اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. دى 1392 - 17:29   |   کد مطلب: 4071
عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) توصیه‌هایی کلیدی و اساسی برای سعادت و تعالی انسان‌‌ها مطرح کرده‌اند، گفت: امام می‌فرمایند، شیعیان باید نوع‌دوستی، رو آوردن به یکدیگر را پیشه کرده و از حال یکدیگر غافل نشوند.

 

به گزارش صبح الوند به نقل از دانا، حجت‌الاسلام شیخ علیرضا حدائق اظهار داشت: ماه صفر پایان بسیار زیبایی دارد چنانکه پس از دو ماه عزاداری و توسل و توجه به ساحت سیدالشهدا، اولیای اللهی و امام مجتبی (ع) کارنامه قبولی از دست امام رئوف حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) اخذ می‌شود.
وی افزود: در زیارت امام جواد (ع) خطاب به امام هشتم بیان شده است که «یا غریب‌الغربا یا معین‌الضعفا، السلام علیک ایها‌الام‌الرئوف شمس‌الشموس سلطان علی‌ابن موسی» یعنی به آن حضرت امام رئوف خطاب شده است.
مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: اینکه به امام هشتم رئوف خطاب شده به این معنا نیست که سایر امامان معصوم رئوف نیستند چرا که اثبات شی نفی ما عدا نمی‌کند.
حدائق اضافه کرد: رافت امام هشتم یک رافت حسی است و آن کسی که در بارگاه حضرت به زیارت نائل آمده این رافت، محبت و کرامت را که نصیب وی شده حس می‌کند.
وی با تبیین دوران زندگانی آن حضرت خاطرنشان کرد: زندگی امام هشتم معاصر با مامون عباسی است که در بین خلفای عباسی به توطئه‌گری شهرت داشت.
به گفته وی، در بخشی از لوح حضرت زهرا (س) که به شهادت هشتمین امام (ع) به دست مامون اشاره شده با عبارت «یقتله عفریت مستکبر» خوانده شده است.
وی تصریح کرد: مامون انسان بسیار خطرناکی بود چرا که فرد باسوادی محسوب می‌شد و احادیثی از پیامبر نقل می‌کرد و از همین رو شیطنتی کرد که بتواند با حمایت ظاهری از امام هشتم انقلاب‌های عالم اسلام را ساکت کند.
این خطیب توانا در ادامه بیان کرد: در آن زمان در مصر، ایران، عراق و حجاز در دفاع از ولایت و حمایت از ائمه طاهرین مقاومت‌هایی جریان داشت که مامون برای آرام و ساکت کردن این جریان‌ها ترفندی را در پیش گرفت و امام هشتم(ع) را مجبور کرد که به طوس بیاید.
وی در ادامه ابراز داشت: مامون این ترفند را عنوان کرد که می‌خواهد حکومت را به صاحب اصلی آن واگذار کند که اگر امام می‌پذیرفت فضای مسمومی ایجاد می‌کرد که بگوید اولیا اللهی که می‌گفتید مرد خدا و از دنیا بیزار هستند از ما برای حکومت مشتاق‌ترند.
حدائق افزود: پس از این شایعات بنا داشتند حضرت را ترور کرده و ضمن در دست گرفتن مهار حکومت، مخالفت‌ها را نیز خاموش کرده باشند.
وی همچنین گفت: امام این ترفند را خنثی کردند و زیر بار نرفتند چراکه می‌دانستند پشت این درخواست توطئه است.
حدائق در ادامه خاطرنشان کرد: پس از نپذیرفتن حکومت ظاهری، مامون بحث ولایتعهدی را پیش کشید و امام رضا(ع) بحث ولایتعهدی را به صورت مشروط پذیرفت با این شروط که نه در قضاوت‌های حکومت سهیم و نه در صدور حکم شاهد باشد و به این ترتیب به طور ضمنی مشروعیت حکومت را زیر سئوال برد.
به گفته وی، با این اقدام امام، مامون در توطئه خود ناکام ماند و امام را مسموم کرد.
مدیرعامل بنیاد امام هادی(ع) در ادامه افزود: خدماتی که امام هشتم برای جامعه اسلامی داشتند از زمانی که در مدینه بودند و آن گاه که به سمت طوس حرکت کردند چشمگیر بود.
وی تصریح کرد: حضرت در نیشابور با آن جمعیت انبوه حدیث «سلسلةالذهب» را بیان و در تمام طول مسیر مسئله ولایت و اسلام ناب را برای مردم تبیین کردند.
حدائق ابراز داشت: امام علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) نکته‌ای را برای حضرت عبدالعظیم که از راویان حدیث مورد اعتماد امام جواد و امام هادی بود بیان کردند.
وی افزود: امام به به عبدالعظیم حسنی گفتند که «ابلغ عنی اولیائی‌السلام و قل لهم ان لا تجعلواللشیطان علی‌انفسهم سبیلا و مرهم بالصدق فی‌الحدیث و‌الامانه و مرهم بالسکوت» سلام ما را به دوستان‌مان برسان و بگو در زندگی خود شیطان را راه ندهید و دست او را باز نگذارید.
حدائق در تفسیر این حدیث بیان کرد: راه تعالی انسان در پرتو شیطان‌گریزی قرار دارد چنانکه در «لاالهس الاالله» نفی بر اثبات مقدم است و در ابتدا باید به غیر خدا «لا» گفت تا به توحید رسید.
وی افزود: در آموزه‌های اسلامی تبری بر تولی مقدم دانسته شده و در آیة‌الکرسی ابتدا «یکفر بالاطاغوت» آمده و سپس «یومن بالله» مطرح می‌شود.
به گفته وی، کفر به طاغوت بر ایمان به خدا مقدم آمده و از همین رو لعن در زیارت عاشورا مقدم بر سایر موارد است.
وی تصریح کرد: در قرآن کریم بیان شده «محمد رسول‌الله و الذین معه اشداو على‌الکفار رحمإ بینهم» یعنی شدت و غلظت بر کفار بر دوستی بین مومنان مقدم دانسته شده است.
این عضو جامعه روحانیت اضافه کرد: در این دستور نیز امام هشتم تاکید می‌کند که شیعیان نباید در زندگی خود راهی را برای شیطان باز بگذارند.
وی ادامه داد: امام پس از آن راستگویی و امانتداری را توصیه می‌فرماید و می‌گوید «ترک‌الجدال فیما لایعنیهم، وإقبال بعضهم على‌بعض، والمزاورة فإنّ ذلک قربة إلیّ» یعنی شیعیان باید نوع‌دوستی، رو آوردن به یکدیگر را پیشه کرده و از حال یکدیگر غافل نشوند.
حدائق اضافه کرد: امام در ادامه بیان کرده‌اند که «ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً، فإنّی آلیت على نفسی أنه مَن فعل ذلک وأسخط ولیاً من أولیائی، دعوت‌الله لیعذّبه فی‌الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من‌الخاسرین، وعرّفهم أنّ‌الله قد غفر لمحسنهم» به این معنا که خود را مشغول تخریب یکدیگر نکنید و من عهد بسته‌ام که اگر کسی دوستان ما را نگران کرد و آبروی آنان را برد از خدا برای او اشد عذاب در دنیا و خسران در آخرت را بخواهم.
مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز در پایان تصریح کرد: در ایام شهادت آن امام باید بار دیگر این دستورالعمل‌های انسان‌ساز و سعادت‌خیز حضرت را مرور کنیم و عمل به آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان