول مصالح استان را هم لحاظ میکنیم.
وي تأکید کرد که یکی از راهبردهای استان این است که بودجه نسبت به استانهای دیگر کمتر کاهش پیدا کند.
کارخانهای در خصوص لایحه بودجه سال 93 ضمن ارائه اطلاعات کلی بیشتر از مباحث ملی بودجه سخن گفت و مواردی را در ایراد به آن بازگو کرد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس که به عضو در کمیسیون تلفیق بودجه درآمده تحقق رقم پیشبینی شده برای بودجه عمومی دولت را قابل تأمل دانست و گفت که برای تحقق این رقم حساب ویژهای روی فروش نفت (تا سقف 79 هزار میلیارد ریال) بازکرده و قیمت هر بشکه نفت را 100 دلار به حساب آورده است.
وی محاسبه رقم هر بشکه نفت را با توجه به سیاستهای بینالمللی و پیشبینیهایی که از کاهش قیمت نفت شده غیر واقعی دانست. عضو کمیسیون انرژی به پیشبینی درآمد 67 هزار میلیاردی از طریق مالیاتها اشاره کرد و گفت که وصول این رقم لازمهاش برخورد با دانه درشتهای مالیات گریز است چراکه حقوقبگیران و قشر متوسط نمیتوانند بیش از این مالیات بپردازند.
وی راه دیگر پیشبینی شده از سوی دولت برای تأمین مخارج خود را فروش 22 هزار میلیاردی اوراق مشارکت عنوان کرد و اضافه کرد: این رقم هم با توجه به نرخ سود پايین اوراق مشارکت نسبت به بانکهای خصوصی قابل تأمل است.
کارخانهای گفت که اگر دولت بخواهد رقم بودجه عمومی خود را محقق کند باید ستادی فوری تشکیل دهد و از همان ابتدای کار راههای وصول این درآمد را تدارک ببیند.
این بودجه هم محقق شود جای شکر دارد
علینعمت چهاردولی هم نظری شبیه به خجسته داشته و میگوید: هرچند بودجه ارائه شده دولت به ظاهر كمتر از سال گذشته است، اما شفاف است.
نماینده ملایر در مجلس دلیل اعتراضات نمایندگان برخی استانها به لایحه بودجه را حذف پروژههای 10 درصد پیشرفت در لایحه بودجه عنوان کرده و اضافه کرد: نحوه اعتراض برخي نمايندگان مبني بر استعفا پسنديده نبود.
وی گفت: بودجه دولت واضح است، از آن طرف وضعيت درآمد نفتي هم روشن است كه درآمد نداريم. بسياري از درآمدها هم در تحريم است. پس اگر تا پايان امسال در پرداخت هزينههاي جاري دچار مشكل نشويم، جاي شكر دارد.
این نماینده عقیده دارد که نگاه روحانی در بودجهبندی که حاکی از نوع نگاه وی به پیشرفت كشور است نشان میدهد كه دولتها هيچگاه تعادل را در حوزههاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي حفظ نكردند.
وی اضافه کرده است: اگر دولتها تعادل را حفظ كنند، اصلاً هيچ نمايندهاي دنبال چانهزني براي بودجه نخواهد بود. در عين حال در چنين وضعيت ايجاد شدهاي هم اگر نماينده اقدامي نكند، پس وظيفه چه كسي خواهد بود؟
نماينده ملاير وظيفه نمايندگان در وضعيت كنوني را مطالعه دقيق بودجه و ارائه پيشنهادات و راهكارها براي اصلاح بودجه دانست.
امیدها به کمیسیون تلفیق است
بر اساس گفتار این نمایندگان باید روی امید را به پشت درهای بسته کمیسیون تلفیق داشت که از امروز کار بررسی لایحه بودجه را آغاز میکند. استان همدان هم با وجود چهره با تجربه و سوار کاری مانند محمدمهدی مفتح در این کمیسیون امید بیشتری برای بازگشت تعادل به بودجه انقباضی سال 93 و عقب نیفتادن استان از چرخ توسعه دارد. این مهم را البته جلسات پیگیرانه نمایندگان و همراهی و اطلاعات صحیح استانداری و معاونت برنامهریزی به آنها تکمیل خواهد کرد هرچند که تفاوت دیدگاه در همه عرصهها وجود دارد اما میتوان گفت که عافیت یا عقبافتادگی استان بستگی شدیدی به تعیین بودجه استان در سال آینده خواهد داشت.
دیدگاه شما