به گزارش صبح الوند به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، دقایقی پیش بررسی طرح استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (29 مرداد) مجلس شورای اسلامی با استناد به مواد 112، 222، 223، 224، 225، 226، 225، 226، 227، 228، 229 و 230 آیین نامه داخلی مجلس آغاز شد.
پیش از این در نشست علنی سهشنبه 21 مرداد ماه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از پایان فرصت یک ماهه وزیر مربوطه با اصرار نمایندگان خواستار استیضاح و با امضای حدود 51 نماینده مجلس اعلام وصول شد.
استیضاح کنندگان در نامه ارائه شده به هیأت رئیسه مجلس، دلیل استیضاح خود را عدم پایبندی به رویههای قانونی و مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و ترویج افراطی گری در دانشگاه ها عنوان کرده بودند.
متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و تهیات
احتراما همان گونه که مستحضر هستید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی ، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش اندوزی علم را از اولویت های ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط های علمی صد چندان می نماید با کمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی دانا وزیر محترم علوم ،تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب افتادگی علمی کشور و بی ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب آفرینی در جامعه نخواهد داشت.
که نشانه های آن کاملا آشکار است از این رو ما امضا کنندگان ، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه های قانونی مصالح کشور ، مشی اعتدال و وعده های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.
1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی
2- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاهها
4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب.
نگاهی به آییننامه داخلی مجلس در بررسی طرح استیضاح وزیر علوم
حال با آغاز روند بررسی طرح استیضاح وزیر علوم در نشست علنی امروز، بر اساس ماده 226 آییننامه داخلی مجلس پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیسجمهور مىتواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مىتوانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
در تبصره 1 این ماده آمده است که وزیر یا وزیران مورد استیضاح مىتوانند حداکثر یک ساعت ازوقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.
در تبصره 3 این ماده آمده است که استیضاحکنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.
بر اساس ماده 227 آییننامه داخلی مجلس پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیسجمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاحکننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هرکدام از ربع ساعت تجاوز ننماید، رئیس جمهور مىتواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مىتواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.
در ماده 228 آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مىگذارد.
همچنین بر اساس ماده 229 آییننامه داخلی درصورتى که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاحکنندگان مطالب خود را بیان مىکنند و رئیس جلسه اعلام أخذ رأى عدم اعتماد مىکند.
زاکانی:
حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد امروز راهی به جز استیضاح نیافتند
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه به عنوان اولین موافق استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به سنت ابتلا و آزمون الهی برای سنجش راستگویی بندگان خدا گفت: امروز این سنت شامل حال ما در مجلس شده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیبهایی که به ایران عزیز وارد میشود را بگیریم.
زاکانی اولویت اول امروز کشور را بحث فرهنگ دانست و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول جهتدهی علمی کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی است و امروز برای رهایی از مشکلات باید کمر همت بست تا از موانع عبور کرده و به اهداف بالفعل و بالقوه خود برسیم.
وی اهمیت این موضوع را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ویژگیهای دوچندان دانست و گفت: نمایندگان محترم دولت و مجلس! امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود که منافع فرقهای و جناحی را در اولویت قرار میدهیم یا منافع ملت را.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاحکنندگان عمدتا از حامیان فرجیدانا در روز رای اعتماد به وی بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی بجز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه علت اصلی طرح استیضاح قانونشکنی، التهابآفرینی و فعال کردن همه گروههای فرقهای و قومی و گروهگرا در دانشگاه به جای انسانسازی در این نهاد مهم است.
وی با بیان اینکه برای نمونه به چند مورد اشاره میکنم افزود: بکارگیری برخی مسئولان وزارتخانه بدون رعایت آییننامه حراستها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام نظر وزارت اطلاعات در جهت انتصاب مدیران وزارتخانهها بود؛ ممکن است آقای وزیر با استعلامی که اخیراً درباره برخی مدیران از وزارت اطلاعات گرفتهاند خود را تابع قانون نشان دهند اما سوال این است که چرا پس از یک سال و چرا بعد از طرح مسئله استیضاح اقدام به این کار کردهاند؟
زاکانی ادامه داد: بازگشت عناصر بیصلاحیت به دانشگاهها دلیل دیگری برای استیضاح علوم است؛ وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم طی نامهای رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد محارب و آشوبگر توسط وزارتخانه علوم و دانشگاه آزاد اعتراض کرد و سند این نامه نیز هماکنون پیش چشم نمایندگان قرار دارد.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: در جلسهای که با حضور وزیر علوم و وزیر اطلاعات برگزار شد آقای فرجیدانا تصریح کرد که دانشگاه آزاد به ما جوابگو نیست و رویه و روش جدایی را پیش میگیرد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی اعلام شده از سوی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم بلکه سوالمان این بود که چرا بدون استعلام از وزارت اطلاعات این افراد جذب شدهاند. آن هم کسانی که در آن زمان صلاحیت انتصاب در این سمت را نداشتند.
زاکانی با بیان اینکه منطق ما حکومتداری درست و با ضابطه است نه حکومتداری سلیقهای تاکید کرد: وزیر علوم به نامه وزیر اطلاعات عمل نکرد.
نماینده مردم تهران اعتراض دیگر استیضاحکنندگان را به موضوع هیاتهای جذب اساتید و انتخاب روسای دانشگاهها عنوان کرد و افزود: علیرغم اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی این رویه غلط ادامه پیدا کرد؛ طبق آییننامه روسای دانشگاهها با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود اما آقای فرجیدانا به بهانه کسب نظر اساتید هیاتهای سه نفرهای را به دانشگاهها فرستاد که منشأ التهابآفرینی و اختلاف به این دانشگاهها شدند و بعضا با انتخابهای سلیقهای التهابآفرینی کردند.
زاکانی ادامه داد: با تاکید رئیسجمهور مبنی بر تغییر رویه پیشگرفته شده در انتخاب روسای دانشگاهها از سوی وزارت علوم آقای فرجیدانا بدون توجه به نظر شورا کار خود را انجام دادند.
زاکانی با اشاره به رویه هیأتهای جذب تصریح کرد: این امر مورد اعتراض اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت زیرا که اولا نظرخواهی از اساتید درست است اما شیوه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشتباه است و موجب التهابآوری در دانشگاهها میشود و نباید به گروههای فرصتطلب فرصت دهیم.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شباهت فعالیتهای وزارت علوم دولت یازدهم با فعالیتهای صورت گرفته در اواخر دهه 70 و 80 تصریح کرد: آقای فرجیدانا باید در برابر نشریاتی که درخواست تجزیه ایران را دارند و یا با دعوت از آشوب بیاخلاقی را رواج میدهند جواب دهند چرا که آیا این نشریات دانشجویی است، چرا که در این نشریات مبانی انقلاب اسلامی وحدت ایران زیر سوال رفته است.
زاکانی با اشاره به رویه غلط حاکم بر وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اصلاح رویه غلط حاکم بر وزارتخانه یکی از دلایلی بوده است که موجب اعتراض نمایندگان مجلس شده است و باید نسبت به این امر توجه شود.
غضنفرآبادی :
فرجی دانا افراد رد صلاحیت شده را با لجبازی و ناتوانی انتصاب کرد/فرجیدانا به جای اینکه مدیریت کند، مدیریت شد
حجتالاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح صبح امروز وزیر علوم در مجلس با اشاره به تخلفات قانونی وزیر علوم در پست خود گفت: اهمیت و حساسیت دانشگاهها بر کسی پوشیده نیست، دانشگاهها محور تمام پیشرفتهای اقتصادی، فرهنگی وا خلاقی هستند که اگر فضای دانشگاه فضای آرامش، علم، تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، فرهنگ، پیشرفت، منطق و سیاست هم نداریم.
وی افزود: با دلایلی که آنها را بررسی کردهام متن استیضاح را امضا کردم و به دنبال این بودم که پس از بررسیهای مجددم اگر دلایل را قابل اعتنا ندیدم امضا را پس بگیرم ولی امروز با بررسیهایی که انجام دادم اعتمادم به وزیری که به وی رای داده بودم سلب شد.
غضنفر آبادی گفت: به عنوان یک قاضی، یک طلبه و یک حقوقدان با لحاظ دو سوگند در رعایت قضاوت و نمایندگی در دفاع از حقوق مردم اعلام میکنم که و الله اظهارات و مواضعم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و نه سیاسی و جناحی و باندی، آن گونه که به غلط فضای رسانه اظهار داشته است.
نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرجی دانا را همانگونه که رئیسجمهور بیان داشته است انسانی متدین، محترم و دانشمند میدانم و باور عمیق قلبی به این قضیه دارم ولی وظیفهام است که دولت را همراهی و کمک کنم و با توجه به مطالب گفته شده از سوی نمایندگان و دلایلی که ارائه میکنم باید بگویم آقای وزیر نمیگویم که شما نخواستید فضای دانشگاه آشفته سیاسی شود ولی یقین دارم که نتوانستید مدیریت کنید تا این اتفاق نیفتد و حتی روز به روز بیشتر نشود.
وی افزود: آقای وزیر شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید به طوری که برخی میگویند با رفتن وزیر علوم هم تغییری در روند حرکت وی به وجود نمیآید.
غضنفر آبادی اظهار داشت: وزیر علوم بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصابات را انجام داده است، با لجبازی و ناتوانی دو نفر که رد صلاحیت شدند و در فتنه هم حضور داشتند برکنار نکرده است، سیزده آبان ماه سال 93 نامه رد صلاحیت یکی از این افراد صادر شده است.
وی با اشاره به دلایل دیگر استیضاح وزیر علوم گفت: براساس قانون یک سرپرست دانشگاه نمیتواند بیش از 6 ماه سرپرست باشد ولی در حال حاضر چندین سرپرست بیش از 6 ماه در دانشگاهها فعالیت میکنند.
شما 147 نفر از رد صلاحیتشدگان را در مقطع ارشد و 23 نفر دیگر را در مقطع دکتری پذیرفتید؛ از شما نقل شده است که اینها در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی بوده است. سوال ما این است که نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا در اعتراض به عملکرد او برخوردی با ایشان داشتید؟
غضنفر آبادی ادامه داد: چرا در طول مدت 9 ماه تصدی مسئولیت خود علیرغم استعلامی که وزارت اطلاعات به شما داد نسبت به اینها اقدامی نکردید؟
وی با اشاره به اینکه در میان رد صلاحیتشدگان کسانی هستند که سابقه هواداری از گروه تروریستی، چپ و تجزیهطلبی و نیز برخی که اهانت به مقدسات داشتند، وجود دارد، گفت: چرا عناصر فتنه را به دانشگاه راه دادید؟ اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوعالتصویر بودن آنها نبود امروز فیلم این اشخاص را پخش میکردید؟
نماینده مردم بم در چهارمین محور موافقت خود با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شما بازی دموکراسی هدایت شدهای را با اعزام هیأتهای منتخب خود به دانشگاهها انجام دادید؛ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی خود محروم کردید؟
وی ادامه داد: شما اعضای این شورا را مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر مطابق نظر شما رای دهند خلاف منویات و قانون عمل کرده باشند و اگر طبق قانون به گزینههای شما رای ندادهاند مشروعیتشان در چشم دانشگاهیان مخدوش شود.
غضنفرابادی در محور پنچم سخنان خود گفت: شما یکی از فتنهگران را که شورایعالی انقلاب فرهنگی به وی رای نداد با لجاجت حفظ کردید؛ مگر آقای رئیسجمهور به شما نگفتند که دو نفر دیگر را نمیخواهد نگه دارید چرا او را عوض نکردید؟
وی تصریح کرد: یادتان بیاید که آقای حدادعادل به شما گفت ما با آقای هاشمی - وزیر بهداشت - به تازگی آشنا شدهاید اما شما را از قدیم میشناسیم چرا هر کس را آقای هاشمی معرفی میکند رای میآورد اما هر که شما معرفی میکنید رای نمیآورد.
نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به تلاشهای فراوان رئیسمجلس شورای اسلامی برای ممانعت از رسیدن کار به استیضاح گفت: آقای فرجیدانا امروز بیکاری خانوادهها را افسرده کرده آیا ارزش دارد دانشگاه به باشگاه احزاب تبدیل شود؟ آقای حدادعادل به قدری در زمان رای اعتماد از شما تعریف کرد که ما شیفته شما شدیم.
نماینده مردم بم ادامه داد:آقای وزیر شما قول دادید که آرامش فضای دانشگاه را حفظ کنید ولی در مقابل چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج نشین دولت اصلاحات، یکی از سران فتنه و بیبیسی فارسی و دیگر رسانههای معاند از شما حمایت میکنند.
وی ادامه داد:مشکل برخی از سیاسیون ما این است که مرز خود را با داخل و ضدانقلاب خارج مشخص نکردهاند.
غضنفر آبادی تصریح کرد: آقای وزیر ما نگرانی و دغدغه رسانههای ضدانقلاب برای ماندن شما در این سمت را درک کردیم ولی شما چرا واکنش نشان نداده و از حمایت آنها اعراض نکردید؛ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی نیست؟
وی اضافه کرد: شما باید در مقابل پروردگار و خانواده شهدا پاسخگو باشید. آنجا دیگر جوسازی رسانهها و ابزار تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید.
نایبرئیس کمیسیون قضائی مجلس با بیان اینکه اگر فتنه را درک کردهاید پس چرا افراد فتنهگر را بر سر کار آوردهاید،اظهار داشت: شما مجلس و تیزبینی آن را باور نکردید در حالی که این مجلس هنوز غیرت دینی دارد و رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس هنوز در اینجا حضور دارند.
وی تصریح کرد: مطمئن باشید از درون مجلس نهم مجلس ششم دیگری بیرون نخواهد آمد.
غضنفر آبادی در پایان تصریح کرد: آقای فرجی دانا شما اولین کسی بودید که چرخهای اعتدال دولت یازدهم را از مسیر خارج کردید و دیگر صلاح نیست که در این سمت قرار بگیرید.
ادامه دارد...
دیدگاه شما