اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. مرداد 1393 - 5:10   |   کد مطلب: 7426
باغ‌موزه دفاع مقدس همدان از برکات کنگره بزرگداشت هشت هزار شهید استان است که در ورودی جاده عباس‌آباد به سمت گنجنامه واقع شده و به دلیل موقعیت خوب آب‌وهوایی امکان اجرای برنامه‌های مختلف را داراست.

به گزارش صبح الوند به نقل از همدان پیام، این باغ بی‌نظیر یکی از مجموعه‌های مهم فرهنگی استان همدان است که به لحاظ اقدامات انجام شده و فعالیت‌های صورت گرفته می‌تواند ظرفيت‌های فراوانی را دارا باشد.
ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس همدان در سال 76 به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آغاز شد و از سال 84 شاهد روند صعودی پیشرفت موزه بوده‌ایم این موزه در مساحت 5/7 هکتاری و در شش فاز طراحی شده که تاکنون چهار فاز آن به بهره‌برداری رسیده و دو فاز باقیمانده در انتظار تأمین اعتبار برای تکمیل است.
فاز نخست پنج هزار مترمربع مساحت دارد و شامل آمفی تئاتری با گنجایش 170 نفر، یک ساختمان اداری به مساحت دو هزار و 500 مترمربع و حرم شهید گمنام به مساحت 300 مترمربع است.
در فاز دوم، موزه کلاسیک در سه هزار مترمربع و شامل گالری بیان نقش نیروی هوایی، گالری شهدا و جنگ نابرابر، چیدمان در دو هکتار و گالری قرارگاه مقدم قبل از جبهه است.
فاز سوم عبارت است از اجرا و طراحی محوطه بیرونی، اجرای صفه سرداران، صفه عاشورا، کتیبه مقاومت، صفه دفاع مقدس، صفه ولایت برای تبیین نقش امام و رهبری، فضاسازی و نماسازی نمای بیرونی از سنگ گرانیت و خاکریز مقاومت و عروج که اسامی هشت هزار شهید به همراه تندیس عروج تعریف شده است.
فاز چهارم نیز دریاچه مصنوعی در شش هزار مترمربع، طراحی آب‌نمای موزیکال برای نمایش فیلم‌های دفاع مقدس بر پرده آبی به طول 40 متر و ارتفاع 20 متر، پخش موزیک‌های مرتبط با دفاع مقدس از طریق آب‌نما و اجرای حرکات موزون با موسیقی توسط ناظرهای الکترونیکی، حرکت آب و ایجاد مه‌سازی روی دریاچه و سکوهای نشیمن برای دو هزار نفر را شامل می‌شود.
در فاز پنجم ساخت پارک دفاع مقدس به مساحت دو و نیم هکتار، برای افزایش فضای سبز و محیطی با نشاط برای عموم مردم با المان‌ها و اداوات نیمه سنگین به جا مانده از جنگ عراق، استفاده از تندیس فرماندهان و رزمندگان نقش‌آفرین نیز طراحی شده است.
فاز ششم نیز شامل ساخت پانوراما به مساحت هفت هزار مترمربع در استوانه‌ای به قطر 42 متر و ارتفاع 27 متر در سه طبقه است که در واقع جبهه واقعی خرمشهر از ابتدای آغاز جنگ در این شهر تا پایان آن به شکل‌های مختلف طراحی و ترسیم می‌شود.

باغ‌موزه دفاع مقدس همدان امروز ديگر به اذعان بسياري از كارشناسان و فعالان حوزه گردشگري، از مهمترين داشته‌هاي استان در اين حوزه است.
بازدید هشت استاندار و هیأت همراه برای الگوبرداری از این باغ‌موزه نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت بالای آن است اما آمار بازديدكننده‌ها در استان همدان از اين باغ‌موزه بيانگر آن است كه استان هنوز نتوانسته است آنچنان که باید و شاید از این ظرفیت استفاده کند.
زمانی که این باغ‌موزه افتتاح شد، پیشنهاد شد که به دلیل آنکه همدان در مسیر اردوهای راهیان نور است راهیان بازدیدکننده از جبهه‌های غرب با توقف در همدان بتوانند بخش‌هایی از تاریخ همدان در دفاع مقدس را در این مجموعه ببینند تا بدین ترتیب ضمن اینکه گردشگری جنگ در همدان رونق گیرد این استان از جهاتی دیگر هم به مسافران شناسانده شود.
در حقیقت در این پیشنهاد مطرح شد که موزه دفاع مقدس به محل اعزام نیرو به غرب کشور تبدیل شود.
قطع و یقین ظرفیت باغ‌موزه دفاع مقدس همدان بیش از این است و لازم است از این پروژه‌ای که با میلیاردها تومان اعتبار برای ساخت و نیز میلیون‌ها تومان اعتبار برای نگهداری می‌خواهد بیشتر از این استفاده شود.
از این رو، برنامه‌ریزی برای استفاده از این مجموعه در مراسم شهری، جشن‌ها و اعیاد، اقدامی است که می‌تواند بیش از این مردم را با فرهنگ دفاع مقدس و از همه مهمتر مردم سایر استان‌ها را با همدان به عنوان استان تاریخ و تمدن ایران آشنا کند.
به جز استفاده از این محل در برنامه‌های مختلف آنچه مهمتر از هر بحث دیگری است این است که گردشگری جنگ، به عنوان مهمترین زیرمجموعه ‌گردشگری می‌تواند نقش پررنگی در توسعه پایدار داشته باشد.
در دوران جنگ تحمیلی همدان از استان‌های پشتیبانی بود به طوری که وجود هشت هزار شهید گویای نقش پررنگ این استان در دوران دفاع مقدس است.
همین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها بود که موجب شد مسئولان استان به فکر ایجاد مرکزی برای حفظ و نگهداری آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس باشند و این فرهنگ را برای نسل‌های بعد حفظ و حراست کنند.
انتظار می‌رفت با وجود چنین موزه‌ای در همدان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و دستگاه‌های استانی به منظور تبلیغات مناسب و درخور این موزه فرهنگی همت کنند تا بتوان از این ظرفیت موجود برای جذب گردشگران و بازدیدکنندگان به درستی استفاده شود.
هر چند کسب درآمد از سوی این باغ‌موزه هدف نهایی ایجاد این مجموعه نیست اما می‌توان از این فرصت برای توسعه گردشگری که خود توسعه اقتصادی در سایر زمینه‌ها را به دنبال دارد، بهره گرفت.
البته این موزه برای رسیدن به جایگاه واقعی خود هنوز راه طولانی در پیش دارد، وجود برخی مشکلات و تلاش برای حل آنها می‌تواند در جذب مخاطب نقش مؤثری داشته باشد. با جذب مخاطب این موزه به دو هدف خود نائل خواهد شد یکی آشنایی مردم با فرهنگ غنی هشت سال دفاع مقدس که هدف اصلی موزه است و این یک برنامه‌ریزی استراتژیک و بلندمدت برای ورود به بحث مبارزه با جنگ نرم دشمن است و دیگری هم جذب گردشگر به این استان در کنار سایر مکان‌ها و آثار دیدنی استان همدان محسوب می‌شود.
سرپرست اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان هم در گفت‌وگو با همدان‌پیام، مهمترین دغدغه موجود را جدای از بحث تکمیل موزه، دغدغه نگهداری از امکانات موجود می‌داند و می‌گوید: هزینه نگهداری سالانه موزه در حالی که ما روی درآمد حاصل از فروش بلیت تکیه نکرده ایم، بالاست.
خلیل الهی‌تبار با اشاره به اینکه این باغ‌موزه با سال‌ها تلاش و ایده‌سازی از سوی مسئولان و دلسوزان نظام ساخته شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون در هزینه‌های جاری موزه همچون نگهداری علمی از مجسمه‌ها و ماکت‌ها و فضای داخلی موزه، رنگ‌آمیزی، نورپردازی، فضای سبز، آب و برق و... در تنگنا هستیم.
وی افزود: از نهادهای استان به‌ویژه شهرداری خواسته‌ایم که ما را کمک کنند تا بتوانیم به نحو مطلوب خدمات‌رسانی کنیم.
وی اضافه کرد: باید کاری کنیم که همدان مرکز و کانون گردشگری استان باشد؛ چراکه این استان ظرفیت لازم برای این مهم را دارد.
به نظر می‌رسد از دیگر مشکلات این موزه رعایت نکردن نظافت از سوی بازدیدکنندگان باشد؛ چراکه در برخی از مواقع شاهد پر شدن زباله در فضای آن هستیم.
وی ادامه داد: در چهار ماهه امسال 50 هزار نفر از باغ‌موزه همدان بازدید کردند که با تبلیغات گسترده باید این تعداد افزایش یابد، همچنین تاکنون 60 میهمان خارجی از این موزه بازدید کردند.
از جمله مشکلات دیگر بحث اطلاع‌رسانی از این موزه است؛ به طوری که بسیاری از مردم شهر هنوز با این موزه آشنایی ندارند.
به هر حال مسئولان این موزه باید به مجموعه‌ای از مسائلی که کارشناسان و بازدیدکنندگان آنها را مطرح می‌کنند توجه و سعی کنند آنها را حل و به‌روز کنند و در تکمیل فازهای بعدی این مشکلات و برخی مشکلات احتمالی را برای هر چه بهتر کردن این موزه ملی مرتفع کنند.
انتظار این است که با وجود داشتن چنین زیرساخت و امکانی برای رونق گردشگری در همدان، مسئولان متولی نشر ارزش‌ها در راستای تبلیغات مناسب و درخور این موزه فرهنگی همت کنند تا بتوان از این ظرفیت به منظور جذب گردشگر به استان استفاده کرد تا خانواده‌ها بازدید از این موزه را در سبد گردشگری خود قرار دهند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان