به گزارش صبح الوند، موسی رسولی ظهر امروز در کمیسیون فنی، عمرانی، توسعه امور زیربنایی و املاک شورای شهر همدان ضمن ارائه گزارشی از روند پروژههای آسفالت معابر شهر همدان یکی از دلایل نبود کیفیت آسفالت معابر شهر همدان را فصل کوتاه کاری در پروژه آسفالت دانست و افزود: برای همه پروژهها با محدودیت فصل کاری مواجهیم زیرا آسفالت باید در فضای باز اجرا شود و شرایط خاص خود را دارد.
وی با بیان اینکه نسخه یک ساله آسفالت را در همدان مجبوریم در چهار ماه انجام دهیم، اظهار کرد: این نوع کار کردن آسیبهایی را در پی خواهد داشت چون انجام این پروژه در یک زمان غیر عرف آسیب وارد میکند.
معاون عمرانی شهرداری همدان یادآور شد: در حال حاضر خیابانها با هزینههای گزاف آسفالتریزی میشود هرچند این آسفالت غیر اصولی است اما به ناچار باید انجام دهیم.
وی با بیان اینکه آسفالتریزی در مواقعی مقرون به صرفه نیست، بیان داشت: در مواقعی کارخانههای آسفالت حاضر به روشن کردن کارخانه آسفالت نیستند چراکه قیمت مصوب برای آنها مقرون به صرفه نیست هرچند اگر به قیمت بالاتری پیشنهاد شود.
رسولی حفاری و کندمان را از دیگر مسائل و مشکلات آسفالت معابر همدان دانست و گفت: تاکنون 68.53 کیلومتر مجوز حفاری در همدان داشتیم که یکهزار و 750 پروانه حفاری شده است که این میزان 30 درصد حفاریهایی است که انجام شده است.
وی با بیان اینکه با این میزان حفاری سطوح همدان 3 هزار و 500 بار کنده شده است، افزود: این میزان کندهکاری در سال به بیش از 5 هزار بار میرسد.
معاون عمرانی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در سال پنج ماه پروژه آسفالتریزی داریم، این کندهکاریها از یک فرآیند زمانی آغاز میشود که امکان ترمیم نیست، هرچند ترمیم غیر فنی، غیر اصولی و اجباری است.
وی قیر، نوسانات قیر و قیمت آسفالت را از دیگر معضلات سطوح شهر همدان برشمرد و گفت: از اواسط آذرماه سال 91 بودجهنویسی آغاز میشود و از زمان آغاز بودجهنویسی، قیمت آسفالت 67 هزار تومان بود که با پیشبینی تورم قیمت آن 85 هزار تومان گزارش شده و بر این اساس 8 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده تا 100 هزار تن آسفالت در معابر ریخته شود.
رسولی عنوان کرد: در فروردین ماه امسال معاونت عمرانی استانداری قیمت مصوب هر تن قیر را یک میلیون و 315 هزار تومان گزارش کرد و قیمت آسفالت را 132 هزار تومان عنوان کرد.
وی یادآور شد: در این مدت با 8 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای آسفالت معابر شهری، به جای 100 هزار تن آسفالت، 60 هزار تن آسفالت در معابر شهری همدان به کار رفت.
معاون عمرانی شهرداری همدان با تأکید بر اینکه شهرداری مجاز به خرید قیر از هر مکانی نیست، افزود: ما مجبور به خرید قیر از اماکن دولتی هستیم که بر این اساس از دو شرکت تولید نفت و قیر کیهان و پاسارگاد این عنصر خریداری میشود.
وی ادامه داد: در این مدت به میزان 85 درصد قیر خریداری و آزمایش شد که حداقل 20 درصد این قیرها شرایط فنی قیر اصلی را نداشته و قیرهای تولیدی مشخصات فنی کامل قیر را ندارد.
رسولی اذعان کرد: قیر تولیدی توسط آزمایشگاه مکانیک خاک آزمایش شده و در اختیار شهرداری قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه پیمانکار صلاحیتدار آسفالت نداریم، خاطرنشان کرد: پیمانکارانی که برای آسفالت به کار گرفته میشود، ابنیهای است و کار آسفالت را به درستی انجام نمیدهند.
معاون عمرانی شهرداری همدان با بیان اینکه پیمانکاران تخصص لازم را ندارند و از مباحث فنی سر درنمیآورند، گفت: آسفالت به خاطر خنثی بودن بسیار پیچیده است، اگر یک دهم درصد قیر جابه جا شود، تمام فرایندهای آسفالت تغییر میکند.
وی با بیان اینکه برای تبدیل آسیبها به فرصت و رفع آن میتوان نظارت را قویتر کرد، ابراز داشت: اتفاقی که در آسفالت امسال افتاد، فاجعه بود و سرما و یخبندان طولانی آسیب زیادی به معابر عمومی زد، هرچند نزولات جوی جای شکر دارد.
رسولی با اشاره به اینکه از 10 آذر تا 30 دی ماه دمای شبهای همدان زیر صفر بوده است، بیان داشت: از 24 آذر تا 24 دی ماه میانگین درجه حرارت در شبانه منفی 13.5 درجه بوده است.
وی نمکپاشی و ماسه را نیز از دیگر معضلات آسفالت معابر عنوان کرد و افزود: نمک بزرگترین آسیب برای آسفالت است و اتفاقات مضری به دنبال دارد.
معاون عمرانی شهرداری همدان در ادامه با اشاره به بودجه شهرداری سال 93 خاطرنشان کرد: امسال 250 میلیارد ریال ردیف خاص برای آسفالت شهر همدان دیده شده است که بر این اساس 300 درصد رشد بودجه داشته است.
وی با اشاره به نبود مصالح مناسب در حوزه مدیریت شهر همدان یادآور شد: ما در حوزه آسفالت مطالعه خوبی نداشتهایم و در خریداری ماسه کارخانه آسفالت از ساوه مطالعه نداریم.
رسولی به چهار منطقه شهرداری همدان اشاره کرد و گفت: با همه شرایط و مشکلات حدود 72 هزار تن آسفالت تا آذرماه در معابر شهری انجام شده است.
وی یادآور شد: به علت گرانی قیر و قیمت 97 درصدی آسفالت به جای 95 هزار تن آسفالت موفق به خریداری 45 هزار تن آسفالت در همدان شدیم.
معاون عمرانی شهرداری همدان با اشاره به پیشبینی 25 میلیارد تومان برای آسفالت معابر خاطرنشان کرد: اگر آسفالت 20 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته باشد، قیمت آسفالت سال آینده به 220 هزار تومان خواهد رسید.
وی به دورههای ضمانت پیمانکاران نیز اشاره کرد و گفت: برای آسفالت قانونی وجود ندارد که ما چه میزان میتوانیم از پیمانکار ضمانت داشته باشیم اما عرف راهسازی برای پیمانکار ضمانت دو ساله است که ما نیز قراردادها را دو ساله میبندیم.
رسولی در پایان سخنانش اذعان کرد: با توجه به اینکه در نقاطی که آسفالت داشتیم، مشکل قیر وجود داشت، پول پیمانکار هنوز پرداخت نشده و تعدادی از پیمانکاران با رقمهای میلیاردی جریمه شدند.
دیدگاه شما